Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka podstawa prawna obliguje nauczycieli do dokumentowania dostosowywania wymagań edukacyjnych?
Podstawą prawną dokumentowania dostosowywania wymagań edukacyjnych może być § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Podstawą prawną mogą być również akty prawa wewnątrzszkolnego (zarządzenia, uchwały, procedury, statuty, regulaminy itd.), mówiące o dokumentowaniu realizowania podstawy programowej, w tym dostosowywaniu wymagań edukacyjnych.
Celem dostosowania wymagań edukacyjnych jest otrzymanie klasyfikacji przez ucznia
Zgodnie z ww. rozporządzeniem nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Dla jakiego ucznia należy dostosować wymagania edukacyjne?
Wymagania edukacyjne należy dostosować do ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym - dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii;
- nieposiadającego orzeczenia lub opinii wyżej wymienionych, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Bardziej szczegółowa analiza tego zagadnienia wymaga doprecyzowania pytania o konkretną sytuacje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica klasy III gimnazjum w klasie III była zwolniona z wychowania fizycznego. Na zajęcia uczęszczała w klasie I i II gimnazjum. Czy na świadectwie ukończenia gimnazjum z wychowania fizycznego wpisujemy "zwolniona", czy ocenę z klasy II gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic może zażądać kserokopii protokołu egzaminu poprawkowego. Do tej pory miał jedynie możliwość wglądu i to na wniosek rodzica lub ucznia. Czy coś zmieniło się w tym temacie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może udostępnić stołówkę młodzieży z "zielonej szkoły" w maju i czerwcu - kiedy jeszcze trwa rok szkolny? Czy jest to zgodne z przepisami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poprosze o wzór zarządzenia dyrektora szkoły w sprawie rekolekcji wielkopostnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy przedszkolem niepublicznym z oddziałami integracyjnymi. Powstaliśmy w wyniku decyzji samorządu o przekształceniu części placówek publicznych w niepubliczne – w trybie likwidacji placówki publicznej i konkursu na użyczenie nieruchomości w celu utworzenia i poprowadzenia placówki niepublicznej. Powołaliśmy fundację i wygraliśmy konkurs. Określał on dość surowe kryteria, stąd spełniamy wszelkie warunki placówki publicznej /nie pobieramy żadnego czesnego, opłaty za pobyt i wyżywienie są takie jak w placówkach publicznych na terenie gminy, zapewniamy pomoc psych.ped., działa Rada Rodziców, kryteria naboru – jak w publicznych, etc/, słowem – zmierzając ku pytaniu – spełniamy wszelkie warunki określone w art.90 ust. 1b uso. Otrzymujemy – zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej – dotację w wysokości 80% należnej dla placówek publicznych. Wiemy, że przepisy określają ją na min. 75%, więc nie jest najgorzej. Jednak - czy po nowelizacji art. 90 ust. 1b uso z „może otrzymywać” na „otrzymuje” – możemy liczyć na 100% dotacji? W Urzędzie Miasta tak naprawdę chyba sami nie wiedzą -coś mówią, że owszem, ale tylko gdy placówki publiczne zgłoszą, że nie zapewniają miejsca obowiązkowym dzieciaczkom, wtedy Gmina ogłosi konkurs grantowy i możemy dostać. Nam wydaje się, że tak nie jest, ale nowa uso jest tak skomplikowana, że sami nie wiemy. Prosimy o pomoc w interpretacji, bo nie chcemy „wojować” z Urzędem, a już zwłaszcza nie mając racji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe