Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole ponadpodstawowej konieczne jest otrzymanie zgody (pisemnej lub elektronicznej) od rodzica/opiekuna prawnego na samodzielny powrót ucznia niepełnoletniego ze szkoły lub wyjścia grupowego w przypadku wcześniejszego zakończenia zajęć spowodowanego nieobecnością nauczyciela (odwołania ostatnich lekcji) bądź samodzielnego powrotu po wcześniejszym zakończeniu seansu filmowego w kinie?
W mojej opinii nie ma konieczności, aby w szkole ponadpodstawowej rodzice musieli składać oświadczenia w temacie samodzielnego powrotu ich dzieci ze szkoły.
Zgodnie z art. 102 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) statut przedszkola zawiera m.in. szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Podobnego uregulowania nie ma natomiast w art. 98 Prawa oświatowego, czyli regulacji określającej elementy składające się na statut szkoły, co oznacza, że nie istnieje podstawa prawna wyraźnie wymagająca uregulowanie zasad przyprowadzania i odbierania uczniów ze szkoły.
Taka treść przepisów Prawa oświatowego wynika po części z regulacji szczególnych. W pierwszej kolejności odnieść się tu należy do art. 43 ustawy Prawo o ruchu drogowym, stosownie do którego dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
Ta granica wiekowa, czyli 7 lat, powinna zatem być brana przez nauczycieli pod uwagę przy sprawowaniu opieki nad dziećmi. Skoro zatem Prawo o ruchu drogowym pozwala na to, aby dziecko starsze niż 7 lat samodzielnie korzystało z drogi, a jednocześnie nie ma podstaw do uregulowania w statucie szkoły zasad przyprowadzania i odbierania uczniów oznacza to, że brak jest również podstaw do tego, aby rodzice udzielali szkole pisemnej zgody na samodzielny powrót dziecka.
Przeciwko tezie opisanej w pytaniu świadczy również treść art. 15 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym w wieku lat 13 nabywana jest tzw. ograniczona zdolność do czynności prawnych co, zdaniem ustawodawcy, daje już możliwość dokonywania w pewnym zakresie czynności prawnych, w tym zawierania drobnych umów cywilnoprawnych czy rozporządzania ewentualnym zarobkiem. Skoro zatem osoba w takim wieku została upoważniona przez ustawodawcę do podejmowania w pewnym zakresie czynności prawnych, to można założyć, że osoba taka jest już na tyle dojrzała, że samodzielnie wraca ona ze szkoły, bez potrzeby dokonywania dodatkowych upoważnień.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie, kiedy w szkole można zmienić statut? Ten, który posiadamy jest wielokrotnie poprawiany, nowelizowany, zawiera wiele skreśleń itd. W statucie nie ma rozdziału o WSO, a chyba powinien się tam znaleźć. Co w związku z tym powinniśmy zrobić? Czy statut może zawierać zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych, czy powinny to określać inne dokumenty?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o opinię, czy 1 września, jak również dzień zakończenia roku szkolnego oraz Dzień Edukacji Narodowej mogą się znaleźć w ramach 8 dni w planie dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wych.w gimnazjum, jeżeli w tych dniach nie ma zajęć dydaktycznych, a tylko uroczystości szkolne. Również proszę o opinię, czy w dniach wolnych od zajęć dyd.-wych. niektórzy e mogą mieć dzień wolny od pracy, bo inni chcą mieć dyżur. Opinia ta jest i pilnie potrzebna ponieważ ZNP uważa, że w/w dni nie powinny być wliczane do 8 dni wolnych od zajęć dyd.-wyr. oraz wymusza na mnie w te dni dyżury nauczycielskie.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- PROSZĘ, JEŻELI TO MOŻLIWE O WZÓR SZKOLNEGO REGULAMINU KORZYSTANIA Z PODRĘCZNIKÓW SZKOLNYCH.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór notatki służbowej dotyczącej nauczyciela, który zachował się agresywnie wobec nauczycieli i dyrektora obrażając ich i używając wulgarnych słów.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie wzoru procedur związanych z organizacją udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole podstawowej po 01 września 2017r. Proszę o podanie odpowiedniej podstawy prawnej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe