Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile godzin wychowania do życia w rodzinie powinno być teraz w cyklu 5 letnim (4-8), a ile godzin języka mniejszości narodowej- j. niemieckiego i historii i kultury Niemiec również w tym (nowym) cyklu? I to wszystko to są zajęcia dodatkowe?
Do programów nauczania szkolnego wprowadza się wiedzę o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację WDŻ określają przepisy § 3 ust.1 rozporządzenia. Na realizację zajęć WDŻ w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania, w każdym roku szkolnym, dla uczniów poszczególnych klas, po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia są organizowane w oddziałach albo liczących nie więcej niż 28 uczniów grupach międzyoddziałowych (§ 2).Zajęcia te są organizowane:1. w klasach V i VI szkół podstawowych,2. w gimnazjach,3. zasadniczych szkołach zawodowych,4. liceach ogólnokształcących,5. w klasach I‒III technikówJednocześnie należy uwzględnić przepisy zawarte w załączniku do rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Wymiar godzin zajęć języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz własnej historii i kultury określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.Wymiar godzin geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, określają przepisy wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty; zajęcia są realizowane w przypadku przyznania przez organ prowadzący szkołę godzin na realizację tych zajęć zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.Z ramowych planów nauczania wynika, że są to zajęcia dodatkowe.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 395) - § 1 ust. 2, § 3 ust.1; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, w szczególności § 4 § 8; 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół(Dz. U. z 2017 r., poz. 703)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel uczący języka polskiego posiadający wykształcenie wyższe – magister filologii polskiej (Uniwersytet Łódzki, wydział filologiczny), który odbył na II roku studiów zajęcia z filozofii w wymiarze 2 godz. tygodniowo zajęć praktycznych oraz dodatkowo ukończył studia podyplomowe w zakresie Wiedza o kulturze i odbył 8 godz. zajęć teoretycznych plus 8 godz. zajęć praktycznych z filozofii kultury, może prowadzić lekcje filozofii w klasach I szkoły ponadpodstawowej w wymiarze 1 godz. tygodniowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów jest aktualne?
2. Czy w programie IPET zalecenia określone w orzeczeniu o kształceniu specjalnym np. terapia pedagogiczna , terapia psychologiczna, integracja sensoryczna można rozłożyć na czas realizacji określony w orzeczeniu ( czas realizacji wychowania przedszkolnego ) w taki sposób ,że w pierwszym roku planujemy terapię logopedyczną i terapię psychologiczna a w kolejnym roku integrację sensoryczna i terapię logopedyczną.
Co w przypadku organizacji Integracji sensorycznej, gdy nie mamy sali z przeznaczeniem na ten cel. Jesteśmy przedszkolem ogólnodostępnym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący zasugerował, aby w arkuszu organizacyjnym dokonać połączenia zajęć z plastyki i techniki w klasie V (10 uczniów) i klasie VI (13 uczniów) .Czy można tego dokonać? (podstawa prawna) Czy n-lowi, który z własnej inicjatywy chce prowadzić zajęcia w oddzielnych klasach, bez dodatkowego wynagrodzenia, można pozwolić na prowadzenia tych zajęć?( podstawa prawna)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy deklaracja - rezygnacja z zajęć wdż złożona przez rodzica w klasie IV jest ważna na cały etap edukacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła bierze udział w projekcie edukacyjnym finansowanym z funduszy marszałkowskich- dodatkowe, indywidualne zajęcia w ramach pomocy pedagogiczno-psychologicznej. Czy w związku z rozporządzeniem MEN o zawieszeniu zajęć edukacyjnych w formie stacjonarnej w szkole mogą odbywać się zajęcia w ramach projektu (indywidualnie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe