Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole ponadpodstawowej konieczne jest otrzymanie zgody (pisemnej lub elektronicznej) od rodzica/opiekuna prawnego na samodzielny powrót ucznia niepełnoletniego ze szkoły lub wyjścia grupowego w przypadku wcześniejszego zakończenia zajęć spowodowanego nieobecnością nauczyciela (odwołania ostatnich lekcji) bądź samodzielnego powrotu po wcześniejszym zakończeniu seansu filmowego w kinie?
W mojej opinii nie ma konieczności, aby w szkole ponadpodstawowej rodzice musieli składać oświadczenia w temacie samodzielnego powrotu ich dzieci ze szkoły.
Zgodnie z art. 102 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) statut przedszkola zawiera m.in. szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Podobnego uregulowania nie ma natomiast w art. 98 Prawa oświatowego, czyli regulacji określającej elementy składające się na statut szkoły, co oznacza, że nie istnieje podstawa prawna wyraźnie wymagająca uregulowanie zasad przyprowadzania i odbierania uczniów ze szkoły.
Taka treść przepisów Prawa oświatowego wynika po części z regulacji szczególnych. W pierwszej kolejności odnieść się tu należy do art. 43 ustawy Prawo o ruchu drogowym, stosownie do którego dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
Ta granica wiekowa, czyli 7 lat, powinna zatem być brana przez nauczycieli pod uwagę przy sprawowaniu opieki nad dziećmi. Skoro zatem Prawo o ruchu drogowym pozwala na to, aby dziecko starsze niż 7 lat samodzielnie korzystało z drogi, a jednocześnie nie ma podstaw do uregulowania w statucie szkoły zasad przyprowadzania i odbierania uczniów oznacza to, że brak jest również podstaw do tego, aby rodzice udzielali szkole pisemnej zgody na samodzielny powrót dziecka.
Przeciwko tezie opisanej w pytaniu świadczy również treść art. 15 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym w wieku lat 13 nabywana jest tzw. ograniczona zdolność do czynności prawnych co, zdaniem ustawodawcy, daje już możliwość dokonywania w pewnym zakresie czynności prawnych, w tym zawierania drobnych umów cywilnoprawnych czy rozporządzania ewentualnym zarobkiem. Skoro zatem osoba w takim wieku została upoważniona przez ustawodawcę do podejmowania w pewnym zakresie czynności prawnych, to można założyć, że osoba taka jest już na tyle dojrzała, że samodzielnie wraca ona ze szkoły, bez potrzeby dokonywania dodatkowych upoważnień.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel kilka miesięcy po zwolnieniu się z pracy w szkole może wystąpić o ocenę swojej pracy wstecz. Nie będąc już pracownikiem danej szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przygotowanie decyzji dyrektora szkoły w sprawie zwolnienia ucznia z drugiego języka obcego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od września tego roku jestem nowym dyrektorem szkoły podstawowej. Były Pan Dyrektor na wakacje przyjął do mojej szkoły bliźniaków z nieswojego obwodu. Przed przyjęciem nowych uczniów przestrzegał go wiele nauczycieli, ponieważ zarówno dzieci jak i ich rodzice mieli ciągły konflikt z nauczycielami oraz dyrekcją. Matka zrobiła awanturę naszemu dyr. mówiąc, ze mamy dzieci z innych obwodów i dyr.uległ. Chłopcy znaleźli sobie kozła ofiarnego i ciągle popadają w konflikty, ich zachowanie jest naganne, psują atmosferę w całej klasie. Nie pomogły rozmowy z wych.,psychologiem, rodzicami dzieci. Przy tym wszystkim rodzice nie przyjmują krytyki i zarzucają wychowawczyni, że się na nich uwzięła, zachowują się arogancko. Co zrobić, aby wrócili do szkoły w swoim obwodzie, w której wszyscy dziękują, że mają problem z głowy, jakie podjąć kroki prawne, aby wyciszyć i przemówić do rodziców tych dzieci, aby zajęli się wychowaniem dzieci, a nie obwinianiem szkoły do której chodzą dopiero trzy miesiące. Pozdrawiam, proszę o pomoc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób dyrektor dokonuje zwolnienia ucznia z zająć? Czy w formie pisemnej (do kogo kierowanej), ustnej czy jakiegoś rejestru zwolnionych?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o przykładowy plan pracy pedagoga w szkole podstawowej (klasy I-III)z oddziałami przedszkolnymi (3-6 latki)
Dziękuję
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe