Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak powinien wyglądać dyżur nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej? Jak doprowadzić do zapewnienia bezpiecznych warunków nauki i odpoczynku dla najmłodszych uczniów w placówce?
Dyżury na przerwach obowiązują wszystkich nauczycieli pracujących w danej szkole. Nie funkcjonuje w oświacie jakikolwiek przepis zwalniający określoną grupę nauczycieli z obowiązku pełnienia dyżurów między lekcjami. Kwestie związane z dyżurami nauczycieli powinny zostać uregulowane w statucie szkoły. Na podstawie statutu w szkole powinien zostać opracowany regulamin oraz harmonogram dyżurów.
Uczniowie spędzają przerwy w zajęciach pod nadzorem nauczyciela
Dyżury nauczycieli podczas przerw pomiędzy lekcjami pełnione są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (dalej: rozporządzenie).
Kwestie związane z dyżurami nauczycieli w trakcie przerw między lekcjami powinny zostać uregulowane w statucie szkoły.
Podstawą zapisów w tej kwestii jest § 14 ust. 1 rozporządzenia. W zapisie § 14 prawodawca ustalił, iż uczniowie spędzają przerwy w zajęciach pod nadzorem nauczyciela. Ponadto w ust. 2 § 14 rozporządzenia zapisano, że jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne, powinno się umożliwić uczniom przebywanie w czasie przerw na świeżym powietrzu.
Należy opracować regulamin oraz harmonogram dyżurów nauczycieli
Na podstawie statutu w szkole powinien zostać opracowany regulamin oraz harmonogram dyżurów nauczycieli w czasie przerw między lekcjami. Harmonogram dyżurów opracowywany jest na podstawie planu lekcji.
Rozkład dyżurów powinien uwzględniać również specyfikę szkoły. Za nadzór nad uczniami i zapewnieniem im bezpieczeństwa podczas lekcji, przerw między lekcjami i zajęć pozalekcyjnych odpowiedzialni są nauczyciele.
Potwierdza to orzeczenie Sadu Najwyższego z 3 stycznia 1974 r. (II CR 643/73), z którego wynika, że obowiązkiem administracji szkolnej i nauczycieli jest opieka i nadzór zapewniający bezpieczeństwo powierzonych im uczniów na terenie szkoły. Obowiązek ten występuje wtedy, gdy uczniowie danej szkoły pozostają pod kierunkiem nauczycieli lub pracowników administracji szkolnej w czasie lekcji, przerw pomiędzy zajęciami i innych zajęć organizowanych przez szkołę.
Dyżury na przerwach obowiązują wszystkich nauczycieli pracujących w danej szkole
Dyżury na przerwach obowiązują wszystkich nauczycieli pracujących w danej szkole. Nie funkcjonuje w oświacie jakikolwiek przepis zwalniający określoną grupę nauczycieli z obowiązku pełnienia dyżurów między lekcjami.
Za zapewnienie odpowiedniej organizacji pracy szkoły odpowiada dyrektor szkoły (art. 7 KN). Do kompetencji dyrektora szkoły będzie zatem należało zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w okresie zajęć organizowanych przez szkołę a w konsekwencji wyznaczenie dyżurów nauczycielskich w czasie przerw międzylekcyjnych.
Również art. 6 KN w stosunku do nauczyciela stwierdza, że nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
W przypadku braku woli współpracy nauczyciela istnieją instrumenty prawne dyscyplinujące nauczyciela: kary porządkowe i kary dyscyplinarne, ewentualnie rozwiązanie stosunku pracy w trybie dyscyplinarnym (art. 52 Kodeksu pracy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Procedura tworzenia i realizacji szkolnego programu profilaktyki
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły zatwierdza regulamin samorządu uczniowskiego? Jeżeli tak, to w jakiej formie - zarządzenia?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 1 września 2015 r. zatrudniłam nauczyciela na czas nieokreślony z art. 10 ust. 7 KN, wymiar czasu pracy niepełny, nie mniejszy niż pół etatu z pensum 18 godzin w średniorocznym wymiarze czasu pracy godzin tygodniowo zgodnie z art. 32 KN. W zawiązku z reorganizacją szkoły czy mogę wypowiedzieć umowę unikając wypłacenia odprawy? Naszym zamiarem jest wypowiedzenie umowy, ponieważ nie zawsze jesteśmy w stanie zapewnić pół etatu. Chcielibyśmy tego nauczyciela zatrudniać jak resztę na umowę o pracę na czas określony.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek stworzyć program wychowawczo-profilaktyczny?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pełnoletniego ucznia uchylającego się od obowiązku nauki (nie uczęszczającego na zajęcia) można skreślić z listy uczniów, a jeśli tak to na jakiej podstawie? Wcześniejsze zapisy umożliwiające to zostały uchylone (przynajmniej moim zdaniem).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe