Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne  Każda szkoła, w której obowiązek szkolny lub obowiązek nauki spełniają uczniowie z niepełnosprawnościami, jest zobowiązana do tworzenia warunków sprzyjających...

PORADA PRAWNA

04 lutego 2013 Prawo oświatowe

Dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym nie realizuje nauki języka obcego nowożytnego w szkole podstawowej. Proszę o podstawę prawną. Dziękuję.

 Każda szkoła, w której obowiązek szkolny lub obowiązek nauki spełniają uczniowie z niepełnosprawnościami, jest zobowiązana do tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi uczniów i zapewnienia możliwości kształcenia, wychowania i pedagogicznej opieki jak najbliżej miejsca zamieszkania.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami mają możliwość pobierania nauki we wszystkich typach i rodzajach szkół oraz realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia w formach i metodami dostosowanymi do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz posiadanych predyspozycji. Podstawą do takiej organizacji kształcenia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Zespół orzekający w orzeczeniu określa rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego, jak również wynikające z diagnozy specjalne potrzeby edukacyjne ucznia, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy oraz zalecane warunki kształcenia. Orzeczenie wskazuje również zalecane dla danego ucznia formy stymulacji, rewalidacji, terapii i usprawniania.
 
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniowie z tymi stopniami upośledzenia umysłowego i niepełnosprawnościami sprzężonymi realizują odrębną podstawę programową kształcenia ogólnego. Ramowe plany nauczania dla szkoły podstawowej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przewidują nauczania języków obcych nowożytnych.

 

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0E46D53D


Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 20123 w sprawie nauki języka obcego w przypadku dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną


Podstawa prawna:

Załącznik nr 3 oraz załącznik nr 7 do ww. rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT