Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją wymaga głównie indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji. Istotne z punktu widzenia dysfunkcji ucznia może być zapewnienie odpowiednich pomocy i środków dydaktycznych. Ma tu znaczenie wielkość pomocy, ciężar, możliwość manipulowania nimi lub ograniczenie ich ruchomości np.: odpowiednie dostosowanie podręcznika. Możliwe jest np.:
- zastosowanie narzędzi pisarskich z pogrubionymi uchwytami, odpowiednich nakładek na długopis, podpórek stabilizujących, itp.;
- wykorzystanie pojedynczych kartek z podręcznika zamiast całej książki, przygotowanie materiałów dla ucznia w formie najistotniejszych informacji z lekcji;
- zaznaczenie kolorem w podręczniku istotnych fragmentów;
- korzystanie z podręcznika w wersji elektronicznej;
- zastosowanie rzepów i magnesów (lub zwyczajne przyklejenie kartki) w celu stabilizacji pomocy;
- wykorzystywanie w pracy z uczniem gotowych tabel, schematów np. do uzupełnienia przez wklejenie odpowiedniego fragmentu, bez konieczności rysowania diagramów, wykresów itp.
- zastosowanie pomocy ułatwiających komunikację alternatywną i wspomagającą (zestawy symboli np. piktogramy, tablice i książki do komunikacji);
- dostosowanie miejsca pracy, tak aby uczeń mógł przyjąć prawidłową pozycję siedzącą, zwłaszcza przez dłuższy czas, bez zmęczenia;
- dostosowanie celów edukacyjno-terapeutycznych tak, by odpowiadały indywidualnym potrzebom i możliwościom ucznia;
- umożliwienie uczniowi pełnej komunikacji - zwłaszcza, gdy dziecko jest niemówiące, lub jego mowa jest znacznie zniekształcona;
- rozwijanie zainteresowań ucznia i zdobywanie przez niego doświadczeń;
- zachęcanie ucznia do podejmowania częstych interakcji społecznych i zawierania przyjaźni;
- dawanie uczniowi okazji do wykazywania się samodzielnością;
- stopniowanie trudności tak, aby nie stawiać przed uczniem zadań przekraczających jego możliwości oraz wychodzić od zadań prostych, sukcesywnie zwiększając ich stopień trudności.
W przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wymaganą dokumentacją jest przede wszystkim:
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – opracowany zgodnie ze wskazaniami § 6.1-2 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578).
- Dziennik zajęć rewalidacyjnych
- Dziennik zajęć innych – zajęć stanowiących formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole.
Przykładowy IPET znajdą Państwo tutaj: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/ipet-dla-ucznia-z-afaza/2492
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka w szkole ponadgimnazjalnej zarzuciła, że dyrektor bezpodstawnie kazał realizować zajęcia dodatkowe w wymiarze 1 godz. wynikające z art 42 pkt 2 ust 2 (dawna karciana). Wiem, że karcianej już nie ma, a dyrektorowi pozostawiono decyzję na co przeznaczy tę dawną godzinę. W mojej szkole została ona przeznaczona na zajęcia rozwijające zainteresowania i przygotowujące do matury i bez wyjątku prowadzić je mieli wszyscy nauczyciele i dokumentować je w dzienniku zajęć dodatkowych. Kto ma rację i czy jako dyrektor nie wymagam za dużo? Proszę o interpretację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nasza szkoła prowadzona jest przez stowarzyszenie. 31 sierpnia kończy się umowa zawarta z gminą na prowadzenie szkoły , w związku z tym mamy kilka pytań z tym związanych: 1. Do kogo powinna należeć inicjatywa zmierzająca do przedłużenia umowy- do gminy czy stowarzyszenia? 2. Co będzie się działo jeżeli umowa nie zostanie przedłużona? (Nauczyciele mają angaże ze szkołą, a nie ze stowarzyszeniem? 3. Czy gmina może z miesiąca na miesiąc zmieniać wysokość dotacji dla stowarzyszenia na prowadzenie szkoły?
(Umowa zawiera zapis, że wysokość dotacji jest równa wydatkom bieżącym ponoszonym przez gminę na prowadzenie szkół tego samego typu, gmina zmniejsza plany finansowe w prowadzonych przez siebie szkołach i proporcjonalnie zmniejsza dotację przekazywaną miesięcznie stowarzyszeniu co powoduje brak stabilności finansowej prowadzonej przez stowarzyszenie szkoły). 4. Czy możliwe jest wpisanie w umowie z gminą umownej kwoty dotacji np. 35 tys. miesięcznie? 5. Czy możliwe jest dotowanie przez gminę stowarzyszenia poza zawartą umową? (Np. dodatkowe środki na zakup opału).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda procedura powołania i odwołania wicedyrektora szkoły na podstawie obowiązujących przepisów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oto nasza sytuacja. Szkoła od 4 lat prowadzona jest przez stowarzyszenie. Przekazanie szkoły stowarzyszeniu nastąpiło na mocy umowy zawartej z gminą. Rok wcześniej stowarzyszenie rozpoczęło prowadzenie niepublicznego punktu przedszkolnego przy w/w szkole. Na ten cel stowarzyszenie otrzymuje 63% wydatków ponoszonych przez gminę na prowadzenie publicznego wychowania przedszkolnego. W chwili obecnej gmina podpisała umowę z urzędem marszałkowskim, że w ramach realizowanego projektu otrzyma środki na modernizację infrastruktury przedszkolnej. Związana jest z tym konieczność utrzymania publicznej formy wychowania przedszkolnego również w naszej placówce. Nasze pytania dotyczą na jakich zasadach powinno wyglądać przekazanie prowadzenia publicznej formy wychowania przedszkolnego stowarzyszeniu?.Czy gmina powinna podjąć uchwałę o utworzeniu publicznego punktu przedszkolnego? Czy stowarzyszenie , w przypadku przejęcia prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego powinno zawiesić prowadzenie punktu niepublicznego? Jaką wysokość dotacji powinno otrzymywać stowarzyszenie w przypadku przejęcia od gminy prowadzenia publicznego punktu przedszkolnego funkcjonującego ponad 5 godzin dziennie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli nauczyciel otrzyma karę dyscyplinarną wymierzoną przez komisję dyscyplinarną w postaci – zwolnienie z pracy, to czy ma to zastosowanie do wszystkich aktualnych umów o pracę, czy tylko dotyczy to umowy o pracę w placówce, w której nauczyciel dopuścił się czynu naruszającego prawa i dobro dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe