Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Zgodnie z art. 95 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego rodzice dziecka w ramach swojej władzy rodzicielskiej mają prawo i obowiązek pieczy nad osobą dziecka. Mogą jednocześnie samodzielnie decydować o sprawach życia codziennego dziecka i swojej rodziny. Jedną z takich spraw jest decyzja o towarzyszeniu partnera/partnerki, a także innych dorosłych osób (babci, cioci, sąsiadki) w rozmowie z nauczycielem, czy dyrektorem szkoły oraz dopuszczanie ich do informacji pozyskiwanych w swojej obecności od nauczycieli na temat nauki i zachowania dziecka. Matka ucznia nie ma obowiązku składania w szkole pisemnego oświadczenia wyrażającego, że taka jest jej wola. Dyrektor szkoły musi zastosować się do tej woli rodzica, gdyż nie ma żadnych podstaw prawnych do jej podważania czy kwestionowania decyzji rodzica.
Jeśli partner matki nie jest prawnym opiekunem jej dziecka to szkoła nie może udzielać bezpośrednio jemu samemu żadnych informacji o dziecku. Chyba, że matka dziecka przedstawi notarialnie podpisane pełnomocnictwo, w którym upoważni partnera do wykonywania w jej imieniu konkretnych czynności w kontaktach ze szkołą, np. prowadzenia z nauczycielami rozmów na temat dziecka, odbierania dziecka ze szkoły, usprawiedliwiania jego nieobecności, czy zwalniania z zajęć. Takie pełnomocnictwo nie może jednak dotyczyć czynności prawnych związanych z dzieckiem, które zagwarantowane są wyłącznie rodzicom lub opiekunom prawnym ustalonym przez sąd, typu: wyrażanie zgody na udział dziecka w zajęciach pozalekcyjnych i wycieczkach, korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy podęcie czynności medycznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W bieżącym roku szkolnym funkcjonuje młodzieżowy ośrodek wychowawczy ze szkołą podstawową, w przyszłym roku chcemy otworzyć 8 klasę młodzieżowego ośrodka socjoterapii, czy jest jakiś termin na powołanie nowej placówki. Czy można to zrobić w ciągu całego roku szkolnego
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W oddziale przedszkolnym w SP jest 24 przedszkolaków w wieku 3, 4, 5 lat. W grupie jest również niepełnosprawna dziewczynka, dla której jest zatrudniona pomoc. Czy powinna być również zatrudniona pomoc do pozostałych dzieci? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin powinnam wpisać do Arkusza organizacji szkoły na rok 2018/2019 dzieciom w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele wychowania przedszkolnego w przedszkolu niepublicznym mają obowiązek prowadzenia teczek wychowawcy w danej grupie i co w takiej teczce powinno się znajdować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy czasu trwania zajęć praktycznych w technikum. Czy Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę i w statucie zawrzeć zapis powołując się na ROZPORZĄDZENIE Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, konkretnie na § 7. „Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 13 ust. 3.”, że zajęcia praktyczne trwają 45 minut? Co oznacza zapis „zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć”?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe