Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry, w jaki sposób można ukarać nauczyciela, który okłamał dyrekcję, był w posiadaniu sprzętu (laptop) bez wiedzy i zgody dyrekcji (brak umowy użyczenia sprzętu). Nauczyciel pytany czy posiada laptop na samym początku powiedział, że nie. Twierdził, że zostawił go w sekretariacie. Nikt tego faktu nie potwierdził. Sprawa została zgłoszona na policję jako zaginięcie sprzętu. Po 3 dniach od zgłoszenia sprawy na policję nauczyciel zwrócił sprzęt. Laptop okazało się, że był w domu nauczyciela, sprzęt został sformatowany, wgrany inny system niż był. Usunięto również Microsoft Office, który był wgrany na laptopie. Z laptopa zostały również usunięte dokumenty nauczycieli, którzy korzystali na co dzień podczas zajęć. Policja odmówiła ukarania nauczyciela, ponieważ czyn nie zawiera znamion wykroczenia. W związku z tym jak można ukarać nauczyciela za zaistniałą sytuację? Proszę o niepublikowanie pytania. pozdrawiam serdecznie dyrektor szkoły
W przypadku, gdy regulamin pracy albo inne wewnętrzne regulacje danej szkoły określają zasady korzystania ze służbowego sprzętu i któraś z nich została naruszona, nauczycielowi można wymierzyć karę porządkową upomnienia lub nagany, po uprzednim wysłuchaniu – odebraniu wyjaśnień nauczyciela, zgodnie z art. 75 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 w zw. z art. 108 § 1 w zw. z art. 104 § 1 i art. 109 § 2 KP. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia przez dyrektora wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia. Jeśli ponad 2 tygodnie temu dyrektor dowiedział się o zachowaniu naruszającym ustaloną wewnętrzną organizację pracy, nie jest uprawniony do ukarania nauczyciela karą porządkową. Taka możliwość nie istnieje, gdy nauczyciel nie naruszył postanowienia regulaminu pracy lub innego obowiązującego regulaminu, procedury lub zarządzenia dyrektora dotyczącego korzystania ze służbowego sprzętu.
Ponadto możliwe jest rozważenie zachowania nauczyciela jako uchybienie godności zawodu nauczyciela, w tym niewłaściwe postępowanie ze szkolnym mieniem oraz wobec dyrektora jako przełożonego służbowego. Z takiej przyczyny dyrektor nie może samodzielnie ukarać nauczyciela karą dyscyplinarną, natomiast może zwrócić się do wojewody o rozważenie polecenia rzecznikowi dyscyplinarnemu wszczęcia postępowania dyscyplinarnego (art. 75 ust. 1, art. 83 ust. 1 i art. 85 ust. 1 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciela uczącego dziecko posiadające opinię o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia rozlicza się z rozdziału 80150?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianą: cyt. "Dotacja, o której mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–30 i art. 32, przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe. 5. Przez wydatki, o których mowa w ust. 4, należy rozumieć w przypadku: 1) przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe – wydatki, o których mowa w ust. 1; 2) przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz szkół, niewymienionych w pkt 1, innych form wychowania przedszkolnego oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych – wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zapewnienie warunków ich realizacji;" proszę o informację jak należy od 01.01.2018 r oznaczać/wyodrębniać wydatki na dziecko z orzeczeniem w przedszkolu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Moje pytanie dotyczy organizacji zajęć religii w przedszkolu. Z żadnego aktu prawnego nie wynika wprost zasada, że należy je umieszczać wyłącznie przed lub po zajęciach realizujących podstawę programowa. W moim przedszkolu funkcjonuje kilka oddziałów realizujących tylko podstawę programową w wymiarze 5 godzin dziennie. Rodzice życzą sobie, aby ich dzieci uczestniczyły w zajęciach religii, a organizacyjnie nie ma możliwości prowadzenia ich poza podstawą. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. mówi o organizowaniu nauki religii w ramach planu zajęć przedszkolnych. Dla tych oddziałów plan zajęć realizowany jest w godzinach 8-13. Proszę o udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy w tej sytuacji można organizować naukę religii w ramach podstawy programowej. Jeśli nie to z jakiego aktu prawnego wynika to wprost. Dodam, że katecheta zatrudniany jest zgodnie z KN, zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu po 30 i po 15 min, w zależności od wieku dzieci.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kontrolujący z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemilogicznej poinformował,że otrzymamy terminwyprowadzenia się z pomieszczeń po byłej dużej kotłowni CO z uwagi,że prowadzimy tam zajęcia a posadzka jest ponizej poziomu terrnu około 60 - 90 cm poniżej. Tam odbywają się zajęcia praktyczne w zawodach budowlanych i uczniowie mają praktyki 6 godzin lekcyjnych tj.270 minut, W rzeczywistości jest krócej bo uczniowie na wstępnie maja czynności sprawdzające i instruktarz wstępny oraz w czasie zajęć mają przerwę na posiłek w wymiarze 30 minut. Informacja,że przebywają poniżej 4 godz. i jest to pobyt czasowy jest przez kontrolujących nie akceptowana.Zgadzamy się,że pomimo wysokości pomieszczeń 6m.powinna być wentylacja ale organ nie posiada środków finansowych. Jest to sytuacja dla szkoły dramatyczna. Proszę zauważyć ile szkół prowadzi w Polsce zajęcia poniżej terenu.Nie mamy protokołu ale czy można dalej uczyć. Organ prowadzący szkołę nie wydatkuje środków na strop lub podniesienie posadzki to kwota minimum 100tys. jest nie osiągalna. Jakie działania włączyć aby dalej uczyć bo rokowania na nowych uczniów pragnących się u nas uczyć są dobre na tle innych szkół w powiecie.Proszę o wsparcie.Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy I i II w roku szkolnym 2015/2016 na prośbę Rodziców w roku szkolnym 2016/2017 kontynuują naukę w klasie I i II. Moje pytanie dotyczy arkusza ocen i zapisu w księdze ucznia i ewidencji tych uczniów. Czy zakładam nowy arkusz ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe