Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do mojego liceum zgłosił się uczeń z innej szkoły z prośbą o przyjęcie. Po porównaniu szkolnych planów nauczania jego dotychczasowej szkoły i naszej okazało się, że są duże różnice programowe. W żadnym z oddziałów w moim liceum nie mogę zapewnić uczniowi kontynuacji przedmiotów uzupełniających. W jaki sposób mogę zapewnić możliwość uzupełnienia różnic programowych?
Bez znajomości szkolnego planu nauczania, liczby godzin, które uczeń już zrealizował, oraz możliwości, jakie daje szkolny plan nauczania w danym liceum, trudno dać konkretne rozwiązanie, można jednak podać kilka propozycji wartych rozpatrzenia.
Dyrektor podejmuje decyzję o przyjęciu ucznia z innej szkoły
Należy pamiętać, że o przyjęciu ucznia do szkoły decyduje dyrektor. Decyzja o przyjęciu powinna być podjęta po dokładnej analizie przebiegu nauczania ucznia w poprzedniej szkole oraz oferty edukacyjnej, jaka jest możliwa do zaproponowania w nowej szkole.
Można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów niezrealizowanych w poprzedniej szkole
Przepisy art. 20zh ust. 3 ustawy o systemie oświaty podają, że w przypadku przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły, przyjmując ucznia do innego typu publicznej szkoły, można zorganizować egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany na podstawie przepisów w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Można przyjąć ucznia za zgodą organu prowadzącego
Ponadto jeśli przyjęcie ucznia wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy szkoły powodujących dodatkowe skutki finansowe, art. 20a ust. 3 ustawy dopuszcza, by dyrektor przyjął ucznia po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
Można zorganizować naukę przedmiotów uzupełniających w grupie międzyszkolnej
Zgodnie z pkt. 6 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ramowych panów nauczania w szkołach publicznych w liceum ogólnokształcącym i technikum przedmioty ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym oraz przedmioty uzupełniające mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej i grupie międzyoddziałowej, a za zgodą organu prowadzącego – także w grupie międzyszkolnej.
Istnieje zatem możliwość zapewnienia uczeniowi kontynuacji przedmiotów uzupełniających, np. w grupie międzyszkolnej.
Być może i nauczyciele mogą decydować, w jaki sposób uzupełnić różnice programowe
Mając na uwadze uregulowania w projekcie rozporządzenia w sprawie przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły, które także funkcjonowały w poprzednich, już uchylonych przepisach, należałoby przeanalizować, czy akceptowalnym rozwiązaniem będzie uzupełnienie różnic programowych przez uczennicę na warunkach ustalonych przez nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy na dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, przebywające w przedszkolu niepublicznym placówka otrzymuje jedynie subwencję wynikającą z określonej wagi czy do tego otrzymuje również dotację taką samą jak na każde inne dziecko w przedszkolu nie posiadające opinii czy orzeczenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w dzienniku lekcyjnym zaznacza się nieobecności uczniów na danej lekcji, gdy reprezentuje szkołę na konkursie, w uroczystościach szkolno-środowiskowych lub uczestniczy w zajęciach zielonej szkoły?
Wykazanie nieobecności ucznia stanowi zaniżenie wskaźnika frekwencji i fałszywą informację o nierealizacji obowiązku szkolnego. Dodatkowo powoduje niezadowolenie ucznia i jego rodziców z powodu wykazywania nieobecności na lekcjach.
Natomiast wykazanie obecności ucznia na lekcjach w tych przypadkach rodzi wątpliwości o rzetelność wypełniania dokumentacji szkolnej i podejrzenie fałszowania stanu rzeczywistego.
Proszę o podanie interpretacji prawnej tego zagadnienia.
Z poważaniem
Iwona Loroch
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Niepełnoletnia uczennica gimnazjum od 20 września 2017 r. nie uczęszcza do szkoły. Jest to decyzja ojca, który w ten sposób protestuje przeciw decyzji sądu (sprawa ta nie ma związku z uczennicą). Do ojca zostały wysłane już dwa upomnienia i wniosek o egzekucję w związku z brakiem realizacji obowiązku szkolnego przez córkę. Czy Dyrektor szkoły, ze względu na dobro dziecka powinien/może złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegające na uniemożliwieniu realizacji obowiązku szkolnego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy zgłosić kilkudniową wycieczkę uczniów w okresie ferii? Nie jest to obóz, zimowisko, tylko pięciodniowa wycieczka krajoznawcza do zaprzyjaźnionej szkoły.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w dokumentacji Nadzoru Pedagogicznego można znaleźć "instrukcję bezpieczeństwa pożarowego"?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe