Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak ująć w planie nadzoru wspomaganie nauczycieli wg nowego rozporządzenia? Czy musi być diagnoza na piśmie?
Formami nadzoru pedagogicznego są: 1) ewaluacja; 2) kontrola; 3) wspomaganie.
Wspomaganie oznacza działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkole lub placówce procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój uczniów i wychowanków.
Dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.
W celu realizacji zadań, o których mowa wyżej, dyrektor szkoły lub placówki w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Jeśli szkoła przeprowadza w ustalonym zakresie diagnozę, to posiada dokumentację potwierdzającą realizację tych działań w planie nadzoru.
Plan nadzoru zawiera w szczególności:
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań.
Oznacza to, że wspomaganie jest formą nadzoru pedagogicznego i musi być uwzględnione w planie nadzoru. Natomiast dyrektor wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) przeprowadzenie diagnozy pracy szkoły w wybranym zakresie (np. w ramach ewaluacji wewnętrznej),
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
Jeśli istnieje potrzeba opracowania planu nadzoru dla Państwa z konkretnym wskazaniem dla szkoły – można zamówić dokument, zaproponujemy rozwiązania wspomagające szkołę z uwzględnieniem jej potrzeb.
Podstawa prawna:
1. R O Z P O R Z Ą D Z E N I E M I N I S T R A E D U K A C J I N A R O D O W E J z dnia 12.08.2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 5, §24.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podstawę prawną mówiącą o tym, że dyrektor nie musi przeprowadzić obserwacji lub hospitacji u wszystkich nauczycieli. Dziękuję.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy placówką oświatowo-wychowawczą i prowadzimy zajęcia pozaszkolne. Czy nasi nauczyciele prowadzący różne zajęcia (turystyczne, sportowe-nauka pływania) muszą mieć program tych zajęć? Jaka postawa prawna nas obowiązuje? Czy te programy zatwierdzamy na Radzie pedagogicznej co roku?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy podstawa prawna nadzoru pedagogicznego nie uległa zmianie w związku z nowym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego /Dz. U. z 2015r., poz. 1270/?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma obowiązek wysyłać arkusz organizacyjny do zaopiniowania organizacji związków zawodowych, która w danej placówce nie działa i nie ma wśród pracowników żadnego członka? Jeśli nie ma takiego obowiązku, uprzejmie proszę o podstawę prawną, na którą można powołać się w tej kwestii.W szkole nie ma członków żadnego związku zawodowego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w trzyletnim cyklu edukacyjnym gimnazjum klasa może mieć więcej niż 96 godzin zajęć edukacyjnych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe