Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak przygotować się do kontroli Inspekcji Pracy? Jakie dokumenty powinny się znajdować w szkole? Nie wiem czy o wszystkich pamiętam.
Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Pracy należy m.in:
- nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców prawa pracy, a w szczególności: przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych, oraz inicjowanie przedsięwzięć w sprawach ochrony pracy w rolnictwie indywidualnym.
- kontrola przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przy projektowaniu budowy, przebudowy i modernizacji zakładów pracy oraz stanowiących ich wyposażenie maszyn i innych urządzeń technicznych oraz technologii,
- nadzór i kontrola przestrzegania przez pracodawców wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy przy konstruowaniu i produkcji maszyn, urządzeń oraz narzędzi pracy,
- nadzór i kontrola przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji wyrobów i opakowań, których użytkowanie mogłoby spowodować zagrożenie dla zdrowia i życia,
- kontrola nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu podlegającymi ocenie zgodności, w zakresie spełniania przez nie zasadniczych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w odrębnych przepisach,
- kontrola przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
(źródło: www.pip.gov.pl)
Odnosząc powyższe do działalności szkoły, możemy wymienić obszary kontroli PIP:
- akta osobowe, w tym: badania okresowe, szkolenia BHP, badania sanepidowskie, umowy o pracę (zgodność z przepisami), informacja o warunkach zatrudnienia, angaże, przydziały czynności, prawidłowość prowadzenia akt osobowych z podziałem na części A, B, C, zasada przechowywania kopii dokumentów w aktach osobowych, urlopy bezpłatne, zdrowotne, macierzyńskie, wychowawcze, nagrody jubileuszowe, nagrody dyrektora i inne,
- ewidencja czasu pracy,
- ewidencja wypadków w/przy pracy (nawet jeśli takich nie było),
- ewidencja przydziału odzieży ochronnej,
- ewidencja godzin ponadwymiarowych i prawidłowość ich naliczania,
- listy obecności pracowników obsługi.
To najważniejsze sprawy kontrolowane przez PIP w szkołach. Oczywiście mogą pojawić się inne, wynikające z przyczyny kontroli (np. mobbing, wówczas przeprowadza się rozmowy z pracownikami).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od marca 2016r. nauczycielka przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jest wicedyrektorem. W połowie marca złożyła wypowiedzenie z funkcji wice. Otrzymała już stosowne wypowiedzenie pełnionej funkcji do 31 marca2016. Ma zwolnienie do 29 kwietnia.19 kwietnia przyniosła wniosek o urlop zdrowotny od 01.maja do 30 kwietnia 2017 roku. Jest nauczycielem j.pol. dyplomowanym z 10 letnim stażem pracy. W roku szkolnym 2016/17 w projekcie arkusza, ze względu na brak możliwości zatrudnienia jej jako polonistki (w szkole 3 polonistów - ona najkrócej pracuje) ujęłam nauczycielkę do pracy w świetlicy (arkusz wysyłamy 28 kwietnia). 1. Czy mogę w takim przypadku ująć tę nauczycielkę w arkuszu na świetlicę (cały etat) jeśli przyniosła wniosek o urlop teraz? 2. Czy w maju powinnam jej listownie dostarczyć info o proponowanym miejscu pracy - świetlica, a nie j. polski,bo nie nadgodzin? 3. Ani w roku 2016/17 ani w 2017/18 nie będzie j.polskiego dla opisywanej nauczycielki. Proszę o informacje co mogę jako dyrektor w tym zakresie zrobić jakie pisma muszę wysłać nauczycielce i kiedy, co zaproponować? Proszę o szybką odpowiedź.
- Prowadzimy Szkołę Podstawową i oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej. Z naszej wiedzy i uzyskanych informacji do oddziału przedszkolnego mogą uczestniczyć dzieci 5-6 letnie w grupie starszej i 3-4 latki w grupie młodszej. Tak też planujemy prowadzić zajęcia w naszym oddziale przedszkolnym. Czy jest to zgodne z przepisami? Czy od 1 września 2014 r. nastąpi automatyczne przekształcenie oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej w Zespół tych placówek? Czy oznacza to, że do oddziału przedszkolnego będzie można przyjmować dzieci młodsze niż 5 letnie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ucznia w klasie I Szkoły Podstawowej można nie promować, gdy nie zna literek, nie umie głoskować i jest niedostosowane emocjonalnie do funkcjonowania w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o zajęcie stanowiska w następujących sprawach:
1) Czy nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie art. 15 ust. 2 Prawa oświatowego można wypłacić dodatek motywacyjny, Umowa z takim pracownikiem zawarta została w dniu 17. 09. 2018 r. na czas określony do 21.06.2019 r. , składnikami wynagrodzenia wyszczególnionymi w umowie są: płaca zasadnicza, dodatek stażowy.
2) Do naszej jednostki, w której prowadzi się fundusz socjalny również dla emerytów, wpłynęło podanie byłego nauczyciela o przypisanie go do listy osób mogących ubiegać się o świadczenia wypłacane z ZFŚS. Z w/w osobą w dniu 15.03.1986 r. na podstawie art. 23 ust 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. NR 3 poz. 19 z późn. zm.) rozwiązano umowę o pracę, na jej prośbę, w związku z wydaniem przez Komisję Lekarską do Spraw Inwalidztwa i Zatrudnienia orzeczenie o czasowej niezdolności do pracy w pełnym wymiarze zajęć na zajmowanym stanowisku. W/W przedłożyła pismo z ZUS informujące, że od 26.02.1986 r. do 24.06.2009 r., tj. do dnia przyznania emerytury pobierała rentę. Od momentu przejścia na rentę nie figurowała na listach osób uprawnionych do przyznania świadczeń na ZFŚS. Jak twierdzi, nie wiedziała, że takie prawo jej przysługuje i nigdy nie zabiegała o świadczenie do chwili obecnej.
Czy w takiej sytuacji można tę osobę przypisać do listy byłych pracowników szkoły uprawnionych do korzystania z ZFŚS? Czy powinna dostarczyć inne dokumenty, by w sposób prawidłowy udokumentować status rencisty, a obecnie emeryta – byłego pracownika szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wymagane jest wydanie decyzji dyrektora o przyznaniu stypendium za wyniki w nauce/osiągnięcia sportowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe