Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w związku z ostatnimi zmianami w ustawie o systemie oświaty, szkoła może określić minimalną liczbę punktów, potrzebną do przyjęcia ucznia do szkoły?
Niestety w pytaniu nie ma informacji na temat typu szkoły. W związku z tym, że nowelizacja weszła w życie w trakcie roku rekrutacja do szkól podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2014/2015 i 2015/2016 będzie przeprowadzona na podstawie przepisów przejściowych, które zachowują co do zasady dotychczasowe rozwiązania.
Dyrektor szkoły podstawowej określi zasady przyjęcia do końca lutego
Przy naborze na roku szkolnym 2014/2015 kandydaci na uczniów szkół podstawowych zamieszkujący poza ich obwodami, będą mogli zostać przyjęci, jeśli szkoły będą dysponowały wolnymi miejscami, na zasadach określonych w statutach, podanych do wiadomości przez dyrektora do końca lutego 2014 r.
Statut określa także:
- terminy postępowania rekrutacyjnego,
- wymagane dokumenty,
- terminy składania dokumentów oraz
- sposób przeliczania punktów.
Wniosek rodzice będą musieli skierować do dyrektora, odpowiedzialnego za przeprowadzenie rekrutacji.
Na podobnych zasadach będą przyjmowani kandydaci do gimnazjum
Na analogicznych zasadach będą przyjmowani w roku szkolnym 2014/2015 kandydaci do gimnazjum z tym, że terminy składania wniosków i wymaganą dokumentację określi każdy kurator oświaty. Statuty gimnazjów określą dodatkowo wymagane dokumenty oraz zasady przeliczania punktów.
Kuratorzy oświaty określą terminy rekrutacji i wymogi formalne w odniesieniu do szkół ponadgimnazjalnych
Przy naborze na rok szkolny 2014/2015 to kuratorzy oświaty określą terminy rekrutacji i wymogi co do dokumentacji także w odniesieniu do szkół ponadgimnazjalnych.
W postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2014/2015 do publicznej szkoły ponadgimnazjalnej o przyjęciu kandydatów do klasy pierwszej decydują kryteria ustalone przez dyrektora szkoły, uwzględniające:
- oceny z języka polskiego i trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- osiągnięcia ucznia: ukończenie gimnazjum z wyróżnieniem, szczególne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum;
- liczbę punktów możliwych do uzyskania za wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z języka polskiego i trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za osiągnięcia ucznia;
- liczbę punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu gimnazjalnego, zawarte w zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu;
- liczbę punktów możliwych do uzyskania za wynik sprawdzianu uzdolnień kierunkowych.
Kryteria ustalą dyrektorzy i podadzą je do wiadomości do końca lutego 2014 r.
Sposób punktowania ocen, wyników egzaminu gimnazjalnego i innych osiągnięć kandydata określą poszczególni kuratorzy oświaty we współpracy z dyrektorami. W razie potrzeby przeprowadzenia drugiego etapu rekrutacji, pod uwagę będą brane są kryteria uwzględniające potrzeby osób objętych szczególną opieką państwa (wielodzietność, niepełnosprawność kandydata lub jego rodziny, samotne wychowywanie kandydata; objęcie go pieczą zastępczą).
Za przeprowadzenie rekrutacji również w tych szkołach, będą odpowiedzialni dyrektorzy, a będą wszczynane na wniosek rodziców albo osobiście przez pełnoletnich uczniów
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wychowawca świetlicy ma obowiązek realizowania "Godzin karcianych"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem w szkole podstawowej, gdzie od dwóch lat funkcjonują, na podstawie odpowiedniego rozporządzenia, ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE dla dzieci cudzoziemskich. Oddziały te mają za zadanie przygotowanie dzieci do nauki w regularnej polskiej klasie. W naszym mieście są tylko dwie takie szkoły. Nasza szkoła była pierwsza i sama musi się przedzierać przez nieprecyzyjne w tym zakresie prawo oświatowe.
Dzieci w tych ODDZIAŁACH nie porozumiewają się w języku polskim lub porozumiewają się w mało komunikatywny sposób, który uniemożliwia im rozumienie lekcji w regularnej polskiej klasie. Dzieci przyjmowane są do tych oddziałów cały rok w zależności od tego kiedy przyjadą do Polski. Są w tych oddziałach dzieci, które zapisały się do szkoły (do tych oddziałów) np. we wrześniu ale są i takie, które przybyły do Polski i zostały przyjęte do tych oddziałów w maju. Zatem jedno dziecko może być w tym oddziale przygotowawczym np. 10 miesięcy a inne dziecko tylko miesiąc. Dla tych „dwóch” uczniów czas nauki w tym oddziale jest diametralnie różny. Jednak koniec roku szkolnego jest w tym samym czasie. Mamy 3 takie ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE: odział dla dzieci najmłodszych (i tu są dzieci z klasy 1, 2 i 3), odział dla dzieci starszych (i tu są dzieci z klasy 4, 5 i 6) oraz oddział dla dzieci najstarszych (i tu są dzieci z klasy 7, 8 i 3 klasy wygasającego gimnazjum). Tak więc w jednym oddziale znajdują się dzieci, które mają nieporównywalnie różny poziom rozumienia języka polskiego (od zerowego do względnie dobrego) i jeszcze bardziej zróżnicowany poziom wiadomości i umiejętności z zakresu różnych przedmiotów (ponieważ jedne dzieci w swoich krajach skończyły np. klasę 1 a inne chodziły do 4 klasy, której nie ukończyły a teraz w naszej szkole są w tym samym oddziale przygotowawczym. Głównym i najważniejszym zadaniem tych oddziałów jest nauka języka polskiego, jako języka obcego. Niemniej jednak realizowane są także treści z pozostałych przedmiotów, tak aby poza nauką polskiego dzieci, na tyle na ile się da, zdobywały także różnorodne wiadomości i nabywały różnorodne umiejętności. Nietrudno zrozumieć, że najważniejszą rzeczą w takim oddziale jest zachowanie atmosfery życzliwości i możliwie jak największa redukcja stresu, tak, aby dzieci nie obawiały się mówić w języku dla nich obcym, czyli po polsku. I tu jest sedno problemu. Rozporządzenie dotyczące nauki cudzoziemców w polskiej szkole mówi wiele o organizacji pracy w takim oddziale, ale nie mówi nic o ocenianiu takich cudzoziemskich uczniów, którzy znajdują się w takich oddziałach przygotowawczych, w rozporządzeniu nie ma również informacji JAKIM DOKUMENTEM POWINIEN SIĘ ZAKOŃCZYĆ DLA NICH ROK SZKOLNY. W zeszłym roku szkolnym (pierwszy rok istnienia tych oddziałów w naszej szkole) na koniec roku szkolnego Zespół Nauczycieli uczących w tych oddziałach przygotowawczych spotkał się i omówił możliwości językowe i dydaktyczne każdego dziecka a potem sporządził odpowiedni opis (rekomendację dla każdego ucznia), dając rodzicowi wskazówki, co do dalszej nauki ich dziecka. I tak jedne dzieci, zdaniem nauczycieli, mogły w przyszłym roku (czyli obecnym) kontynuować naukę w regularnej polskiej klasie X a inne powinny jeszcze raz (po wakacjach) kontynuować naukę w takim oddziale (dotyczyło to np. dzieci, które były w tym oddziale tylko miesiąc np. maj – czerwiec).
Ostatnio pojawiły się głosy, że skoro dzieci cudzoziemskie są W SZKOLE (to, że w oddziale przygotowawczym to nieistotne, bo szkoła to szkoła) to tak jak w każdej klasie nauka w danym roku szkolnym powinna się zakończyć regularnym tradycyjnym świadectwem ukończenia klasy X lub w ogóle świadectwem ukończenia szkoły. Nie jest to dla nas logiczne, bo jak może dostać świadectwo ukończenia klasy X uczeń, który nie zdążył być może poznać polskiego alfabetu. Oczywiście zawsze może nie dostać promocji, ale na jakiej podstawie? Jak można sprawdzać wiadomości np. z biologii, która była uczona w języku obcym dla ucznia i to od września a on przyszedł do oddział przygotowawczego w maju. Zasadą główną idei nauczania dzieci cudzoziemskich jest ich głęboka imersja w język polski i w polską kulturę (w tym na różnych przedmiotach). Prawdą jest, że z założenia dzieci cudzoziemskie z oddziałów przygotowawczych „tracą” rok w rozumieniu promocji, ale gdyby były od początku pobytu w szkole w polskiej regularnej klasie ich promocja też by była często niemożliwa.
Zatem GŁÓWNE PYTANIA to:
1. JAKI DOKUMENT na koniec roku szkolnego POWINIEN DOSTAĆ UCZEŃ cudzoziemski z oddziału przygotowawczego? Czy musi być to TRADYCYJNE ŚWIADECTWO (takie jakie dostają uczniowie z regularnych polskich klas)? Czy powinno / może być to ZAŚWIADCZENIE mówiące, w jakim czasie dany uczeń uczył się w tym oddziale, jakim poziomem języka polskiego dysponuje ten uczeń, ocena opisowa stopnia nabytych przez niego wiadomości, wskazanie frekwencji ucznia oraz wskazanie regularnej, polskiej klasy X, w której dany uczeń mógłby kontynuować naukę po wakacjach lub zalecenie powtórzenia takiego oddziału przygotowawczego.
Nie ukrywam, że nie wyobrażamy sobie, aby uczniowie cudzoziemscy poddawani byli takie samej ocenie jak polskie dzieci. Oczywiście można zawsze powiedzieć, że po to jest indywidualizacja podejścia do uczniów. Ale w przypadku dzieci cudzoziemskich z tych oddziałów przygotowawczych byłoby to „rozdawanie” świadectw, nawet po miesięcznym pobycie w polskiej szkole.
2. Jak wygląda prawny aspekt oceniania tych uczniów, ponieważ w rozporządzeniu o nauce dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach nie ma o tym mowy. Czy można to zrozumieć, jako brak oceniania w ogóle, gdyż nie taki jest cel tych ODDZIAŁÓW PRZYGOTOWAWCZYCH?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor powołał wicedyrektora do 31 sierpnia 2016 r. Aktualnie w wyniku trudnej sytuacji osobistej dyrektor złożył organowi prowadzącemu rezygnację ze stanowiska. Rezygnacja została przyjęta. Czy dyrektor musi/powinien odwołać wicedyrektora, który ma powołanie jeszcze na dwa lata i sam nie wyraża woli rezygnacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie można nie zbierać opłat za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozliczanie dotacji z jst dla przedszkola niepublicznego. Jesteśmy przedszkolem niepublicznym tzw. złotówkowym. W tej chwili jesteśmy po kontroli problemowej z Urzędu Miasta która miała na celu ocenić prawidłowość wykorzystania dotacji za rok 2013 kiedy nasza placówka była jeszcze punktem przedszkolnym. Kontroler stwierdził że faktury za miesiąc grudzień 2013 zostały zapłacone w styczniu 2014 i te kwoty trzeba będzie zwrócić bo dotację trzeba wykorzystać w danym roku. Moje pytanie brzmi: 1. Na jakich zasadach mają zostać zwrócone środki niewykorzystane, w jaki sposób oblicza się ewentualne odsetki karne i od kiedy. 2. Koszty poniesione w 2013 roku znacznie przewyższają kwotę dotacji z jst, nie wszystkie zostały wykazane w rocznym sprawozdaniu ponieważ poinformowano nas że nie ma takiej potrzeby, w związku z tym czy w chwili obecnej można przedstawić je jako koszty kwalifikujące się do uznania ich, jako koszty poniesione z dotacji za rok 2013 (czy te faktury które wystawiono w 2013 a opłacono w 2014, można zastąpić innymi fakturami opłaconymi w roku 2013)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe