Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka instytucja prowadzi zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, np. dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim? Co należy do obowiązków dyrektora gimnazjum w zakresie kontroli realizacji obowiązku szkolnego, który w obwodzie ma takiego ucznia?
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzi szkoła, do której uczęszcza uczeń. Jeśli uczeń realizuje obowiązek szkolny poza placówką obwodową, to dyrektor szkoły obwodowej jest zobowiązany do sprawowania kontroli nad tym obowiązkiem we współpracy z dyrektorem tej szkoły, w której uczeń faktycznie realizuje program.
Dziecko z upośledzeniem umysłowym uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizuje obowiązek szkolny
Każde dziecko – w tym dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim – jest objęte obowiązkiem szkolnym do ukończenia 18 lat. Za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, które są organizowane zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 16 ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty).
Dla dziecka z upośledzeniem umysłowym na podstawie stosownego oświadczenia organizuje się zajęcia
Chodzi o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci w wieku od 3 do 25 lat
Zajęcia organizuje się od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
Na podstawie stosownego oświadczenia rodzice powinni wnioskować o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dla dziecka
W przypadku jeżeli dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną rodzice dziecka powinni zgłosić wniosek do dyrektora właściwej jednostki oświatowej (przedszkola, szkoły lub ośrodka) o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju.
Kto może zorganizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
W porozumieniu z organem prowadzącym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może zorganizować dyrektor:
- właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkoły podstawowej ogólnodostępnej i integracyjnej,
- przedszkola specjalnego lub szkoły podstawowej specjalnej,
- ośrodka szkolno-wychowawczego albo rewalidacyjno-wychowawczego,
publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o systemie oświaty kontrolę spełniania obowiązku szkolnego sprawują dyrektorzy publicznych szkół (podstawowych i gimnazjów) obwodów właściwych ze względu na miejsce zamieszkania uczniów. W związku z powyższym na dyrektorach odpowiednich szkół ciąży obowiązek prowadzenia ksiąg ewidencji spełniania przez dzieci obowiązku szkolnego.
Organ wykonawczy jest zobligowany do informowania dyrektorów o zmianach w ewidencji dzieci do 18 roku życia
W celu umożliwienia spełnienia obowiązku kontroli przez dyrektorów właściwych szkół, ustawodawca nałożył na organy gminy – a konkretnie na ich organ wykonawczy (wójta, burmistrza lub prezydenta) – obowiązek przekazywania dyrektorom publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na obszarze gminy informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat.
Dyrektor szkoły, w której uczeń realizuje obowiązek szkolny, informuje o tym dyrektora tej szkoły, która jest szkołą obwodową danego ucznia
Aby zapewnić dyrektorom obowiązanym do sprawowania kontroli wiedzę o uczniach, którzy realizują obowiązek szkolny poza szkołą obwodową, ustawa przyjęła rozwiązanie, w świetle którego dyrektorzy szkół, w których obowiązek ten uczeń realizuje, zobowiązani są do dostarczenia informacji dyrektorowi szkoły obwodowej.
Zgodnie bowiem z zapisem art. 16 ust. 6 ustawy o systemie oświaty dyrektorzy niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, a także dyrektorzy szkół specjalnych i ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, którym nie ustalono obwodów, o przyjęciu ucznia do szkoły są obowiązani powiadomić dyrektora publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w których obwodzie uczeń mieszka, oraz informować go o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego.
Analogiczny obowiązek spoczywa na dyrektorze publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum o ustalonym obwodzie, który przyjął ucznia zamieszkującego w obwodzie innej szkoły publicznej.
Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci i młodzieży
Zgodnie z § 3b ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji gimnazjum prowadzi księgę ewidencji dzieci i młodzieży będących absolwentami szkoły podstawowej, podlegających obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie gimnazjum.
Miejsce realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dokumentuje się w księdze ewidencji
Do księgi ewidencji wpisuje się m.in. informacje o miejscu realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w przepisach w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w którym dziecko spełnia obowiązek szkolny (§ 3b ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 5 czerwca 2010r. nauczycielka dyplomowana złożyła wniosek o dokonanie oceny pracy. 1 września 2010r.otrzymała upomnienie na piśmie. Czy wręczone upomnienie ma wpływ na ocenę? Jak w takiej sytuacji należy ocenić pracownika?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można polączyć oddzial zerowy z klasą pierwszą?Jak zaplanować godziny , przy różnym obowiązującym wymiarze godzin?Czy nauczyciel powinien opracować jeden program? W związku z polączeniem klas nauczyciel dyplomowny zostanie przeniesiony do innej szkoly na terenie tej samej gminy. Czy w takiej sytuacji należy się mu odprawa?Czy należy rozwiązać z nim stosunek pracy,jakich formalności należy dopelnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację jakie dokumenty powinien przedstawić rodzic dziecka z Ukrainy chcąc zapisać je do szkoły podstawowej. Czy oprócz dokumentów opisujących dotychczasowy przebieg nauki powinien także przedłożyć np. kartę pobytu dziecka w Polsce? Jaki dokument potwierdza, że dziecko przebywa legalnie w Polsce.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli na miesiąc przed egzaminem słuchacz miał frekwencję wynoszącą 48% z danego przedmiotu, to otrzymuje informacje o niedopuszczeniu do egzaminu. W okresie tego miesiąca są dwa kolejne zjazdy i słuchacz uczestniczy na konsultacjach, a tym samym jego frekwencja ulega wzrostowi do ponad 50% na tych zajęciach oraz ma pozytywne oceny z tych zajęć. Czy w takiej sytuacji gdy spełnił (poprzez uczestniczenie na konsultacjach w przeciągu ostatniego miesiąca przed egzaminem) warunki dopuszczenia do egzaminu możemy go dopuścić, czy też niedopuszczany, ponieważ na miesiąc przed nie spełniał warunków dopuszczenia i otrzymał taką informację ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od roku szkolnego 2016/2017 chcemy wprowadzić wyłącznie dziennik elektroniczny. Jak w związku z tym należy postąpić. Kogo należy zawiadomić i w jakiej formie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe