Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są w roku szkolnym 2022/2023 wzory arkuszy i świadectw dla szkół podstawowych?
Nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków określa w § 72 oraz § 75, że arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia (to jest 17 czerwca 2023 r.) uczniom szkół podstawowych na podstawie przepisów dotychczasowych są prowadzone do czasu zakończenia kształcenia przez tych uczniów w szkole podstawowej.
Także w § 75 i 76 cytowanego rozporządzenia określa, że świadectwa szkolne promocyjne orz ukończenia szkoły podstawowej mogą być wydawane na blankietach i drukach wyprodukowanych na podstawie przepisów dotychczasowych i według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych, do czasu wyczerpania zapasów tych blankietów i druków.
Z uwagi na powyższe możemy posługiwać się zapisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2019 r. poz. 1700 z późn. zm.):
- Świadectwa szkolne promocyjne szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023 wydaje się:
1) na druku według wzoru nr 1 (o symbolu MEN-I/1/1) określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków - uczniom klas I-III szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
2) na druku według wzoru odpowiednio nr 3 (o symbolu MEN-I/3/1) lub 4 (o symbolu MEN-I/4-w/1) określonego w załączniku nr 3 do cytowanego rozporządzenia wydaje się uczniom klasy IV-VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
3) na druku według wzoru nr 6 (o symbolu MEN-I/6/1) określonego w załączniku nr 3 do cytowanego rozporządzenia wydaje się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do klas I-VII szkoły podstawowej.
- Świadectwa ukończenia szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023 wydaje się:
1) na druku według wzoru odpowiednio nr 8 (o symbolu MEN-I/8/1) lub 9 (o symbolu MEN-I/9-w/1) określonego w załączniku nr 3 do cytowanego rozporządzenia wydaje się uczniom szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
2) na druku według wzoru nr 11 (o symbolu MEN-I/11/1) określonego w załączniku nr 3 do cytowanego rozporządzenia wydaje się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej.
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem 1 września 2019 r., uczniom szkół podstawowych powinny być prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tych szkołach.
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 33 (o symbolu MEN-I/33/1) lub 44 (o symbolu MEN-I/44/1) określonego w załączniku nr 3 do cytowanego rozporządzenia zakłada się uczniom klas I szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w latach następnych (a zatem i w 2022/2023) również w kolejnych klasach tej szkoły.
W latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 33 (o symbolu MEN-I/33/1) lub 44 (o symbolu MEN-I/44/1) określonego w załączniku nr 3 do cytowanego rozporządzenia dołączano do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów klas IV szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzono w latach następnych (a zatem i w 2022/2023) również w kolejnych klasach tej szkoły. Arkusze ocen tak dołączone stały się integralną częścią dotychczasowych arkuszy ocen.
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 35 (o symbolu MEN-I/35/1) lub 46 (o symbolu MEN-I/46/1) określonego w załączniku nr 3 do cytowanego rozporządzenia zakłada się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczającym do klasy I szkoły podstawowej i prowadzi w latach następnych (a zatem i w 2022/2023) również w kolejnych klasach tej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przytaczam moje pytanie: " Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej."
oraz Państwa odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Art. 18. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć;
4) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art. 16 ust. 5b.
2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), na terenie której dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. 3. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 8, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu.
Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy, w tym odpowiednio:
1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 i ust. 3;
2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki. Obowiązkiem szkolnym objęte są również dzieci obywateli polskich czasowo przebywających poza granicami RP oraz dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą RP, a obowiązek szkolny i nauki realizowany jest w szkołach, zespołach szkół oraz szkolnych punktach konsultacyjnych przyplacówkach dyplomatycznych i konsularnych RP.
2) Zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz.U. z 2002, Nr 110, poz. 968 ze zm.) w przypadku wykonywania obowiązku wynikającego bezpośrednio z mocy prawa, za uprawnionego do żądania wykonania obowiązku uznaje się instytucję bezpośrednio zainteresowaną w wykonaniu przez zobowiązanego obowiązku albo powołaną do czuwania nad wykonaniem obowiązku, czyli dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, ponieważ to oni kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół.
Art. 20. 1. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W związku z powyższym szkoły często stosują procedurę nadaną przez m. in. organy prowadzące, np.:
1) wystosowanie upomnienia do rodziców/ prawnych opiekunów, (art. 15, dla celów dowodowych wymagana jest forma pisemna i skuteczność doręczenia, czyli dowód doręczenia).
Treść upomnienia obejmuje wezwanie do wykonania obowiązków łącznie z uwagą, że w razie niewykonania tego obowiązku sprawa zostanie skierowania do postępowania egzekucyjnego.
2) wystawienie tytułu wykonawczego, (art. 26 § 1 i art. 27), po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia z wykorzystaniem wzoru tytułu wykonawczego związanego z egzekucją obowiązku niepieniężnego, określa załącznik nr 24 do rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137 poz. 1541 ze zm.).
3) jeśli zastosowano całość postępowania administracyjnego zgodnego z przepisami - następnie wystąpienie do organu egzekucyjnego – organ JST (prowadzący) z wnioskiem o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji, na zasadzie art. 26 § 1 oraz art. 28, ze wskazanym środkiem przymuszenia, w postaci grzywny.
Natomiast, jeśli możliwe jest uzyskanie pisemnego oświadczenia od rodzica o spełnianiu obowiązku ze wskazaniem sposobu lub szkoły, w której dziecko realizuje obowiązek, odstępuje się od postępowania administracyjnego."
Moje pytanie nie dotyczy kontroli obowiązku szkolnego.
Pytanie dotyczy skreślenia ucznia z listy.
Ponownie je zadaję:
Opinię jakiej instytucji można uznać za wystarczającą, by wykreślić małoletniego ucznia z listy? Dotyczy ucznia - cudzoziemca, w stosunku do którego, są przypuszczenia, że opuścił Polskę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy III nie uczęszcza na lekcje religii. Co wpisujemy w dokumentacji, chodzi mi o arkusz ocen i dziennik?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola,szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki - czy dotyczy to również przedszkoli niepublicznych, czy również nauczyciele tychże placówek muszą posiadać kurs na kierownika wycieczek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy u ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową wynikającą z występujących schorzeń oraz niedowidzenie i zez zbieżny oka prawego możemy mówić o niepełnosprawności sprzężonej? Jeśli tak, to czy rodzice mogą wnioskować o zwolnienie ze sprawdzianu w klasie VI?
- Jak wywiązać się z obowiązku kontroli i wspomagania pracy nauczycieli w nowym roku?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe