Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie działania należy podjąć aby od września 2018 r. utworzyć w szkole podstawowej oddziały integracyjne? Proszę o podstawę prawną tych działań.
Klasy integracyjnej nie można utworzyć na zasadzie zwykłej decyzji administracyjnej, a jedynie w wyniku społecznej zgody i przy zapewnieniu odpowiednich warunków. Trzeba zatem:
- Zmodyfikować statut szkoły o zapisy związane z funkcjonowaniem w niej klasy integracyjnej
- Uzyskać zgodę rodziców zarówno dzieci niepełnosprawnych oraz pełnosprawnych na utworzenie takiej klasy. W klasie integracyjnej może być nie więcej niż 20 uczniów, w tym do 5 uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Zatrudnić odpowiednich specjalistów, którzy zapewnią realizację kształcenia specjalnego zgodnie z obowiązującym prawem.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U z 11 stycznia 2017 poz. 59.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz. U. z 27 marca 2017 poz. 649)
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703),
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 25 sierpnia 2017 poz, 1591)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół(Dz. U. z 2017 r., poz. 703)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź na pytanie, dotyczące wypełniania arkusza ocen o symbolu MEN-I/37a/2 (nr 53a). Jaką datę wpisujemy w rubryce o tytule: Data i podpis osoby wypełniającej arkusz?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Moje pytanie dotyczy organizacji zajęć religii w przedszkolu. Z żadnego aktu prawnego nie wynika wprost zasada, że należy je umieszczać wyłącznie przed lub po zajęciach realizujących podstawę programowa. W moim przedszkolu funkcjonuje kilka oddziałów realizujących tylko podstawę programową w wymiarze 5 godzin dziennie. Rodzice życzą sobie, aby ich dzieci uczestniczyły w zajęciach religii, a organizacyjnie nie ma możliwości prowadzenia ich poza podstawą. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. mówi o organizowaniu nauki religii w ramach planu zajęć przedszkolnych. Dla tych oddziałów plan zajęć realizowany jest w godzinach 8-13. Proszę o udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy w tej sytuacji można organizować naukę religii w ramach podstawy programowej. Jeśli nie to z jakiego aktu prawnego wynika to wprost. Dodam, że katecheta zatrudniany jest zgodnie z KN, zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu po 30 i po 15 min, w zależności od wieku dzieci.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z jakich przedmiotów, uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą (tzw. nauczanie domowe), powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny? Z przepisów wynika, iż z przedmiotów obowiązkowych, oprócz plastyki, muzyki, w-fizycznego, a co z religią? Pytanie dotyczy szkoły podstawowej, kl. VI.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na terenie szkoły mam zakładową organizację związkową, która ma powołanego przewodniczącego i cały zarząd - to jest ZNP. Mam również informację od związku Solidarność, że na terenie zakładu mam jednego członka tego związku.
Czy wszystkie sprawy wymagające konsultacji lub opinii związków zawodowych ustalam z zakładowymi związkami i związkami zewnętrznymi, do których należy jeden pracownik? Czy są określone konkretne rzeczy, które powinnam z nimi konsultować – chodzi o Solidarność (co do ZNP nie mam wątpliwości, bo to jest zakładowa komórka).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zwrócił się do dyrektora z prośbą o dokonanie oceny pracy. Dyrektor sporządził projekt oceny, z którym nauczyciel się zapoznał i podpisał. Czy jeszcze tego samego dnia, czy po dopiero 14 dniach można dać nauczycielowi właściwą ocenę pracy? Czy przy wręczaniu projektu oceny i oceny obowiązują jakieś terminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe