Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest procedura powołania wicedyrektora i innych osób na stanowiska kierownicze?
Na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy o systemie oświaty w szkole lub placówce, zgodnie z ramowym statutem, może być utworzone stanowisko wicedyrektora (wicedyrektorów) oraz inne stanowiska kierownicze. Poniżej przedstawiona procedura, podzielona na kroki, przeprowadzi Cię przez niezbędne formalności w związku z powołaniem wicedyrektora lub innych osób na stanowiska kierownicze.
Szczegółowe wymagania, które musi spełnić osoba ubiegająca się o stanowisko wicedyrektora, określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.
Osoba odpowiedzialna: dyrektor.
KROK 1. Warunki, które musi spełnić nauczyciel ubiegający się o stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze
Na stanowisko wicedyrektora może być powołany nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany, spełniający warunki określone w §7 ust.1 oraz §1 pkt 1 i 5–9: §7 ust. 1, który:
- ma co najmniej czteroletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub czteroletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
- uzyskał przed powierzeniem mu stanowiska wicedyrektora co najmniej dobrą ocenę pracy w ciągu ostatnich czterech lat pracy lub pozytywną ocenę dorobku zawodowego w ciągu ostatniego roku, a w wypadku nauczyciela akademickiego – pozytywną ocenę pracy w ostatnich czterech latach pracy w szkole wyższej;
- ukończył studia magisterskie i ma przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce;
- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
- nie był karany karą dyscyplinarną, o której jest mowa w art. 76 Karty Nauczyciela, a w wypadku nauczyciela akademickiego – karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne;
- nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
- nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust.1 pkt. 4 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).
Na inne stanowiska kierownicze może być powołany nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany, który:
- ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole, placówce lub zespole szkół lub placówek, w których stanowisko kierownicze jest tworzone;
- ma co najmniej trzyletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub trzyletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
- uzyskał przed powierzeniem stanowiska kierowniczego co najmniej dobrą ocenę pracy w ciągu ostatnich trzech lat pracy lub pozytywną ocenę dorobku zawodowego w ostatnim roku, a w wypadku nauczyciela akademickiego – pozytywną ocenę pracy w ciągu ostatnich trzech lat pracy w szkole wyższej;
- spełnia wymagania określone w §1 pkt 5-9 (opisane przy stanowisku wicedyrektora).
Podsumowując, rozporządzenie daje możliwość zatrudniania nauczyciela kontraktowego na stanowisku wicedyrektora przedszkola lub szkoły. Ponadto, w odniesieniu do niektórych jednostek systemu oświaty, wprowadzono możliwość zajmowania stanowiska wicedyrektora przez nauczyciela, który nie ma wykształcenia wyższego magisterskiego.
Stanowisko wicedyrektora publicznego przedszkola, szkoły lub placówki może również zajmować osoba niebędąca nauczycielem, która ma co najmniej czteroletni staż pracy i spełnia wymagania określone w §1 pkt 2, 5, 7, 9 oraz §5 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 października 2009 r.
KROK 2. Procedura powołania na stanowiska kierownicze
Powołania wicedyrektora oraz innych osób na stanowiska kierownicze dokonuje dyrektor szkoły lub placówki.
Procedura powołania:
- sprawdzić w statucie szkoły zapis dotyczący utworzenia stanowiska wicedyrektora;
- sprawdzić, czy kandydat spełnia omówione powyżej wymagania;
- zasięgnąć opinii organu prowadzącego w sprawie powołania określonej osoby na stanowisko wicedyrektora (na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz odpowiedniego przepisu obowiązującego w szkole statutu);
- zasięgnąć opinii rady szkoły (jeżeli funkcjonuje);
- zasięgnąć opinii rady pedagogicznej.
KROK 3. Powierzenie funkcji kierowniczej
Po zasięgnięciu opinii poszczególnych organów, ostatnim etapem jest powołanie przez dyrektora szkoły lub placówki wicedyrektora oraz ustalenie zakresu jego obowiązków.
Powierzenie stanowiska wicedyrektora szkoły może nastąpić na czas określony lub nieokreślony. W przypadku, gdy nauczyciel ma umowę o pracę zawartą na czas określony, krótszy niż okres powierzenia stanowiska kierowniczego, ulega ona przedłużeniu na okres powierzenia.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm.);
- Ustawa z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. z 2012 r., poz. 572);
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., poz. 191 ze zm.);
- Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r., nr 14, poz. 114 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz.U. nr 184, poz. 1436 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole publicznej w 2006 r. wprowadzono regulamin pracy, który funkcjonuje do dzisiaj.
Szkoła liczy ok. 30 pracowników – nie ma zbiorowego układu pracy.
Czy zgodnie z obecnymi przepisami, które mówią, że "pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego wprowadzenie", ten regulamin nadal ma moc obowiązującą? Jeśli tak, jakie kroki należy podjąć, aby go zaktualizować?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w statucie liceum ogólnokształcącego należy wprowadzić zmiany do końca listopada 2017 r. w związku z nowym prawem oświatowym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jako Stargardzkie Stowarzyszenie JEDNAK MOŻNA jestem organem prowadzącym niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii wraz z podstawową szkołą na prawach szkoły publicznej. Zastanawiam się czy uprawnienia Rady Pedagogicznej jakie posiada w Szkole Publicznej muszę nadać w mojej, jak również czy muszę ją powoływać? Interesuje mnie kilka tematów: 1.Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: a) organizacje pracy Ośrodka i Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz wychowawczych; b) projekt planu finansowego Ośrodka i Szkoły; c) wnioski dyrektora Ośrodka i Szkoły o przyznanie nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; d) propozycje dyrektora Ośrodka oraz Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.; 2. Do kompetencji stanowiących Rady należy: - zatwierdzenie planu pracy Ośrodka, - uchwalanie zmian w Statucie. Jestem w trakcie aneksowania Statutów MOS oraz Szkoły, boje się, aby Kuratorium nie wniosło sprzeciwu. Jako organ niepubliczny ciężko jest się pogodzić z nadzorem w niektórych kwestiach typu finansowe czy kadrowe lub stricte organizacyjnymi przez osoby, które nie zawsze mają o tym wiedzę.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry
Czy mogę prosić o regulamin stołowki
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Na ostatnim posiedzeniu Rady Pedagogicznej wprowadziłam zarządzeniem dyrektora szkoły , zgodnie ze standardami kontroli zarządczej " Kodeks etyki nauczycieli". Wśród zebranych rozgorzała dyskusja odnośnie samego dokumentu, jak też nomenklatury ( chodziło o tytuł " Kodeks"). W efekcie okazało się,że część osób nie podpisała się pod zarządzeniem, oraz nie wypełniła" Oświadczenia o zapoznaniu się z Kodeksem".Czy w związku z powyższym, mogę poprosić osoby, które nie podpisały się o pisemne odniesienie się do zaistniałej sytuacji? Czy też umieścić pod podpisami adnotację, że dane osoby odmówiły podpisania zarządzenia dyrektora szkoły. Czy w związku z powyższym będę mogła egzekwować od tych Pań dostosowania się do w/w zarządzenia? Czy w końcu będę mogła wyciągnąć wobec nich jakieś sankcje?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe