Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki jest właściwy tryb uchwalenia programu wychowawczego szkoły oraz szkolnego programu profilaktyki? Z Ustawy o systemie oświaty (art. 54.2) wynika, że inicjatywa uchwalenia należy do rady rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Z kolei z rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół § 2 ust. 2 wynika, że wspomniane programy uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego. Wobec tego według mnie powinniśmy stosować przepis z wyższego w hierarchii aktu prawnego, czyli ustawy. Czy mam rację? Co oznacza w tym kontekście wyrażenie „w porozumieniu z radą pedagogiczną”? Czy po uchwaleniu tych programów przez radę rodziców rada pedagogiczna może wprowadzić poprawki, czy tylko je akceptuje lub nie?
Rozporządzenie jest aktem wykonawczym dla ustawy, zatem Pytający ma rację. W praktyce szkolnej zadanie to realizuje rada pedagogiczna we współpracy z radą rodziców. Dla uchwały rady pedagogicznej jest niezbędna opinia rady rodziców, natomiast dla rady rodziców – opinia rady pedagogicznej tej szkoły. Rada pedagogiczna może modyfikować treści w zależności od pojawiających się potrzeb. Proponuję jednak zawsze zasięgać (pisemnej) opinii organów szkoły, o których mowa w pytaniu.
Podstawa prawna: 1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 54; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel może być zatrudniony w oddziale przedszkolnym na 12,5/25 jako nauczyciel i jako pomoc nauczyciela z Kodeksu Pracy na pozostałą część etatu czyli 20 godz.?
- Nauczyciel podaje informacje na temat realizacji podstawy programowej przy semestralnych sprawozdaniach.
Czy nadal obowiązuje dodatkowe pisemne prowadzenie arkuszy monitoringu treści podstawy programowej dla przedmiotu? /podstawa prawną/
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko z orzeczeniem do kształcenia specjalnego może realizować nauczanie domowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako dyrektor szkoły mam dylemat związany z udzieleniem urlopu dla poratowania zdrowia.
Czy nauczyciel, który nabył już prawa do emerytury kompensacyjnej i nadal jest czynny zawodowo - może skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia?
Anna Sokołowska
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakich zasadach tworzy się klasę sportową w gimnazjum? Na jakiej zasadzie takie klasy działają?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe