Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czym różni się uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły od uzyskaniea pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ze zm.
§ 8.
2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują:
1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
Karta Nauczyciela
Art. 9e. 1. Dyrektor szkoły posiadający na tym stanowisku nieprzerwany okres pracy wynoszący co najmniej 3 lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2 lata oraz legitymujący się wyróżniającą oceną pracy, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3 lat.
2. Nauczyciel mianowany, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 , zatrudniony na stanowisku, na którym wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, posiadający nieprzerwany okres pracy na tym stanowisku co najmniej 3 lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2 lata, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3 lat.
3. Nauczyciel urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3, posiadający okres urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy trwający nieprzerwanie co najmniej 3 lata, może odpowiednio złożyć wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego o awans na stopień nauczyciela mianowanego lub wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego odpowiednio po upływie 5 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela kontraktowego i po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
Art. 1. 2. Ustawie podlegają również, w zakresie określonym ustawą:
1) nauczyciele mianowani lub dyplomowani zatrudnieni na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, w:
a) urzędach organów administracji rządowej,
b) kuratoriach oświaty,
c) specjalistycznej jednostce nadzoru,
d) Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz okręgowych komisjach egzaminacyjnych,
e) organach sprawujących nadzór pedagogiczny nad zakładami poprawczymi, schroniskami dla nieletnich, rodzinnymi ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz szkołami przy zakładach karnych.
3) nauczyciele urlopowani na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
REASUMUJĄC.
Z cytowanych zapisów ustawy Karta Nauczyciela wynika, że awans dotyczy nauczycieli zatrudnionych w różnego rodzaju placówkach oświatowych. W związku z tym, nauczyciel przygotowujący się do awansu na nauczyciela dyplomowanego korzysta z odpowiednich treści.
Jeśli mowa w pytaniu o dyrektorze szkoły - należy przeanalizować treści dotyczące właśnie tego rodzaju placówki/szkoły i opisywać efekty pracy szkoły pod kątem pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej.
Jeśli o awans stara się nauczyciel zatrudniony np. w CKE, kuratorium (lub schronisku młodzieżowym, zakładzie poprawczym) - działa na rzecz oświaty, nie ma możliwości odnosić sukcesów w pracy dydaktycznej, co właśnie wziął pod uwagę ustawodawca.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel kontraktowy, któremu w czasie trwania stażu na nauczyciela mianowanego powierzono funkcję wicedyrektora, odbywa staż do końca maja, czy do końca sierpnia? Kto w opisanej sytuacji dokonuje oceny dorobku zawodowego, dyrektor szkoły, czy organ prowadzący? Jakie są różnice przy procedurze pomiędzy uzyskiwaniem kolejnego stopnia awansu przez nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą, a nauczyciela, który takiej funkcji nie pełni?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jakie mogą być konsekwencje dla nauczyciela stażysty, który rozpoczął i realizuje awans na stopień nauczyciela kontraktowego a obecnie mówi, że nie będzie składał wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczyciel stażysta rozpoczął pracę w szkole w dniu 13 września i z tym samym dniem rozpoczął staż na wyższy stopień awansu zawodowego, trwający 9 miesięcy, to oznacza, że staż kończy w dniu 13 czerwca? Czy jest obowiązujący wzór pisma, w którym dyrektor szkoły powiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny i organ prowadzący o terminie posiedzenia komisji kwalifikacyjnej?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka w marcu kończy staż na nauczyciela dyplomowanego, czy oceniam ją za okres stażu, czy po nowemu wg kryteriów MEN? Czy na nauczyciela dyplomowanego ma rozmowę po staremu, czy po nowemu ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Od 01 września 2016 nauczyciel będzie przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia do dnia 30.06.2017. Na ten czas zatrudniam nauczyciela na zastępstwo. Nauczyciel zatrudniany ma stopień awansu zawodowego stażysta. Pytanie czy w takiej formie zatrudnienia nauczyciel odbywa staż na nauczyciela kontraktowego?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe