Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako wicedyrektor szkoły mam ustalone pensum 10 godz.tygodniowo: 2 godz zdw, 8 godzin zajęć świetlicowych. Czy w związku z tym powinnam mieć liczone łączne pensum i pracować więcej godz. niż 10? Takie rozwiązanie proponuje organ prowadzący.
Należy odróżnić wymóg obliczenia tzw. pensum łączonego od liczby godzin realizowanych w ramach zniżki pensum. Zgodnie z art. 42 ust. 5c ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Obowiązek obliczenia tzw. pensum łączonego nie jest wyłączony w odniesieniu do nauczycieli na stanowiskach kierowniczych, w tym wicedyrektorów, którzy realizują zajęcia z uczniami w ramach różnych wymiarów pensów, np. pensum 18 – godzinnego nauczyciela przedmiotu i zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i pensum 26 – godzinnego wychowawcy świetlicy (art. 42 ust. 3 lp. 3 i 6 KN). Organ prowadzący prawidłowo twierdzi, że w takiej sytuacji wicedyrektorowi należy obliczyć tzw. pensum łączone. Inną kwestią jest korzystanie ze zniżki pensum. Na podstawie art. 42 ust. 6 KN wicedyrektorowi szkoły obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy. Zasady ustalania zniżki pensum określa organ prowadzący na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 2 KN. W pytaniu nie podano, jaka jest treść uchwały konkretnego organu prowadzącego w tej sprawie. W związku z tym jedynie ogólnie można wskazać, że jeśli obniżenie pensum wicedyrektora nie następuje o jakiś procent lub ułamek pensum tylko organ prowadzący uchwalił, że wicedyrektor w ramach zniżki pensum prowadzi 10 godzin zajęć w uczniami, to nie ma tutaj znaczenia zajmowane stanowisko pedagogiczne, ponieważ także po wyliczeniu pensum łączonego na wszystkich zajmowanych stanowiskach pedagogicznych wicedyrektor nie może prowadzić więcej niż łącznie 10 godzin zajęć z uczniami. Jeśli natomiast organ prowadzący przewidział inne zasady ustalania zniżki pensum, w szczególności uzależnione od obowiązkowego tygodniowego wymiaru zajęć (co dotyczy także tzw. pensum łączonego), może okazać się, że wicedyrektora będzie obowiązywała inna liczba godzin zajęć z uczniami. Bez znajomości treści konkretnej uchwały nie można stwierdzić, czy zasadnie organ prowadzący twierdzi, że wicedyrektor powinien realizować więcej niż 10 godzin zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dziecka. W treści orzeczenia poradnia zaleca indywidualne nauczanie wg ramowego planu nauczania, z włączaniem dziecka do udziału w zajęciach z całą klasą. Rodzic wnioskuje na piśmie o organizację indywidualnego nauczania jedynie na kilku wskazanych przedmiotach, potwierdza to stosownym zaświadczeniem lekarskim, oczekując od szkoły, że na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało wspólne z klasą (czyli np.
matematyka będzie organizowana w formie nauczania indywidualnego, z ewentualnym dodatkowym włączaniem dziecka do zajęć z klasą, ale takie przedmioty jak np. muzyka będzie realizowana jedynie z całym zespołem klasowym - bez jakichkolwiek zajęć indywidualnych). Czy dyrektor może w takim przypadku zorganizować "częściowe" indywidualne nauczanie, jeżeli równocześnie w orzeczeniu jest mowa o indywidualnym nauczaniu wg ramowego planu nauczania?
2. Czy aktualne przepisy prawa oświatowego dają możliwość wyrażenia zgody przez dyrektora na organizację niepłatnych dodatkowo (a realizowanych w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy) zajęć wyrównawczych (np. z matematyki) bądź rozwijających zainteresowania ucznia (np. kółko z języka obcego), jeżeli nauczyciel sam wyraża chęć prowadzenia takich zajęć, a organ prowadzący nie zapewnia odrębnych środków finansowych na ten cel?
3. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jeżeli dla uczniów organizowane są w roku szkolnym 2017/18 rekolekcje wielkopostne, dyrektor zobowiązany jest przyznać dni wolne od zajęć dydaktycznych na ten cel z puli "8 dni dyrektorskich"? Czy też na potrzeby rekolekcji można przyznać dni wolne od nauki niezależnie od w/w 8 dni, którymi dysponuje dyrektor szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę udzielić urlopu na poratowanie zdrowia księdzu- wszystkie spełnia warunki do przyznania urlopu,oprócz tej że jest proboszczem i prowadzi parafię.W tej miejscowości na parafi jest sam.bardzo proszę o szybką odwowiedź bo są różne komentarze na ten temat
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda kwestia oceny ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Wiem, że ocena jest opisowa - ale czy dotyczy to także zachowania i religii? Jak wpisujemy takiego ucznia w zestawieniach (tabelki w dzienniku, np. zachowanie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda tryb uchwalania programów wychowawczego i profilaktyki? Kierować się Ustawą o Systemie Oświaty czy ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ? USO art. 54 ust. 2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy: pkt. 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli; b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców; ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół §2 ust. 2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka języka polskiego jest na l4 z powodu zaawansowanej ciąży. Na ten czas przydzieliłem zastępstwa: bibliotekarka (wykształcenie wyższe, bibliotekoznawstwo) z dużym stażem pracy oraz pani zatrudniona na świetlicy (wykształcenie wyższe, filologia rosyjska i pedagogika opiekuńcza), też z dużym doświadczeniem, zgodziły się na zastępstwa i prowadzą zajęcia z polskiego w klasach 4 (a i b). Czy są prawne przeciwskazania takiego przydzielenia zastępstw? Nadmieniam, że obie panie w latach 90. uczyły języka polskiego, mają duże doświadczenie i prawidłowo wywiązują się ze swoich obowiązków.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe