Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją wymaga głównie indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji. Istotne z punktu widzenia dysfunkcji ucznia może być zapewnienie odpowiednich pomocy i środków dydaktycznych. Ma tu znaczenie wielkość pomocy, ciężar, możliwość manipulowania nimi lub ograniczenie ich ruchomości np.: odpowiednie dostosowanie podręcznika. Możliwe jest np.:
- zastosowanie narzędzi pisarskich z pogrubionymi uchwytami, odpowiednich nakładek na długopis, podpórek stabilizujących, itp.;
- wykorzystanie pojedynczych kartek z podręcznika zamiast całej książki, przygotowanie materiałów dla ucznia w formie najistotniejszych informacji z lekcji;
- zaznaczenie kolorem w podręczniku istotnych fragmentów;
- korzystanie z podręcznika w wersji elektronicznej;
- zastosowanie rzepów i magnesów (lub zwyczajne przyklejenie kartki) w celu stabilizacji pomocy;
- wykorzystywanie w pracy z uczniem gotowych tabel, schematów np. do uzupełnienia przez wklejenie odpowiedniego fragmentu, bez konieczności rysowania diagramów, wykresów itp.
- zastosowanie pomocy ułatwiających komunikację alternatywną i wspomagającą (zestawy symboli np. piktogramy, tablice i książki do komunikacji);
- dostosowanie miejsca pracy, tak aby uczeń mógł przyjąć prawidłową pozycję siedzącą, zwłaszcza przez dłuższy czas, bez zmęczenia;
- dostosowanie celów edukacyjno-terapeutycznych tak, by odpowiadały indywidualnym potrzebom i możliwościom ucznia;
- umożliwienie uczniowi pełnej komunikacji - zwłaszcza, gdy dziecko jest niemówiące, lub jego mowa jest znacznie zniekształcona;
- rozwijanie zainteresowań ucznia i zdobywanie przez niego doświadczeń;
- zachęcanie ucznia do podejmowania częstych interakcji społecznych i zawierania przyjaźni;
- dawanie uczniowi okazji do wykazywania się samodzielnością;
- stopniowanie trudności tak, aby nie stawiać przed uczniem zadań przekraczających jego możliwości oraz wychodzić od zadań prostych, sukcesywnie zwiększając ich stopień trudności.
W przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wymaganą dokumentacją jest przede wszystkim:
- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – opracowany zgodnie ze wskazaniami § 6.1-2 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578).
- Dziennik zajęć rewalidacyjnych
- Dziennik zajęć innych – zajęć stanowiących formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole.
Przykładowy IPET znajdą Państwo tutaj: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/ipet-dla-ucznia-z-afaza/2492
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie zarządzenie mówi, że ilość godzin wychowawczych na grupę w bursie/internacie wynosi od 49 do 55 i od kogo zależy? Ile godzin mogę dać w danym roku szkolnym? Zależy to od dyrektora czy organu prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic wychowanka dostarczył dyrektorowi przedszkola w jednym czasie (22 września 2017r.) opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W treści opinii o wczesnym wspomaganiu i orzeczeniu występują te same zalecenia (podobna treść). 1. Czy jako dyrektor jestem zobowiązana do organizacji odrębnych zajęć?
2. W treści orzeczenia o kształceniu specjalnym nie ma wskazania o zatrudnianiu dodatkowego nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela. Czy jestem do tego zobowiązana jako dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodnie z nowym rozporządzeniem również w klasie 4 powinno być wychowanie do życia w rodzinie ? Jeśli tak to w jakie jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy umieszczania w Statucie szkoły zasad rekrutacji. Kiedy i jaki dokument uchylił art. 60 ust. 1 pkt 6 ustawy o sys. oświaty? Jeśli został uchylony - czy to oznacza, iż statut od 1 IX 2015 nie powinien zawierać informacji o rekrutacji? (Czy w przedszkolnym statucie powinny być wcześniej te zasady i czy też teraz powinny być uchylone?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, czy na dołączonych wydrukowanych arkuszach ocen do klasy IV w roku szkolnym 2017/2018 zgodnie z Rozporządzeniem MEN z 26.04.2018 w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych par.53 pkt 1 ppkt2 "Od roku 2017/2018 arkusze ocen na druku według zworu odpowiednio 36 lub 45 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia dołącza się do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów klas IV szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły" musi zostać wydrukowany numer tego arkusza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe