Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zamieszczony przez Państwa wzór programu profilaktyki : Poznaję -wybieram w jakikolwiek sposób wpisuje się w nowe rozporządzenie MEN w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii z 18.08. 2015 ?
Zamieszony na portalu materiał Szkolny Program Profilaktyki z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U. z 2015r. poz.1249) nie zawiera wzoru programu profilaktyki. Rozporządzenie nie wskazuje na potrzebę dokonywania jakichkolwiek zmian w strukturze formalnej programu ( w dalszym ciągu jest to autonomiczna decyzja szkoły).
Przedstawiony materiał wskazuje natomiast na przykładową zawartość programu, z uwzględnieniem zmian - jakie wprowadziło rozporządzenie oraz omawia zakres wprowadzonych zmian. Szkoła ma obowiązek dostosować swój program profilaktyki na rok szkolny 2015/2016 do zakresu i form działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii określonej w rozporządzeniu (do dnia 1 marca 2016r.). W praktyce oznaczać to będzie w pierwszej kolejności szerokie rozpoznanie występujących zagrożeń i istniejących zasobów w środowisku szkolnym i lokalnym (diagnoza). Dopiero na podstawie jej wyników oraz po wskazaniu czynników ryzyka i czynników chroniących możliwe będzie porównanie dotychczasowych założeń programu w zakresie przeciwdziałania narkomanii z potrzebami, które wskazała szeroko przeprowadzona diagnoza we współpracy z podmiotami (wymienionymi w rozporządzeniu). Od tego zależeć będą zarówno zakres i formy działań profilaktycznych w celu przeciwdziałania narkomanii, jakie szkoła, uwzględniając własne potrzeby, zasoby i środki, wprowadzi do programu profilaktyki ( dokonując zmian programu w trybie przewidzianym w art. 54 ust.2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jedn.: Dz.U. z 2015r. Nr 256, poz.2572 z późn.zm.).
Z uwagi na powyższe uwarunkowania nie jest możliwe ( a i z pewnością również niepotrzebne konstruowanie nowych programów i określanie ich wzorów), większą wartość ma zwrócenie uwagi na przykładowe rozwiązania w dotychczasowym programie, np. poprzez wskazanie działań na nowo wprowadzonych poziomach profilaktyki: profilaktyki uniwersalnej, profilaktyki selektywnej i profilaktyki wskazującej (dotychczas na poziome profilaktyki pierwszorzędowej, drugorzędowej, trzeciorzędowej) i możliwość wykorzystywania na tych poziomach różnych strategii ( od strategii informacyjnych po strategie zmian środków). Szkoła, co warto raz jeszcze podkreślić, projektuje kompleksowe działania profilaktyczne, planuje i projektuje profilaktykę w odpowiedzi na potrzeby swojego środowiska.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczące interpretacji rozporządzenie MEN z dnia 13.08.15 w sprawie warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej: §2.1
5) uczeń przechodzący z klasy I lub II technikum może być przyjęty do klasy I publicznego LO. Pytanie: Czy uczeń może być przyjęty tylko do publicznego LO, a co z niepublicznymi szkołami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, nauczyciel odwołał się od oceny pracy dokonanej na wniosek Kuratora Oświaty. Czy konieczność poinformowania nauczyciela na piśmie o dokonywanej ocenie, co najmniej na miesiąc przed tym faktem, musi być pismem konkretnie skierowanym do nauczyciela? Czy za formę pisemną można uznać sms-a, z krótka informacją o tej ocenie? Czy formą pisemną może być protokół z posiedzenia rady pedagogicznej, na którym dyrektor przedstawił plan nadzoru pedagogicznego, w którym zawarł informację o ocenie pracy nauczyciela na wniosek Kuratorium oraz wskazał termin jej dokonania oraz fakt, ze nauczyciel ów protokół podpisał? Czy jest to rażące naruszenie przepisów, jeśli nie dochowano innej formy pionformowania nauczyciela na piśmie? Czy przekazanie informacji drogą mailową o planowanym terminie zapoznania nauczyciela z projektem oceny pracy i wskazanie, ze swoje uwagi i spostrzeżenia może zgłosić na piśmie, jednak nie później niż 3 dni od daty zapoznania z projektem oceny oraz, że przy zapoznawaniu z projektem może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela zakłądowej organizacji związkowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie czynności i kroki powinny być podjęte przez dyrektora w chwili rozwiązania klasy sportowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka prowadzi indywidualne zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze w przedszkolu z dzieckiem upośledzonym w stopniu głębokim. Czy należy się jej dodatek za trudne warunki pracy? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Przedszkole jest ogólnodostępne. Godziny prowadzonych zajęć są godzinami ponadwymiarowymi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy programy realizowane w oddziale przedszkolnym z grupami dzieci np. program usprawniania motoryki rąk, muszą mieć taką samą procedurę dopuszczenia do realizacji, zgodną z rozporządzeniem MEN z 8.06.2009 ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe