Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień dobry w klasach programowo najwyższych podejmujemy jedną uchwałę na koniec klasy 4 o promocji i klasyfikowaniu ? Czy podejmujemy 2 uchwały jedną o wynikach klasyfikacji z klasy 4 a drugą o ukończeniu szkoły przez ucznia ? Czytam i są w różnych źródłach różne interpretacje.
W klasie programowo najwyższej nie podejmuje się uchwały o promocji, ponieważ uczniowie nie przechodzą do wyższej klasy - art. 44o ust. 4 ustawy z 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230). Prawodawca nie precyzuje szczegółowo formułowania uchwały rady pedagogicznej w sprawie klasyfikacji końcowej oraz ustalenia zakończenia nauki w szkole przez poszczególnych uczniów; w tym zakresie w szczególności żadnych wytycznych nie zawiera art. 70 ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900), ani przepisy rozdziału 3a UoSO "Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych". Należy także zweryfikować, czy jakieś ewentualne wytyczne w tym zakresie zawiera regulamin rady pedagogicznej (art. 73 ust. 2 UoSO). W razie braku takich postanowień regulaminu należałoby przyjąć, że rada pedagogiczna powinna podjąć dwie uchwały - o zatwierdzeniu klasyfikacji rocznej uczniów klas programowo najwyższych szkoły i sporządzić ich wykaz oraz że szkołę ukończyli uczniowie wymienieni w osobnym wykazie. Mogą to być zarówno dwa osobne dokumenty dla każdej z tych uchwał albo dwie uchwały ujęte w jednym dokumencie zatytułowanym "uchwała" - gdy uchwały są podejmowane tego samego dnia - z tym, że wówczas poszczególne ww. uchwały powinny zostać zawarte w odrębnych jednostkach redakcyjnych, zaś w przypadku szkoły liczącej wielu uczniów wykazy uczniów można zawrzeć w odrębnych załącznikach do dokumentu, do których odsyłają te jednostki redakcyjne, aby jasno z tego jednego dokumentu wynikało, że zawiera dwa rozstrzygnięcia rady pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z nowymi przepisami proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: 1. Czy uczniowie, którzy mieszkają na terenie obwodu szkoły, ale są zameldowani w innym obwodzie szkoły, należy wpisać do księgi ewidencji ze względu na miejsce zamieszkania i już nie potwierdzać w szkole gdzie są zameldowani na stałe? 2. Czy nadal szkoła wnioskuje do organu prowadzącego (tak jak to było dotychczas)
o wykaz osób urodzonych i zameldowanych w obwodzie szkoły, skoro przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji - dalej r.d.p.n., precyzują, iż wpisujemy adres zamieszkania do: - księgi ewidencji dzieci i młodzieży - § 4 ust. 2, - księgi uczniów - § 6 ust. 2, - dzienników lekcyjnych - § 10 ust. 2, - arkuszy ocen - § 15 ust. 2.;
3. Jak powinna wyglądać kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie z organu prowadzącego jako dzieci zameldowane w obwodzie szkoły? Skoro stosownie do przepisów oświatowych dotyczących realizacji i kontroli obowiązku szkolnego występuje termin miejsce zamieszkania dziecka. Oznacza, iż "obwodowy" jest adres zamieszkania dziecka, ponieważ określenie obwodu szkoły polega na wskazaniu jej zasięgu terytorialnego, tzn. określeniu miejscowości, ich części czy też ulic, które składają się na określony obwód. A zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. Natomiast adres zameldowania wynika z obowiązku meldunkowego, a adres zamieszkania oznacza miejsce, w którym osoba przebywa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu prowadzone jest postępowanie uzupełniające na 1 wolne miejsce. Do komisji wpłynęło 19 wniosków w tym 5 z najwyższą jednakową liczbą punktów. Ustawa nie przewiduje takich przypadków. Co powinien zrobić dyrektor? Czy można nie rozstrzygnąć postępowania uzupełniającego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielom będącym na emeryturze należą się wczasy pod gruszą? Pytanie to również odnosi się do pracowników administracji obsługi będących na emeryturze.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcemy przyjąć do szkoły ucznia korzystającego aktualnie z edukacji domowej. Czy może on do szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej uczęszczać jako słuchacz lub jako uczeń realizujący zajęcia dodatkowe? Jakie są prawne rozwiązania w przypadku przyjęcia ucznia w trakcie roku szkolnego z edukacji domowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zajęcia terapeutyczne są prowadzone w przedszkolu niepublicznym przez osobę oddelegowaną z firmy zewnętrznej (osoba posiada pełne kwalifikacje pedagogiczne). Zajęcia takie są prowadzone od czerwca 2019 r. Czy koszt takich zajęć można sfinansować z dotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe