Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ilu opiekunów powinno być na wycieczce młodzieży w góry, uczestniczy 14 osób? Czy wystarczy kierownik, plus jeden opiekun? Czy kierownik może także pełnić rolę opiekuna?
Przepisy prawa nie określają liczby opiekunów, bowiem zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki szkolnej należy do dyrektora, co oznacza, że to on będzie decydował w tej sprawie. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach: 1) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych, 2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, 3) imprezy krajoznawcze-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, 4) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem, 5) imprezy wyjazdowe- związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne. WAŻNE: Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obozy wędrowne organizuje się po trasach przygotowanych przez podmioty działające w zakresie turystyki kwalifikowanej. Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkolę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która: 1) ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych, 2) jest instruktorem harcerskim, 3) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek. Kierownikiem obozu wędrownego może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych (lub posiadająca uprawnienia wymienione wyżej). Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba posiadająca uprawnienia wymienione wyżej, bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać. Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego. Osoby przebywające w górach obowiązane są do zachowania należytej staranności w celu ochrony życia i zdrowia własnego oraz innych osób, a w szczególności: 1) zapoznania się z zasadami korzystania z danego terenu, obiektu lub urządzenia i ich przestrzegania; 2) stosowania się do znaków nakazu i zakazu umieszczanych przez podmioty, o których mowa w przepisach o ratownictwie górskim, 3) zapoznania się oraz dostosowania swoich planów aktywności do umiejętności, aktualnych warunków atmosferycznych, prognozy pogody, komunikatu lawinowego dla danego obszaru i zastosowania się do zaleceń i ograniczeń wynikających z ogłoszonego stopnia zagrożenia lawinowego oraz z panujących i przewidywanych warunków atmosferycznych,4) użytkowania sprzętu odpowiedniego do rodzaju podejmowanej aktywności, sprawnego technicznie i zgodnie z jego przeznaczeniem i zasadami użycia; 5) bezzwłocznego informowania podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego o zaistniałym wypadku lub zaginięciu osoby oraz o innych zdarzeniach nadzwyczajnych mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo osób. Wg mojej opinii należy zapewnić odpowiedniego przewodnika górskiego, kierownika oraz 2 opiekunów – nie dla realizacji przepisów, ale dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa, w szczególności § 4, 5, 6, 10, 11 zmiana: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki; 2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.), w szczególności § 31,32; 3. Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (ze zm.), w szczególności art. 4.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rada Oddziałowa grupy przedszkolnej złożyła do dyrektora wniosek, aby w wewnętrznym statucie przedszkola został wprowadzony zapis umożliwiający wydalenie dziecka z przedszkola w przypadku jego agresywnego zachowania? (dotyczy dziecka 4-5 letniego).
Czy dyrektor jest zobligowany do wprowadzenia takiej zmiany i czy taki zapis może znaleźć się w statucie przedszkola zgodnie z obowiązującym prawem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w dzienniku w dzień rozpoczęcia roku i w dni wolne od zajęć na podstawie decyzji dyrektora powinni podpisać się wszyscy nauczyciele którzy mają w ten dzień zajęcia, czy tylko wychowawca?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 7 roku szkolnym jest nieklasyfikowany z 6 przedmiotów natomiast z jednego ma wystawioną ocenę niedostateczną. Moje pytanie: czy jeśli uczeń nie przystąpi do egzaminu ma z automatu wystawioną z tych przedmiotów ocenę niedostateczną? A jeśli podejdzie ale będzie miał jedną jedynkę - czy wtedy przysługuje mu egzamin poprawkowy w sierpniu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dostałam list od ojca trójki dzieci, który porzucił rodzinę.List jest adresowany do dyrekcji szkoły. W liście oskarża nauczycielkę o nieetyczne zachowania w tych trudnych dla dzieci chwilach.Sprawdziłam fakty- zarzuty są bezpodstawne. Odpisałam i zaprosiłam na szczegółowe wyjaśnienia i rozmowę do szkoły. W liście w złym świetle przedstawia swoją żonę. Ten list mógłby być pomocny podczas rozwodu. Czy list mogę pokazać matce i dać jego ksero czy jest on objęty tajemnicą rady pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W Zespole Szkół funkcjonuje Technikum Budowlane, Liceum Ogólnokształcące, Branżowa Szkoła I stopnia i Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych. Czy dla tych szkół należy opracować oddzielne statuty tj; Statut Technikum Budowlanego, Statut Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w terminie do 30 listopada 2019 r.? Dodam, że w Zespole został w 2017 r. przyjęty statut Branżowej Szkoły I stopnia. Dzisiaj zrodziła się wątpliwość i dodam, że na daną chwilę statut LO jest już opracowany i przekazany nauczycielom do zgłaszania uwag, a statut technikum jest na ukończeniu.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe