Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wygląda rekrutacja do szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego?
18 stycznia 2014 r. weszła w życie ustawa z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, zwana powszechnie ustawą rekrutacyjną, realizująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r. Ustawa ta określa m.in. zasady przeprowadzania rekrutacji do publicznych szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego.
Podstawowe szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego
Do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej sportowej, publicznej szkoły podstawowej mistrzostwa sportowego lub oddziału sportowego w publicznej szkole podstawowej ogólnodostępnej przyjmuje się kandydatów, którzy:
- mają bardzo dobry stan zdrowia potwierdzony orzeczeniem lekarskim o zdolności do uprawiania danego sportu, wydanym przez lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny sportowej lub innego uprawnionego lekarza, zgodnie z przepisami w sprawie trybu orzekania o zdolności do uprawiania danego sportu przez dzieci i młodzież do ukończenia 21. roku życia oraz przez zawodników pomiędzy 21 a 23 rokiem życia,
- mają pisemną zgodę rodziców na uczęszczanie kandydata do szkoły lub oddziału,
uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, na warunkach ustalonych przez polski związek sportowy właściwy dla danego sportu, w którym jest prowadzone szkolenie sportowe w danej szkole lub danym oddziale.
I etap
W przypadku większej liczby kandydatów spełniających powyższe warunki, niż liczba wolnych miejsc, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.
II etap
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie są brane pod uwagę łącznie następujące, mające jednakową wartość, kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata (oznacza to rodzinę z trójką dzieci i więcej),
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie (oznacza to wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem),
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne sportowe lub mistrzostwa sportowego
Do klasy pierwszej:
- publicznego gimnazjum sportowego,
- publicznego gimnazjum mistrzostwa sportowego,
- oddziału sportowego w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym,
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej,
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego lub oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
- przyjmuje się kandydatów posiadających świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
I etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku większej liczby kandydatów spełniających podane warunki, niż liczba wolnych miejsc w szkołach i oddziałach, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.
II etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie są brane pod uwagę łącznie odpowiednio następujące kryteria:
- wyniki sprawdzianu – w przypadku publicznego gimnazjum sportowego, publicznego gimnazjum mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym,
- wyniki egzaminu gimnazjalnego – w przypadku publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
- wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z jęz. polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły, jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły – w przypadku publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
świadectwo ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum z wyróżnieniem,
szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum:
- uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim,
osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.
III etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, na trzecim są brane pod uwagę łącznie następujące, mające jednakową wartość, kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata (oznacza to rodzinę z trójką dzieci i więcej),
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie (oznacza to wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem),
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor zobowiązany jest w każdym roku szkolnym, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego, ustalić długość przerw międzylekcyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka 18.08.1998 r. przyniosła świadectwo ukończenia doskonalenia zawodowego nauczycieli - Kurs terapii pedagogicznej w wymiarze 120 godzin zajęć dydaktycznych podstawa prawna: rozporządzenie MEN z dnia 10.08.1992 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. Nr 63, poz. 317), czy na tej podstawie można nauczycielce dać zajęcia z terapii pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia rewalidacyjne powinny odbywać się poza podstawą programową te wynikające z przeczenia o kształceniu specjalnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole zajęcia dodatkowe z informatyki, dla zainteresowanych uczniów, mogą być organizowane w soboty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można na stronie szkoły publikować listy uczniów przyjętych na dany rok szkolny? Zaznaczam ze chodzi tylko o imina i nazwiska nic więcej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe