Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest na dzień dzisiejszy podstawa prawna monitorowania realizacji podstaw programowych kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego? Czy godziny lekcyjne przeznaczone na: a) powtórzenie wiadomości, b) sprawdzian wiadomości i umiejętności, c) omówienie sprawdzianów powinno się wliczać do godzin realizacji podstawy programowej (jaka jest podstawa prawna)?
Realizacja podstawy programowej jest kontrolowana przez kuratora oświaty w ramach zewnętrznego nadzoru pedagogicznego (art. 33 ust. 2 pkt 2 UoSO). Publiczne jednostki oświatowe mają obowiązek prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego oraz określają jego zakres w planie nadzoru pedagogicznego, w którym mogą (ale nie muszą) przyjąć na dany rok szkolny monitorowanie podstawy programowej przez nauczycieli (§ 24 i 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1270). Niepubliczne jednostki oświatowe nie mają obowiązku prowadzenia ewaluacji wewnętrznej (§ 35 rozporządzenia), a monitorowanie realizacji podstawy programowej lub zasady prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego stosowanego na zasadzie dobrowolności mogą określać ich statuty (art. 84 ust. 2 pkt 3 i 5). Ani przepisy UoSO, ani przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm. nie zawierają ścisłych wytycznych, jakie czynności mogą być wykonywane podczas lekcji objętych planem nauczania, czyli przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Niewątpliwie w ramach jej realizacji dopuszczalne jest utrwalanie materiału przez całą klasę, sprawdzanie wiedzy uczniów oraz omawianie wyników sprawdzianów, takie czynności mogą być zrealizowane na obowiązkowych godzinach lekcyjnych. Gdy zachodzi potrzeba zrealizowania zajęć powtórkowych tylko dla niektórych uczniów albo nawet dla wszystkich uczniów (ale ponad godziny wynikające z obowiązującego rozkładu zajęć), dopuszczalne jest ich przeprowadzenie w dodatkowych terminach w ramach zadań statutowych szkoły, realizowanych w publicznych szkołach przez nauczycieli w oparciu o art. 42 ust. 2 pkt 2 KN. Natomiast jeśli uczeń, który nie zgodził się z oceną klasyfikacyjną, podchodzi do sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 UoSO, ponieważ prowadzi go na posiedzeniu komisja w formie pisemnej i ustnej (§ 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843), już same zasady jego organizacji przesądzają, że nie jest prowadzny i omawiany w czasie zajęć lekcyjnych, które prowadzi z klasą nauczyciel, ponieważ inni uczniowie niż podchodzący do sprawdzianu nie są jego uczestnikami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Klasy ponadgimnazjalne (czyli obecne 1,2,3)
1.Czy istnieje możliwość połączenia w jednej grupie uczniów z różnych klas (np. 2 i 3 lub 1 i 2) w ramach zajęć z wychowania fizycznego?
2. Czy w ramach zajęć z wychowania fizycznego mogą odbywać się wyłącznie zajęcia z jogi?
3. Czy wszystkie godziny zajęć z wychowania fizycznego tj. 3 tygodniowo mogą odbywać się jednego dnia?
Klasa po szkole podstawowej:
1 Czy uczniowie mogą odbywać zajęcia w grupie z np. klasa 2 na podbudowie gimnazjum?
2. Czy uczniowie klasy pierwszej po szkole podstawowej muszą mieć zajęcia osobno (w szkole jest jedna klasa pierwsza po szkole podstawowej)?
2. Czy w ramach zajęć z wychowania fizycznego mogą odbywać się wyłącznie zajęcia z jogi?
3. Czy wszystkie godziny zajęć z wychowania fizycznego tj3 tygodniowo mogą odbywać się jednego dnia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W związku z monitorowaniem realizacji treści podstawy programowej, dyrektor szkoły przekazał nauczycielom klas trzecich SP arkusze zawierające treści podstawy z rozporządzenia z 2012 r. Takie arkusze były wypełnione przez tych nauczycieli w roku ubiegłym (czyli w klasie drugiej). Dyrektor twierdz, że treści podstawy programowej z 2014r. obowiązują nauczycieli, którzy 1 września 2014 i 1 września 2015 roku rozpoczęli edukację uczniów klas pierwszych, pozostali realizują treści z 2012r. Proszę o wyjaśnieni powyższej kwestii ponieważ zdanie dyrektora nie potwierdza się ze zdaniem uczących nauczycieli.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel po ukończeniu edukacji wspierającej z pedagogiką specjalną, drugi kierunek – oligofrenopedagogika z rewalidacją osób z głębokim upośledzeniem, trzeci kierunek – terapia pedagogiczna może zajmować stanowisko pedagoga specjalnego w przedszkolu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel terminowo nie dokonuje wpisów do dziennika zajęć, w terminie nie oddał protokołu z Rady Pedagogicznej.Mimo uwag w dalszym ciągu nie prowadzi dokumentacji zgodnie z prawem oświatowym. Proszę o wzór upomnienia.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor w bursie mając 12 godzin pracy opiekuńczej w ramach zniżki, ma obowiązek wpisu tematu do dziennika zajęć wraz z podpisem i napisania planu pracy tych zajęć?. Proszę podać podstawę prawną.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe