Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w technikum "Przedmioty w kształceniu zawodowym praktycznym" określone w nowych ramówkach są równoznaczne z praktyczną nauką zawodu określoną w rozporządzeniu w sprawie praktycznej nauki zawodu z 2010 r. i w związku z tym jakie pensum obowiązuje dla nauczycieli tych przedmiotów 18 czy 22 godziny?
Z przepisów Karty Nauczyciela nie wynika wprost, jaki wymiar pensum obowiązuje nauczycieli "kształcenia zawodowego praktycznego", ponieważ ustawa nie posługuje się takim określeniem, a jedynie "nauczyciele praktycznej nauki zawodu". Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania posługuje się z kolei jedynie określeniami: "kształcenie zawodowe teoretyczne" i "kształcenie zawodowe praktyczne", co może sugerować, że nauczyciele prowadzący kształcenie zawodowe praktyczne podlegają pod ustawowe określenie "nauczyciele praktycznej nauki zawodu". Inaczej w tej sprawie wypowiada się MEN, porównując kształcenie praktyczne w szkole zawodowej i technikum:
"Nauka tej samej kwalifikacji w obu typach szkół (technikum i szkoły zawodowej) ma odmienny kontekst, o czym świadczą zapisy w ramowych planach nauczania (970 i 630 godzin dla zsz - oraz 735 i 735 godzin dla technikum). Dlatego też w zasadniczej szkole zawodowej kształcenie zawodowe praktyczne powinno mieć charakter zajęć praktycznych, a zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego w technikum powinny rozwijać twórcze myślenie oraz wspomagać integrację wiedzy z różnych dziedzin i działów techniki z praktyką. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego w technikum powinny być prowadzone w odpowiednio wyposażonych pracowniach szkolnych przez odpowiednio przygotowanych nauczycieli przedmiotów teoretycznych z pensum dydaktycznym w wymiarze 18 godzin tygodniowo. Dla ułatwienia organizacji tak rozumianego kształcenia zawodowego w technikum, w rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach przyjęto, iż formą realizacji praktycznej nauki zawodu w tym typie szkoły powinna być praktyka zawodowa, a nie zajęcia praktyczne."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze (od 13.00 do 21.00), który rozpoczyna pracę o godz. 13.00 zostaje skierowany na obowiązkowe szkolenie BHP, które rozpoczyna się o godz. 15.00. Czy ww. pracownik musi w tym dniu przyjść do pracy przed szkoleniem? I drugie pytanie, jeżeli szkolenie zakończy się o godz. 19.00, czy pracownik powinien wrócić do pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Przedstawiam sytuację nauczyciela, który jest zatrudniony na dodatkowa umowę. Nauczyciel nie dostarczył dokumentu potwierdzającego uzyskanie awansu zawodowego, w związku, z czym otrzymał i podpisał dwie umowy na czas określony w latach 2012/2013 oraz 2013/2014, w których zatrudniono go jako nauczyciela kontraktowego. Nauczyciel wyraził skruchę oraz przyznał, iż jest winny zastałej sytuacji, ale pyta czy jest możliwość uzyskania środków z tytułu wyższego stopnia zawodowego za lata 2012/2013 oraz 2013/2014?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy zatrudnienia nauczyciela mianowanego, który pracował w okresie od 4 września 2017 roku do dnia 31 sierpnia 2018 roku(w wymiarze 10/18) i od 1 września 2018 do 31 sierpnia 2019 w wymiarze 13/18). W tym roku byłaby to trzecia umowa na 10/18 etatu. Zaproponowałam zawarcie jej w okresie od 2 września 2019 do 26 czerwca 2020 roku w wymiarze 10/18. Nauczycielka nie wyraża zgody. Domaga się zatrudnienia na stałe. Sytuacja w szkole jest taka, że w przyszłym roku szkolnym (2020/2021) będę mogła zaproponować jej 7/18, natomiast w kolejnym roku ze względu na pusty rocznik będzie to tylko 6/18. Czy warunki organizacji nauczania w tym przypadku pozwalają na zatrudnienie na czas określony?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik posiada kilka zajęć komorniczych wynagrodzenia. Czy umieszczając adnotację o zajęciu wynagrodzenia na świadectwie i podając wysokość potrącenia, należy podać kwotę do każdej z sygnatur osobno czy mogę podać kwotę w zbiorczą, która w sumie została potrącona?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany zatrudniony na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy otrzymał pismo o ograniczeniu zatrudnienia w roku szkolnym 2016/2017. Nauczyciel ten nie wyraził zgody na ograniczenie zatrudnienia. W międzyczasie zaistniały okoliczności z których dyrektor wyciągnął wniosek o możliwości przyznania temu nauczycielowi pełnego etatu. Czy mając na uwadze pismo o ograniczeniu zatrudnienia i brak zgody nauczyciela dyrektor może nie wypowiedzieć umowy i poinformować go o planowanym przydzieleniu mu pełnego etatu w roku szkolnym 2016/2017 (anulując w ten sposób zapowiedź wypowiedzenia umowy w przypadku braku zgody nauczyciela na ograniczenie zatrudnienia)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe