Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zamieszczony przez Państwa wzór programu profilaktyki : Poznaję -wybieram w jakikolwiek sposób wpisuje się w nowe rozporządzenie MEN w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii z 18.08. 2015 ?
Zamieszony na portalu materiał Szkolny Program Profilaktyki z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U. z 2015r. poz.1249) nie zawiera wzoru programu profilaktyki. Rozporządzenie nie wskazuje na potrzebę dokonywania jakichkolwiek zmian w strukturze formalnej programu ( w dalszym ciągu jest to autonomiczna decyzja szkoły).
Przedstawiony materiał wskazuje natomiast na przykładową zawartość programu, z uwzględnieniem zmian - jakie wprowadziło rozporządzenie oraz omawia zakres wprowadzonych zmian. Szkoła ma obowiązek dostosować swój program profilaktyki na rok szkolny 2015/2016 do zakresu i form działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii określonej w rozporządzeniu (do dnia 1 marca 2016r.). W praktyce oznaczać to będzie w pierwszej kolejności szerokie rozpoznanie występujących zagrożeń i istniejących zasobów w środowisku szkolnym i lokalnym (diagnoza). Dopiero na podstawie jej wyników oraz po wskazaniu czynników ryzyka i czynników chroniących możliwe będzie porównanie dotychczasowych założeń programu w zakresie przeciwdziałania narkomanii z potrzebami, które wskazała szeroko przeprowadzona diagnoza we współpracy z podmiotami (wymienionymi w rozporządzeniu). Od tego zależeć będą zarówno zakres i formy działań profilaktycznych w celu przeciwdziałania narkomanii, jakie szkoła, uwzględniając własne potrzeby, zasoby i środki, wprowadzi do programu profilaktyki ( dokonując zmian programu w trybie przewidzianym w art. 54 ust.2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jedn.: Dz.U. z 2015r. Nr 256, poz.2572 z późn.zm.).
Z uwagi na powyższe uwarunkowania nie jest możliwe ( a i z pewnością również niepotrzebne konstruowanie nowych programów i określanie ich wzorów), większą wartość ma zwrócenie uwagi na przykładowe rozwiązania w dotychczasowym programie, np. poprzez wskazanie działań na nowo wprowadzonych poziomach profilaktyki: profilaktyki uniwersalnej, profilaktyki selektywnej i profilaktyki wskazującej (dotychczas na poziome profilaktyki pierwszorzędowej, drugorzędowej, trzeciorzędowej) i możliwość wykorzystywania na tych poziomach różnych strategii ( od strategii informacyjnych po strategie zmian środków). Szkoła, co warto raz jeszcze podkreślić, projektuje kompleksowe działania profilaktyczne, planuje i projektuje profilaktykę w odpowiedzi na potrzeby swojego środowiska.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły podstawowej może odmówić przyjęcia dziecka do klasy 5 szkoły podstawowej, jeżeli dziecko to zamieszkuje w obwodzie szkoły, ale na terenie obwodu funkcjonuje inna szkoła podstawowa, prowadzona przez stowarzyszenie, do której dziecko wcześniej uczęszczało?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w zespole szkół ponadpodstawowych, w skład którego wchodzi technikum i szkoła branżowa, jest potrzeba posiadania pieczęci urzędowej okrągłej dotyczącej tylko zespołu szkół. Posiadamy pieczęci urzędowe okrągłe do technikum i szkoły branżowej. Jeżeli jest potrzeba posiadania takiej pieczęci do zespołu szkół to bardzo proszę o podanie przykładu, kiedy należy ją stosować.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- I. Proszę o wyjaśnienie na jakich drukach należy sporządzać legitymacje szkolne w roku szkolnym 2017/2018.
Zgodnie z art. 69 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 18 maja 2018 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych w przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i latach następnych ucznia z innej szkoły do nas wydajemy legitymacje i e-legitymacje według wzoru odpowiednio nr 1 lub 6 załącznika nr 4 do w/w rozporządzenia.
1. Z powyższego zapisu wynika, że legitymacje dla uczniów, którzy przyszli do naszej szkoły przed wejściem rozporządzenia i zostały im wydane legitymacje na drukach MEN-I-/50a/2 należy wymienić na druki MEN-1/1?,
2. Uczniowie klas I 2017/2018 otrzymali również legitymacje na dotychczas obowiązujących drukach , czy są również do wymiany?,
3. Uczniowie klas VII, którym zabrakło miejsca na opieczętowanie i otrzymali nowe legitymacje również na poprzednio obowiązujących drukach – należy również wymienić na nowe?
Tylko z art. 69.1 dotyczącego (jak dobrze rozumiem) uczniów niepełnosprawnych legitymacje wydane przed wejściem w życie rozporządzenia zachowują ważność do zakończenia szkoły.
oraz kolejna wątpliwość:
Proszę o potwierdzenie, czy zgodnie z wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, poz. 939, 2018r. następujące wzory arkuszy szkolnych dla uczniów szkoły podstawowej są prawidłowe w roku szkolnym:
2017/2018
1. Klasa I – MEN-I/45/1
2. Klasa II – MEN-I/37b/2
3. Klasa III - MEN-I/37b/2
4. Klasa IV – MEN-I/45/1
5. Klasa V - MEN-I/37b/2
6. Klasa VI - MEN-I/37b/2
7. Klasa VII – MEN-I/63m/2
2018/2019
1. Klasa I – MEN-I/45/1
2. Klasa II – MEN-I/45/1
3. Klasa III - MEN-I/37b/2
4. Klasa IV – MEN-I/45/1
5. Klasa V – MEN-I/45/1
6. Klasa VI - MEN-I/37b/2
7. Klasa VII – MEN-I/63m/2
8. Klasa VIII – MEN-I/63m/2
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy dokumentować zajęcia wychowania fizycznego w formie fakultetu w dzienniku lekcyjnym? (realizują różni nauczyciele, uczestniczą różni uczniowie)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o poradę odnośnie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania. W arkuszu ocen ucznia jest do wypełnienia wiersz: Imiona i nazwiska rodziców. Co wpisać w tym wierszu w następującym przypadku: dziecko uczęszcza do klasy I, biologiczny ojciec dziecka jest po rozwodzie z matką, nie utrzymuje kontaktu z dzieckiem od 3 miesiąca życia, matka nie ma informacji o miejscu zamieszkania ojca, ojciec ten nie jest pozbawiony praw rodzicielskich. Matka dziecka zawarła związek małżeński z innym mężczyzną, który nie ma sądownie przyznanych praw rodzicielskich do tego dziecka. Czy w ww. wierszu wpisać imię i nazwisko ojca biologicznego bez adresu zamieszkania, czy ojca z drugiego małżeństwa, który obecnie wychowuje dziecko?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe