Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak zgodnie z prawem wprowadzić zmiany do statutu biblioteki pedagogicznej w związku z koniecznością dostosowania go do zmienionych przepisów prawa oświatowego, które zaczną obowiązywać od 1 września 2022 r.? Odpowiedzi na to pytanie nie znalazłem w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie ramowego statutu publicznej biblioteki pedagogicznej (Dz. U. z 2003 r., poz. 825). Biblioteka Pedagogiczna w X nie jest filią żadnej biblioteki pedagogicznej. Zatrudnionych jest w niej mniej niż 3 nauczycieli. Do placówki nie mają zatem zastosowania przepisy art. 69 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.): w szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której jest podporządkowana szkoła filialna.
Wygląda na to, że w świetle prawa niedopuszczalna jest sytuacja, gdy nie ma rady pedagogicznej w danej placówce, bo członków byłoby mniej niż 3. W takim wypadku taka placówka powinna być placówką filialną, zgodnie z art. 69 ust. 2 Prawa oświatowego.
Z drugiej strony w doktrynie wskazuje się, że wykładnia art. 69 ust. 1 w zw. z ust. 2 wskazywałaby, że w placówce liczącej mniej niż trzech nauczycieli nie tworzy się rady pedagogicznej, chyba że jest to np. szkoła filialna – w tym ostatnim przypadku nauczyciele tej szkoły wchodzą w skład rady pedagogicznej szkoły macierzystej. Ponadto nie tworzy się rad pedagogicznych w szkołach wymienionych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 74.
W takim wypadku, skoro rady pedagogicznej nie ma w danej placówce, do zmiany statutu placówki uprawniony jest jedynie organ stanowiący jednostki samorządowej, jako jedynie uprawniony do zmiany własnej uchwały nadającej pierwszy statut placówki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Ustawie z 14 grudnia 2016 r "Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe" w Art 15 pkt 89 znajduje się zapis: „1. Absolwent zdał egzamin maturalny, jeżeli: 1) z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, oraz; 2) z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania", czy dotyczy on tegorocznych maturzystów, czy też obecnych siódmoklasistów, którzy maturę będą zdawali w roku 2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła niepubliczna - Zakład Doskonalenia Zawodowego odmówił uczniowi realizacji nauczania indywidualnego. Proponuje wzrost czesnego z 200 na 1.000 zł. Z czego wynika taka interpretacja i czy jest ona słuszna? Statut szkoły nie jest dostępny na stronie internetowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie powinny być zasady przechowywania i udostępniania prac pisemnych uczniów według obowiązujących regulacji prawnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń uczęszczający do szkoły muzycznej jest zwolniony z muzyki w szkole podstawowej? Jeśli, tak proszę podać podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dwójki dzieci, które są w edukacji domowej i zdały już egzaminy dające im promocję do następnych klas, pragną, aby do końca roku szkolnego ich dzieci były w szkole systemowej i budowały relacje. Czy szkoła może takich uczniów przyjąć, pomimo, że dzieci zrealizowały już podstawę programową? Jak to wygląda z perspektywy prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe