Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dlaczego stosowanie średniej ważonej w ocenianiu ucznia jest niezgodne z Prawem?
Przepisy prawa oświatowego nie rozstrzygają szczegółów oceniania. Ustawa odsyła do statutu, który musi być zgodny z przepisami wyższego rzędu. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania; 3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych; 5) ustalanie rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole pro-gramów nauczania; 2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych. Natomiast ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie; 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; 3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju; 4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia; 6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły art. 44b ust. 10.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44b.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy procedury np.postępowania w razie wypadku czy też inne powinny być wprowadzane zarządzeniem dyrektora? I czy pod każdym takim zarządzeniem powinni podpisać się nauczyciele?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nowo wybrana rada Rodziców musi dostarczyć protokół z wyborów dyrektorowi szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele wybierając podręczniki na nowy rok szkolny 2017/2018 muszą także ten sam cykl prowadzić do klasy III. Czy jest możliwość zmiany w drugiej lub trzeciej klasie na inny cykl?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w nowym Statucie Szkoły Podstawowej z klasami zerowymi i klasami byłego gimnazjum postanowienia dotyczące klas gimnazjalnych ująć w nowym paragrafie - napisać postanowienia dotyczące uczniów, pracowników szkoły, oceniania w klasach gimnazjalnych, egzamin gimnazjalny? Wyjdzie z tych zapisów statut w statucie. Proszę o odpowiedź.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzice mają prawo regularnej odmowy udziału w ogólnoklasowych konsultacjach z wychowawcą, jeśli ich termin i godzina zostały podane z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem (całoroczny plan konsultacji podany na początku roku szkolnego)? Na takich konsultacjach omawiane są sprawy dotyczące całej klasy, np. zapoznanie rodziców z dokumentami szkoły, wymaganiami edukacyjnymi z poszczególnych przedmiotów, ustalanie spraw organizacyjnych dot. np. wspólnej wycieczki, itp. Są to sprawy czasochłonne, stąd omawiane przez wychowawcę jednorazowo na forum całej klasy. Rodzic odmawiający przybycia na takie konsultacje, swoim postępowaniem wymusza na nauczycielu poświęcenie mu każdorazowo takiego samego czasu, tyle że na konsultację indywidualną, aby wychowawca mógł wywiązać się ze spoczywającego na nim obowiązku np. zapoznania rodzica z dokumentacją szkolną. Czy w sytuacji braku porozumienia szkoły i rodzica w tej kwestii, szkoła ma jakąkolwiek możliwość złożenia formalnej skargi na takie postępowanie rodzica? Jeśli tak, to do jakiej instytucji i w jakiej formie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe