Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wygląda nadzór nad majątkiem szkoły w czasie wakacji?
Nadzór nad majątkiem szkoły powinien być sprawowany nie tylko w czasie roku szkolnego, ale także w czasie wakacji. Natomiast dyrektor, jak każdy pracownik szkoły, ma prawo do urlopu. Na czas swojej nieobecności powinien zatem wyznaczyć osobę upoważnioną do wykonywania zadań w jego imieniu, w tym nadzoru nad majątkiem.
Co należy uwzględnić w trakcie planowania wakacyjnych dyżurów
Podczas planowania wakacyjnych dyżurów uwzględnić należy:
• prace remontowe na terenie placówki;
• udostępnienie szkoły na zajęcia środowiskowe i imprezy wakacyjne;
• możliwość kontaktów organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego ze szkołą;
• możliwość kontaktów ze szkołą: uczniów, rodziców i innych osób zainteresowanych (w tej sytuacji należy uwzględnić wakacyjny dyżur sekretariatu szkoły).
Przegląd szkoły i remonty
Wakacje szkolne to idealny czas na dokonywanie w szkole przeglądów i remontów. Zgodnie z § 3 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach dyrektor, co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy.
Dyrektor szkoły powinien sprawdzić w szczególności następujące elementy: stan zewnętrzny budynku, stan pomieszczeń, wyposażenie, korytarze, schody, sale przeznaczone na zajęcia, pomieszczenie do zajęć ruchowych, pomieszczenia higieniczno-sanitarne, poddasza, piwnice, kotłownie, kuchnie, magazyny i urządzenia techniczne, instalacje: elektryczną, gazową, grzewczą, wentylacyjną, klimatyzacyjną, wodno-kanalizacyjną, zabezpieczenie przeciwpożarowe.
Kontrolą należy więc objąć budynki, ich stan i wyposażenie, urządzenia techniczne oraz teren należący do placówki, w tym:
• ulice przebiegające w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły – pod kątem oznakowania, zabezpieczenia przed powypadkowym wtargnięciem uczniów na jezdnię, nawierzchni chodników oraz
• zieleń miejską znajdującą się bezpośrednio za ogrodzeniem.
Na terenie szkoły należy sprawdzić:
• ogrodzenia i nawierzchnię (powinna być równa);
• instalację do odprowadzania wody deszczowej i ścieków;
• zabezpieczenia studzienek kanalizacyjnych;
• oświetlenie terenu szkoły;
• czy rosnące na terenie szkoły drzewa są odpowiednio pielęgnowane, nie mają suchych obłamujących się gałęzi;
• stan techniczny boisk i urządzeń sportowych.
W przypadku budynku szkoły należy sprawdzić:
• elewację budynku – ubytki i pęknięcia, elementy stwarzające zagrożenie oderwania się;
• stolarkę okienną i drzwiową;
• pokrycie dachowe – czy brak jest ubytków i zacieków;
• kominy;
• piwnice (jeśli w budynku występują);
• czy pomieszczenia, do których zabrania się wstępu uczniom i osobom niezatrudnionym, są odpowiednio oznakowane;
• czy budynek posiada: książkę obiektu budowlanego, protokół z okresowej kontroli corocznej stanu technicznego budynku i jego otoczenia (wykonany przez specjalistę posiadającego uprawnienia budowlane), protokoły kontroli obiektu w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z nich.
Należy sprawdzić, czy na korytarzach zachowana jest swobodna przestrzeń komunikacyjna (np. czy nie zgromadzono tam mebli i zbędnego sprzętu). Wszelkie elementy wystające, takie jak kaloryfery, powinny być osłonięte, a kwietniki wiszące na ścianach muszą być stabilnie przymocowane. Dodatkowo należy sprawdzić oznakowanie dróg ewakuacyjnych na korytarzach.
Wyposażenie sal, które nabywa szkoła, powinno posiadać odpowiednie atesty lub certyfikaty. Kontroli podlegać powinno rozmieszczenie i ilość miejsc, mebli oraz sprzętu, a także czy oświetlenie, wentylacja i ogrzewanie są prawidłowe. Należy sprawdzić także, czy pracownie wyposażone są w regulaminy umieszczone w widocznych miejscach.
Poza tym trzeba skontrolować, czy apteczki wyposażone są w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy oraz instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy i czy są dostępne w: pokoju nauczycielskim, pracowniach, kuchni, sali gimnastycznej, świetlicy.
Wszelkie substancje chemiczne powinny być umieszczone w odpowiednich pojemnikach opatrzonych napisami zawierającymi nazwę substancji, a takze w informację o ich niebezpieczeństwie i szkodliwości dla zdrowia. Powinny być przechowywane w zamkniętych pomieszczeniach przystosowanych do tego celu; substancje niebezpieczne posiadają kartę charakterystyk.
Kolejnym krokiem jest dokonanie przeglądu wszelkiego sprzętu sportowego będącego na wyposażeniu szkoły. Sprawdzeniu podlega w tym przypadku to, czy w salach, na boisku umieszczone są tablice informacyjne określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu.
Przed rozpoczęciem przeglądu warto:
• zapoznać się z ostatnim protokołem, a także z innymi protokołami tego typu kontroli i przeglądów;
• przejrzeć zapisy w książce obiektu budowlanego;
• skorzystać z pomocy specjalistów posiadających uprawnienia budowlane.
Część wymienionych wyżej prac i przeglądów dyrektor szkoły może zlecić pracownikom szkoły, pozostawiając sobie nadzór nad wykonaniem tych zadań.
Obsługa administracyjna i finansowa
Zgodnie z art. 39 ustawy o systemie oświaty dyrektor szkoły dysponuje środkami przydzielonymi szkole w planie finansowym. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie i jest odpowiedzialny za obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą szkoły. Organ prowadzący może różnie rozwiązać sposób obsługi szkół, ale nikt nie zdejmie odpowiedzialności z dyrektora jako kierownika jednostki finansów publicznych.
Co do zasady nadzór nad majtkiem szkoły sprawuje dyrektor szkoły. Przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości przekazania zadań związanych z nadzorem nad majątkiem szkoły innemu pracownikowi. Dyrektor nie może zatem przekazać pełnego nadzoru nad majątkiem szkoły, ale może upoważnić pracownika do wykonania części zadań związanych z tym nadzorem.
Nadzór taki sprowadzać się może do:
• monitorowanie i podejmowanie niezbędnych decyzji w celu utrzymania majątku szkoły w prawidłowym funkcjonowaniu;
• wykonywanie bieżących zadań związanych z przeglądem sprzętu, urządzeń i pomieszczeń szkolnych;
• nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem mienia szkolnego i podejmowanie decyzji w celu ochrony mienia.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 15 grudnia 2010 r. (sygn. akt II PK 137/10) zastępowanie dyrektora dotyczy wszystkich czynności, do jakich jest uprawniony sam dyrektor. Zatem upoważnienie pracownika może dotyczyć jedynie określonych zadań i kompetencji związanych z nadzorem nad majątkiem. Pełna odpowiedzialność pozostaje po stronie dyrektora szkoły.
W zakresie spraw finansowych, dyrektor szkoły ma pracownika, który jest współodpowiedzialny za prawidłowe dysponowanie finansami szkoły. Jest to główny księgowy. Podczas wakacji główny księgowy wykonuje wszystkie potrzebne zadania związane z podstawową obsługą finansową. Dyrektor w tym zakresie może się ograniczyć w swoich zadaniach do podpisywania przygotowanych dokumentów finansowych, w tym np. listy płac.
Opisane zadania związane z nadzorem nad majątkiem szkoły wynikają też z kontroli zarządczej, do której dyrektor jest zobowiązany. Dobrze prowadzona kontrola zarządcza zakłada, że część zadań związanych z nadzorem i kontrolą przekazywana jest przez dyrekotora szkoły z zastosowaniem upoważnień.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy istnieją prawne przesłanki, aby nauczyciel lub inna osoba zatrudniona w szkole karmiła dziecka niepełnosprawne z dziecięcym porażeniem mózgowym. Dziecko ma lat szesnaście i jest niejadkiem. Ma również problem z przełykaniem. Samodzielnie nie je nawet w domu. Oczekiwania rodzica stawiane są w bardzo kategoryczny sposób. Pracujący w szkole nauczyciele mają wiele obaw, że może dojść do nieszczęśliwego wypadku o nieodwracalnych konsekwencjach, o których rodzic nie chce słyszeć.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o dokument-Procedury w przypadku agresji w szkole. Dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- PROSZĘ O PRZYGOTOWANIE UCHWAŁY RADY PEDAGOGICZNEJ ODNOŚNIE STATUTU. PRZEDSZKOLE PUBLICZNE SAMORZĄDOWE.
OPRACOWANO NOWY STATUT.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy działalność Komisji Socjalnej polegająca m.in. na opiniowaniu wniosków o zapomogi, zbieraniu stosownych dokumentów potwierdzających trudną sytuację materialną, życiową, finansową , a także wysokość dochodów uprawnionych jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są konsekwencje braku klasyfikacji śródrocznej ucznia w szkole ponadgimnazjalnej? Rada pedagogiczna biorąc pod uwagę obecności nieusprawiedliwione nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne. czy uczeń jest dalej uczniem szkoły? Czy dyrektor może po uchwale RP i zasięgnięciu opinii SU może podjąć decyzję o skreśleniu ucznia?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe