Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do klasy I szkoły podstawowej ogólnodostępnej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm. Czy dyrektor powinien zatrudnić dodatkowe osoby do pracy z dzieckiem np. pomoc, asystenta nauczyciela, nauczyciela wspomagającego? Jakie kwalifikacje powinny mieć te osoby? Czy zajęcia rewalidacyjne dla takiego ucznia może prowadzić nauczyciel, który ma skończoną oligofrenopedagogikę czy powinien mieć jeszcze inne kwalifikacje?
TAK, bowiem rozporządzenie MEN w sprawie organizacji kształcenia specjalnego mówi wyraźnie, że w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów – tu wymóg kwalifikacji jest jasno określony.
lub
- asystenta nauczyciela lub osoby prowadzącej zajęcia w klasach I–III szkoły podstawowej - musi posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.
lub
- asystenta wychowawcy świetlicy – kwalifikacje jak wyżej
lub
- pomoc nauczyciela - musi legitymować się minimum wykształceniem podstawowym oraz posiadać umiejętność wykonywania powierzonych czynności.
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rewalidację z uczniem ze spektrum autyzmu prowadzić winna osoba, która ma kwalifikacje do prowadzenia danego rodzaju zajęć rewalidacyjnych wskazanych dla tego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Pewną wskazówką jest też zapis we wspomnianym powyżej rozporządzeniu MEN, mówiący, że w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera należy uwzględnić w programie rewalidacji „zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne”. Przy decydowaniu o rodzaju zajęć rewalidacyjnych istotny jest również poziom intelektualny ucznia. Jeśli uczeń jest w normie intelektualnej, to nie ma potrzeby by zajęcia rewalidacyjne prowadził oligofrenopedagog – specjalista w zakresie rewalidacji niepełnosprawnych intelektualnie. Poza tym, ZESPÓŁ nauczycieli i specjalistów pracujących z w/w uczniem – po dokonaniu obowiązkowej wielospecjalistycznej oceny jego poziomu funkcjonowania – może też w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia wskazać w opracowanym dla niego Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym inną formę zajęć rewalidacyjnych, np.: zajęcia logopedyczne (prowadzi logopeda) lub korekcyjno-kompensacyjne (prowadzi nauczyciel mający kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej) – wtedy te zajęcia będą realizowane jako rewalidacyjne, a nie jako forma udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mgr prawa kończący właśnie studia podyplomowe z nauczania historii w sp i gim i kwalifikacyjny kurs pedagogiczny może uczyć historii w SP?
- Jesteśmy Zespołem Szkół Specjalnych Nr 5 w Pabianicach i zwracamy się z pytaniem o wyjaśnienie pojęcia materiał edukacyjny, dotyczy to dotacji celowej MEN na podręczniki, czy w ramach tej dotacji możemy dokonać zakupu tabletów, tablicy interaktywnej, odtwarzacza cd.? Mamy również pytanie: w klasie jest 5 uczniów to czy dla całej piątki musimy dokonać takiego samego zakupu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie
Uczeń liceum ogólnokształcącego uzyskał na pierwszy semestr ocenę niedostateczną z wychowania fizycznego. Na drugi semestr dostarczył zwolnienie lekarskie (prawo do zwolnienia z zajęć). Decyzją dyrektora został zwolniony z zajęć w drugim semestrze. Czy pomimo oceny niedostatecznej na semestr uczeń może uzyskać promocję do następnej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni wolnych może dać dyrektor SP w roku szkolnym 2017/2018 - 5, 6 czy 8 (w tym roku nie ma jeszcze egzaminu po SP)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na prośbę rodzica, ale dla własnej informacji szkoła jest zobowiązana wydać opinię?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe