Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kroki należy podjąć w pierwszej kolejności, a jakie następnie gdy dochodzi do sytuacji że rodzice żądają usunięcia z listy uczniów(przedszkole) jednego z dzieci z powodu jego agresywnego zachowania? Zaznaczę ,że rodzice są zdesperowani i za wszelką cenę chcą się "pozbyć" dziecka z przedszkola.
Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy w drodze decyzji z powodów opisanych w statucie na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o systemie oświaty oraz statutu. Wydanie decyzji powinno być poprzedzone jednak wieloma działaniami i staraniami w dążeniu do poprawy.
Natomiast żądanie rodziców nie może być podstawą do usunięcia dziecka z przedszkola.
W statucie przedszkola powinny być zapisy zawierające m. in.:
1) prawa i obowiązki dzieci uczęszczających do przedszkola, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków,
2) warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo,
3) cele i zadania także z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
4) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka,
5) zakres zadań nauczycieli, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
6) sposób postępowania nauczycieli oraz dyrektora w przypadku wystąpienia problemów wychowawczych, np. agresywnych zachowań wychowanków
7) współpracy ze specjalistami udzielającymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
8) współpracy z rodzicami z uwzględnieniem ich praw do znajomości zadań wynikających także z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji na temat zachowań i rozwoju dziecka,
9) zdiagnozowanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
Obowiązkiem przedszkola jest sprawowanie opieki nad wszystkimi dziećmi. Szczególnej opieki wymaga dziecko przejawiające zachowania agresywne. Należy przede wszystkim:
1) nawiązując ścisłą współpracę z rodzicami tego dziecka dążyć do zdiagnozowania przyczyn takiego zachowania i ustalić sposoby przeciwdziałania,
2) zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dziecku, jego rodzicom,
3) podjąć działania na rzecz wspomagania pracy nauczycieli poprzez różnego rodzaju szkolenia.
O ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor przedszkola informuje na piśmie rodziców.
Po zakończeniu udzielania dziecku pomocy zespół dokonuje oceny jej efektywności.
W sytuacjach kryzysowych (a taką wydaje się być właśnie ta sytuacja) zespół powinien podjąć działania mediacyjne i interwencyjne.
Jeśli mimo podjętych i realizowanych działań przez przedszkole nie uda się dojść do porozumienia, działania nie przynoszą pożądanych efektów, rodzice nie współpracują z przedszkolem w dążeniu do poprawy, można rozważyć skreślenie dziecka z listy wychowanków przedszkola na podstawie statutu po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną.
Decyzja, którą wyda dyrektor przedszkola powinna zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości odwołania od decyzji.
Podstawa prawna
1) Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
2) Art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego - ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (ze zm.).
3) Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.).
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze. zm.).
6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 5.10.2010 r. posiadam trzecie orzeczenie z poradni, na podstawie, którego mógłbym otworzyć klasę integracyjną. Czy ewentualnie mogę jeszcze pisać w tym roku szkolnym do organu prowadzącego szkołę o przekształcenie oddziału I klasy gimnazjum w klasę integracyjną? Czy w ogóle, czy od II semestru?
- 5 października zwracałam się z prośbą o udostepnienie planu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Do dzisiaj nie otrzymałam. Ponawiam prośbę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mając grupę 25 dzieci w wieku 3-6 lat jednym oddziale przedszkola do jakiego oddziału przypisuję dzieci w SIO - do oddziału "0" czy poniżej "0"?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Z powodu epidemii koronawirusa zostały na dwa tygodnie zamknięte szkoły. Nauczyciele nie przychodzą do szkoły, jednak pozostają w gotowości do pracy. Jakie wynagrodzenie należy się nauczycielowi? Czy w ramach wynagrodzenia za czas przestoju, o którym mowa w art. 81 § 1 k.p. nauczyciel uzyskuje prawo tylko do wynagrodzenia zasadniczego? Czy za czas pozostawania w gotowości do pracy należą się nauczycielowi dodatki: stażowy, motywacyjny, funkcyjny, wiejski? Czy nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe niezrealizowane z powodu zamknięcia szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie klasy II gimnazjum (15 osób) przystąpili do realizacji projektu gimnazjalnego chcąc nakręcić film historyczny dot. naszej miejscowości. Czy istnieją ograniczenia liczbowe uczestników projektu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe