Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki kurs kwalifikacyjny uprawnia do pracy w charakterze pedagoga szkolnego?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r.w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (ze zm.).
Oczywiście wymagane kwalifikacje w stosunku do pedagoga szkolnego zależą od typu szkoły.
Zatem, jeśli w pytaniu mowa o szkole ponadgimnazjalnej (licea, technika, szkoły policealne) – nauczyciel musi mieć ukończone studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast, jeśli mowa o np. szkole podstawowej lub gimnazjum – wykształcenie jak wyżej lub: powinien ukończyć studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne albo studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Zatem rozporządzenie dopuszcza jedynie studia wyższe lub studia podyplomowe (nie: kurs kwalifikacyjny).
Kurs kwalifikacyjny dotyczy pedagogów pracujących w szkołach i placówkach wymienionych w § 14, 15, 17 i 18 rozporządzenia jako uzupełnienie kwalifikacji do odpowiedniej specjalności: kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.
§ 20. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2 (czyli w: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników służb społecznych, liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących, technikach uzupełniających i szkołach policealnych), posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i 4 (czyli: w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych oraz: m. in. w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego), posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub
2) ukończyła:
a) studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 14, 15, 17 i 18, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub 2, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym rodzaju szkoły i placówki, określone w § 14, 15, 17 i 18, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki, lub
3) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ZZ powinny opiniować plan dofinansowania form dokształcania i doskonalenia nauczycieli składany przez dyrektora szkoły do organu prowadzącego?
Czy powinna być podjęta w tej sprawie uchwała RP?
Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- N - l, wychowawca zatrudniony jest w młodzieżowym ośrodku wychowawczym - placówka nieferyjna całodobowa, w wymiarze 24 godz.tygodniowo. Czy taki nauczyciel sprawujący opiekę nocną w godz 22:00-6:00 może nie uczestniczyć w posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które odbywa się o godz. 14:30 tego samego dnia. Nauczyciel argumentuje to, tym, że jest po dyżurze nocnym i powinien mieć 11 godzin przerwy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak często powinna być dokonywana ocena pracy nauczyciela? Objęłam stanowisko dyrektora, są nauczyciele, którzy nie mają oceny pracy po 15 lat, 20 lat. Proszę o odpowiedź i podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nowe rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania....określa, że podstawą klasyfikowania w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne. Czy w Gimnazjum dla dorosłych kształcącym w formie stacjonarnej egzaminy te mają być ze wszystkich przedmiotów po każdym semestrze, zgodnie z par.24a.1. Projekt edukacyjny Gimnazjum dla dorosłych nie dotyczy.
- Czy zajęcia taneczne mogą być realizowane w ramach zajęć artystycznych w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe