Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeden z nauczycieli zachorował. Aby uczniowie nie tracili godzin, postanowiłem jako dyrektor szkoły realizować godziny nauczyciela do czasu znalezienia zastępstwa. Czy za godziny ponadwymiarowe dyrektorowi należy się wynagrodzenie?
Dyrektor szkoły może mieć przydzielone godziny ponadwymiarowe na podstawie art. 42a ust. 3 Karta Nauczyciela. Do kompetencji organu prowadzącego szkołę należy określenie zasad udzielania godzin ponadwymiarowych.Godziny ponadwymiarowe a nadliczbowe
Godziny ponadwymiarowe są godzinami wykonywanymi ponad obowiązkowe pensum zajęć wahające się od 18 do 30 godzin (w zależności od rodzaju placówki oświatowej i zajmowanego przez nauczyciela stanowiska), zaś godziny nadliczbowe są godzinami wykonywanymi ponad 40 godzinny wymiar tygodniowego czasu pracy.
Organ prowadzący ustala wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
Na podstawie art. 30 ust. 6 KN organ prowadzący w drodze regulaminu wynagradzania nauczycieli określa szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
Wynagradzanie nauczycieli reguluje Karta Nauczyciela
Jak wynika z art. 91c ust. 1 KN, przepisy Kodeksu pracy (dalej: k.p.) znajdą zastosowanie dopiero wówczas, jeśli dana kwestia nie jest uregulowana w KN. Kwestia czasu pracy i wynagrodzenia nauczycieli mianowanych zostały uregulowane w sposób wyczerpujący w przepisach KN oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.
Kierownik zakładu czy dyrektor-nauczyciel?
W praktyce zdarzają się przypadki, kiedy organ prowadzący, powołując się na art. 1514 k.p., odmawia nauczycielom pełniącym funkcje kierownicze wypłaty wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach ponadwymiarowych, traktując ich jak kierowników zakładów, a nie jak dyrektorów-nauczycieli, zaś godziny wypracowane poza wymiar etatu jako godziny nadliczbowe.
Dyrektor jako kierownik realizuje godziny ponad wymiar etatu bezpłatnie
Jeśli chodzi o przepis art. 1514 § 1 k.p., to stanowi on, że pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy i kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych wykonują – w razie konieczności – pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do:
- wynagrodzenia,
- dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w klasach I-III można podzielić zajęcia między dwie nauczycielki z kwalifikacjami do nauczania edukacji wczesnoszkolnej ? Pierwsza: edukacja muzyczna (1), edukacja plastyczna (1), zajęcia komputerowe (1), wychowanie fizyczne (3), j. angielski (2) = 8 godzin (do nauczania j. angielskiego w kl. I-III ma uprawnienia) Druga: pozostałe edukacje EWS tj. edukacja polonistyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja matematyczna i zajęcia techniczne (12 godzin)
- Czy pracownikowi, z którym rozwiązano umowę, a był uczestnikiem PPK, wydajemy jakieś zaświadczenie potwierdzające ten fakt? Jeśli tak, poproszę o wzór takiego dokumentu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W mojej szkole podstawowej uczniowie kl. I- III w ramach edukacji zdrowotnej mają 1 godzinę nauki pływania. Czy do klasy liczącej ponad 15 uczniów oprócz instruktora pływania może być zatrudniona osoba mgr wychowania fizycznego bez uprawnień instruktora pływania? Czy dyplom ukończenia studiów z zakresu wychowania fizycznego dają mu uprawnienia do prowadzenia nauki pływania na basenie w ramach wychowania fizycznego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel otrzymał od organu prowadzacego decyzję o uzupełnianiu pensum w innej szkole. W uzasadnieniu powołano się na art.22 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku - karta Nauczyciela, napisano też , że przedstawione stanowisko organu jest skuteczne bez wyrażenia przez nauczyciela zgody. Czy nauczyciel, który jako jeden z przedmiotowców, został oddelegowany do innej szkoły może prosić o uzasadnienie decyzji organu prowadzącego drogą pisemną, dlaczego to właśnie jego wybrali? Na jaki artykuł powinien powołać się nauczyciel? Proszę o podanie odpowiedniej podstawy prawnej.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o zajęcie stanowiska w poniższej sprawie: pracownik został zatrudniony na czas nieokreślony od 1 stycznia 1995 r. w pełnym wymiarze godzin jako pomoc kuchenna. Od 1.04.2004 r. dyrektor powierzył pracownikowi stanowisko rzemieślników w zawodzie kucharza . Od 3.07.2009 r. porozumieniem zmieniającym umowę o pracę, na mocy zgodnego porozumienia stron, pracownik wykonuje pracę na stanowisku starszego intendenta. W pozostałym zakresie umowa o pracę pozostała bez zmian. Od 1.09.2011 r. porozumieniem zmieniającym umowę o pracę (zawartą w dniu 30 grudnia 1994 r. na czas nieokreślony w pełnym wymiarze godzin) w związku ze zmianami organizacyjnymi, na mocy zgodnego porozumienia stron, pracownika z dniem 01.09.2011 r. obowiązują warunki pracy na stanowisku: starszego intendenta (w wymiarze 1/2 etatu) i starszego rzemieślnika (w wymiarze 1/2 etatu). Zostały określone kategorie zaszeregowania i wynagrodzenie. W pozostałym zakresie umowa o pracę zawarta pomiędzy stronami pozostała bez zmian. Z dniem 29.07.2016 r. pracownik złożył pisemne "Wypowiedzenie umowy o pracę" o treści: wypowiadam Porozumienie zmieniające umowę o pracę na stanowisku starszego intendenta w wymiarze 1/2 etatu zawartą w dniu 01.09.2011 ............... z zachowaniem okresu wypowiedzenia wynikającym z Kodeksu Pracy.
W związku z powyższym czy pracownik może wypowiedzieć warunki zawartego na mocy zgodnego porozumienia stron porozumienia? Czy składając wypowiedzenie nie dotyczy ono pierwotnej umowy zawartej na czas nieokreślony? Pracownik do 29.08. jest na urlopie wypoczynkowym, czy w tej sytuacji odpowiedź na złożone wypowiedzenie wysyłamy pocztą z zachowaniem 30 dni zgodnie z KPA ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe