Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak przygotować się do kontroli Inspekcji Pracy? Jakie dokumenty powinny się znajdować w szkole? Nie wiem czy o wszystkich pamiętam.
Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy należy m.in:
- nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców prawa pracy, a w szczególności: przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych, oraz inicjowanie przedsięwzięć w sprawach ochrony pracy w rolnictwie indywidualnym.
- kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy projektowaniu budowy, przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych oraz technologii,
- nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy przy konstruowaniu i produkcji maszyn, urządzeń oraz narzędzi pracy,
- nadzór i kontrola przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji wyrobów i opakowań, których użytkowanie mogłoby spowodować zagrożenie dla zdrowia i życia,
- kontrola nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu podlegającymi ocenie zgodności, w zakresie spełniania przez nie zasadniczych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w odrębnych przepisach,
- kontrola przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
(źródło: www.pip.gov.pl)
Odnosząc powyższe do działalności szkoły, możemy wymienić obszary kontroli PIP:
- akta osobowe, w tym: badania okresowe, szkolenia BHP, badania sanepidowskie, umowy o pracę (zgodność z przepisami), informacja o warunkach zatrudnienia, angaże, przydziały czynności, prawidłowość prowadzenia akt osobowych z podziałem na części A, B, C, zasada przechowywania kopii dokumentów w aktach osobowych, urlopy bezpłatne, zdrowotne, macierzyńskie, wychowawcze, nagrody jubileuszowe, nagrody dyrektora i inne,
- ewidencja czasu pracy,
- ewidencja wypadków w/przy pracy (nawet jeśli takich nie było),
- ewidencja przydziału odzieży ochronnej,
- ewidencja godzin ponadwymiarowych i prawidłowość ich naliczania,
- listy obecności pracowników obsługi.
To najważniejsze sprawy kontrolowane przez PIP w szkołach. Oczywiście mogą pojawić się inne, wynikające z przyczyny kontroli (np. mobbing, wówczas przeprowadza się rozmowy z pracownikami).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczniowie gimnazjum posiadający orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o upośledzeniu intelektualnym w stopniu lekkim mogą kontynuować naukę w ogólnodostępnych szkołach ponadgimnazjalnych czy jedynie w ośrodkach szkolno-wychowawczych?
Czy istnieją jakieś przepisy w tej kwestii, czy zależne jest to od szkoły? Czy praktyka nieprzyjmowania takich uczniów z tłumaczeniem, że jest takie ustalenie między szkołami, iż powinni oni kontynuować naukę w ośrodkach szkolno-wychowawczych jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wystawić ocenę śródroczną uczniowi szkoły ponadpodstawowej, który realizuje nauczanie tego samego języka obcego jednocześnie w zakresie podstawowym i rozszerzonym? Podobno nie może to być średnia ważona ani żadna inna średnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla absolwenta gimnazjum, który od roku szkolnego 2019/2020 rozpoczął naukę w klasie I w 4-letnim technikum, wpisuje się w arkuszu ocen MEN-I/50/2 w części "Inne zajęcia" wychowanie do życia w rodzinie? Przepisy prawa jasno precyzują obowiązek wpisania wychowania do życia w rodzinie dla absolwenta szkoły podstawowej w arkuszu MEN-I/50/2 w części "Inne zajęcia", który w roku szkolnym 2019/2020 rozpoczął naukę w 5-letnim technikum w klasie I, natomiast nie precyzują obowiązku wpisywania dla absolwenta gimnazjum. Proszę o wyjaśnienie problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący oczekuje od dyrektora, żeby w projekcie organizacyjnym na przyszły rok zabrał nadgodziny nauczycielom dyplomowanym i przyznał je nauczycielom o niższych stopniach awansu zawodowego. Nadmienię, że chodzi o godziny, które wynikają z ramowego planu nauczania. "Prośbę" swą motywuje tym, że przyniesie to oszczędności w wydatkach na oświatę. W związku z powyższym pojawiają się pytania: Czy na wysokość subwencji oświatowej wpływa status zawodowy nauczycieli uczących w danej szkole? Jeśli tak, to jak to jest naliczane? Jeśli np. dwóch nauczycieli dyplomowanych uczy np. matematyki w wymiarze półtora etatu to czy w subwencji znajdą się dwa czy trzy etaty matematyki w szkole? Z góry dziękuję za pomoc w poszukiwaniu odpowiedzi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli uczeń przechodzi z innej szkoły, gdzie uczył się innego języka obcego i chce skorzystać z możliwości kontynuowania nauki tamtego języka w innej placówce, czy wystarczy porozumienie między szkołami, czy muszę mieć zgodę KO?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe