Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dot. przeniesienia pracownika niepedagogicznego szkoły. Z dniem 1 września 2017 r. gimnazjum zostanie włączone w struktury szkoły podstawowej (powstanie ośmioletnia szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi do wygaszenia). Zgodnie z Przepisami wprowadzającymi ustawę – Prawo oświatowe pracownicy niepedagogiczni gimnazjum staną się z mocy prawa pracownikami szkoły, do której zostanie włączone gimnazjum. Obecnie w obydwóch placówkach funkcjonują dwa analogiczne stanowiska: sekretarz szkoły i kierownik gospodarczy/ administracyjny. Wszyscy 4 pracownicy zatrudnieni są na umowę o pracę na czas nieokreślony, posiadają wyższe wykształcenie, ale różny staż pracy. Czy do czasu wygaszenia gimnazjum będą mogły funkcjonować równolegle dwa stanowiska sekretarza szkoły (ds. szkoły podstawowej i ds. oddziałów gimnazjalnych)? Czy w placówce mogą funkcjonować równolegle dwa stanowiska kierowników – np. kierownik gospodarczy i kierownik administracyjny? Czy dopuszczalne jest funkcjonowanie (w przypadku braku podstaw lub braku zgody organu do utworzenia 2 równoległych stanowisk kierowniczych) 2 zastępcy kierownika gospodarczego? Jeśli tak, to do jakiej grupy stanowisk zaliczyć należy takie stanowisko, jaka będzie kategoria zaszeregowania i czy należy się dodatek funkcyjny? Czy w związku z przekształceniem szkół istnieje rozwiązanie prawne umożliwiające przeniesienie pracownika zatrudnionego obecnie na stanowisku z grupy stanowisk pomocniczych (kier. gospodarczy – kat.XIII) na stanowisko z grupy stanowisk urzędniczych (gł. specjalista – kat.XII) bez konieczności przeprowadzenia naboru? (z sekretarza– kat.XII na specjalistę – kat.VIII)? Czy w związku z reorganizacją jednostki i koniecznością utworzenia dodatkowych stanowisk administracyjnych w szkole dyrektor może zmienić warunki zatrudnienia pracownikom obecnie zajmującym (na stanowisku sekretarza i kierownika) – przenieść ich na stanowiska (specjalisty i gł.specjalisty), w celu umożliwienia przeniesienia na zwolnione stanowiska (sekretarza i kierownika) pracowników przejmowanych z gimnazjum, bez naborów? Czy w odniesieniu do takich pracowników będzie miał zastosowania art. 23 u.p.s. dotyczący przeniesienia na inne stanowisko, czy przeniesienia takiego można dokonać na podstawie porozumienia zmieniającego (art. 353 1 KC)?
Obsadzenie dwóch osób na tym samym stanowisku niepedagogicznym jest uzależnione od potrzeb szkoły podstawowej oraz od zgody organu prowadzącego na ich finansowanie – nie obowiązuje formalny zakaz funkcjonowania dwóch sekretarzy szkoły oraz równolegle po dwóch kierowników (gospodarczego, administracyjnego). Utworzenie nowego stanowiska (np. zastępcy kierownika) i przeniesienie na nie dotychczasowego pracownika gimnazjum (np. kierownika) w związku z reorganizacją tej szkoły wymaga wprowadzenia w zmian w statucie szkoły podstawowej oraz dokonania zmiany warunków pracy w trybie porozumienia stron (art. 29 § 4 KP) lub bez zgody pracownika na podstawie art. 230 ust. 2 PWuPO w zw. z art. 23 i art. 12 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, Dz. U. z 2016 r., poz. 902, z obowiązkiem wypłaty dotychczasowego wynagrodzenia przez okres pierwszych 6 miesięcy, gdy wynagrodzenie na nowym stanowisku jest niższe od poprzedniego. Zgodnie z art. 12 w zw. z art. 22 UoPS na wolne stanowisko urzędnicze w szkole podstawowej bez naboru w związku z reformą oświaty nie może zostać przeniesiony pracownik pomocniczy i obsługi z dotychczasowego gimnazjum, ani szkoły podstawowej; przeniesienie bez konkursu dotyczy tylko osób które dotychczas zajmowały stanowiska kierownicze.
W razie utworzenia stanowiska zastępcy kierownika gospodarczego, pracownikowi może zostać przyznany dodatek funkcyjny (art. 36 ust. 4 UoPS), a stanowisko należy zaliczyć do stanowisk pomocniczych i obsługi z XIII kategorią zaszeregowania, analogicznie jak kierownika gospodarczego w jednostce oświatowej (część V tabeli H w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, Dz. U. z 2014 r., poz. 1786).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dotyczy zatrudnienia z KP na stanowisko nauczyciela z jednoczesną funkcją dyrektora szkoły w szkole niepublicznej (organ prowadzący- fundacja) na postawie umowy o pracę na czas określony- czy w treści zawartej umowy należy (można) zawrzeć informację o stanowisku: dyrektor, czy może tylko nauczyciel?
A dyrektor poprzez oddzielny dokument np. powierzenie stanowiska?
Jaki zapis w umowie o pracę z KP jest poprawny i "bezpieczny" z punktu widzenia pracodawcy (organu prowadzącego szkołę niepubliczną)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciele zatrudnieni na etatach pełnych z godzinami ponadwymiarowymi w innej szkole pracują w naszej placówce na część etatu czyli 2/18 i druga 4/18. Pytanie moje dotyczy funduszu socjalnego. Jak należy traktować takie osoby, które korzystają ze świadczeń w placówce podstawowej a jak należy im wypłacać w naszej, gdzie mają cząstkowe etaty. Rozumiem, że świadczenia urlopowe wg. etatu, ale co ze świadczeniami na święta? Odpis od tych osób jest bardzo mały a świadczenia większe. Co można z tym zrobić, jaki wprowadzić zapis w regulaminie zgodny z przepisami aby można to ograniczyć?
- Nauczyciel jest zatrudniony od 01.09.2015 do 26.06.2016r. na podstawie ustawy o systemie oświaty do nauczania przedmiotów zawodowych za zgodą organu prowadzącego. Należy mu się urlop z kp proporcjonalny do okresu zatrudnienia. Pensum wynosi 20/20. Czy dla takiego nauczyciela należy prowadzić ewidencję czasu pracy? Czy w dni wolne od zajęć lekcyjnych tj. przerwy świąteczne, powinien wypisać wniosek urlopowy jeżeli nie świadczy pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Uchwałą Rady Gminy szkoła z klasami I-VI została zmniejszona do I-III i przekształcona w szkołę filialną organizacyjnie podporządkowaną innej szkole od 1.09.2012 r. Nauczycielka ucząca w klasach IV-VI została zwolniona 30.05.2012 r. Nie ma kwalifikacji do I-III. Miała udokumentowany staż 30 lat do 31.12.2008 r. nabywając prawo do wcześniejszej emerytury. Odwołała się do sądu i chce pracować w nowej szkole, której podporządkowana jest Filia. Ma 53 lata i twierdzi, że jest w okresie ochronnym. Czy mając nabyte prawo do wcześniejszej emerytury może być chroniona do wieku emerytalnego? Proszę o poważne potraktowanie pytania i odpowiedź.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany złożył 10 lipca rezygnację z pracy. Czy jest to możliwe, aby ten nauczyciel nie pracował w przyszłym roku szkolnym? Według mnie powinien złożyć wypowiedzenie z dniem 31 maja czyli z 3 miesięcznym wypowiedzeniem. Wiem, że istnieje możliwość wypowiedzenia za porozumieniem stron, ale możliwe byłoby to wtedy, gdybym znalazła nauczyciela z odpowiednimi kwalifikacjami. Czy jeżeli nie znajdę go do końca sierpnia nauczyciel ten będzie musiał pracować jeszcze kolejny rok szkolny? Proszę o odpowiedź.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe