Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dot.: powierzenia stanowiska Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Mamy pytanie czy szkoła będzie miała taki obowiązek i czy w swoich godzinach będzie mogła wykonywać te zadania sekretarka szkolna oraz jaka jest odpowiedzialność finansowa na tym stanowisku? Jakie zadania będzie musiał wykonywać Inspektor Ochrony Danych Osobowych?
Powołanie inspektora ochrony danych osobowych będzie obowiązkowe od dnia 25 maja 2018 r. w publicznych szkołach, natomiast nieobowiązkowe w placówkach niepublicznych. Kilka placówek może mieć jednego wspólnego IODO (art. 37 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE). Inspektor może być pracownikiem administratora oraz jest wyznaczany na podstawie kwalifikacji zawodowych, a w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych oraz umiejętności wypełnienia zadań obowiązujących na tym stanowisku, do których należą: informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy cytowanego rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie; monitorowanie przestrzegania rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty; udzielanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania, jeżeli w szkole ma być wdrożony rodzaj przetwarzania danych – w szczególności z użyciem nowych technologii, który ze względu na swój charakter, zakres, kontekst i cele z dużym prawdopodobieństwem może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych; współpraca z organem nadzorczym (GIODO); pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach (art. 39 rozporządzenia). W związku z tym, jeśli szkolna sekretarka posiada wykształcenie albo praktyczną wiedzę i dotychczas zajmowała się przetwarzaniem danych osobowych, postępując prawidłowo i dyrektor jest przekonany, że wywiąże się z ww. zadań, może jej powierzyć stanowisko IODO. Z tym, że nie powinna jednocześnie wykonywać pracy na obydwu stanowiskach, czyli podczas wykonywania zadań sekretarki w tym samym czasie wywiązywać się z obowiązków IODO – jeśli wymiar jej zatrudnienia nie ulegnie zmniejszeniu, w zależności od potrzeb szkoły odpowiednio należy zmniejszyć obciążenie zadaniami na stanowisku sekretarki, aby mogła pełnić funkcję IODO oraz należy dokonać zmiany umowy o pracę w zakresie rodzaju pracy (art. 29 § 4 KP). Ponieważ rozporządzenie nie przewiduje odpowiedzialności finansowej IODO, jest ona uregulowana dla pracownika w KP. Zgodnie z art. 119 – art. 122 KP pracownik ponosi odpowiedzialność do wysokości wyrządzonej szkody, jednak odszkodowanie nie może przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody, chyba że szkoda została wyrządzona umyślnie – wówczas pracownik naprawia ją w całości.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile jest dodatkowych dni wolnych ustalanych przez dyrektora szkoły podstawowej w r.sz.2017/18, 6 czy 8, już według nowego rozporządzenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący zlikwidował stanowisko kierownika internatu w szkole udzielając informacji dyrektorowi, że nie zatwierdzi arkusza jeśli będzie zawierał stanowisko kierownika internatu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co zrobić w sytuacji gdy były pracownik - emeryt pomimo monitów nie zgłosił się po pieniądze z ZFŚS?
- Jaka jest podstawa prawna wprowadzenia w szkole regulaminu korzystania ze służbowej poczty elektronicznej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,Z uwagi na wprowadzenie zawieszenia funkcjonowania szkół od dnia 12.03.w magazynie intendenta pozostały produkty, których terminowość jest nieważna.Proszę o przekazanie procedur i ewentualnych gotowych dokumentów jak powinien dyrektor szkoły w takiej sytuacji postąpić.Czy powołuje komisje likwidacji artykułów ,czy wydaje zarządzenie.Sprawa pilna.Bardzo proszę o pomoc.Dziękuję.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe