Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem nauczycielką dyplomowaną z 35 letnim stażem pracy ocenianej przez dyrektora bardzo dobrze. Pracuję z dziećmi z klas 1-3. Niestety za sprawą jednego rodzica jestem u kresu wytrzymałości psychicznej. Rodzic demonstruje ogólne niezadowolenie z mojej pracy i podważa moje kompetencje. Prawie codziennie żąda rozmowy-wyjaśniania i tłumaczenia przebiegu i efektów zajęć. Ciągle krytykuje i kwestionuje wszelkie moje działania, podważa kompetencje, poucza, oskarża, rozkazuje. Wysuwa nierealne żądania i roszczenia. Poucza jak prowadzić zajęcia, jak realizować materiał nauczania, narzuca swoje pomysły i rady jak uczyć, jakich metod używać, jak odpytywać, kiedy i w jakiej formie udzielać informacji o postępach w nauce, itp. Dyktuje z kim ma siedzieć córka i ile czasu poświęcać jej córce i „bezwzględnie” żąda, aby potrzeby córki były na pierwszym miejscu.. Doszło do tego, że boję się każdego kolejnego dnia. Stałam się nerwowa i roztrzęsiona. Takie dokuczliwe postępowanie odbieram jako nękanie, które dezorganizuje mi pracę odbiera zdrowie i naraża moje dobre imię. Co powinien zrobić dyrektor szkoły w obronie nauczyciela, który czuje się nękany przez rodzica?
Zasady współpracy szkoły (w tym nauczyciela) z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki reguluje statut danej szkoły, który określa organizację i formy współdziałania w tym zakresie (art. 98 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Ponadto informowanie o postępach i trudnościach w nauce, czy uzasadnianie ocen jako elementy oceniania wewnątrzszkolnego również następują na zasadach określonych w statucie szkoły, zgodnie z art. 44b ust. 10 w zw. z ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2019 r., poz. 1481. W związku z tym dyrektor powinien sprawdzić, czy rodzic nie wykracza poza postanowienia statutowe, zwłaszcza dotyczące częstotliwości żądanych rozmów, informacji i wyjaśnień. Współpraca rodzica ze szkołą nie może dezorganizować pracy szkoły i nauczyciela, a więc jeśli postanowień tych rodzic nie przestrzega, dyrektor powinien zwrócić rodzicowi uwagę na konieczność stosowania się do nich. Można także próbować ustalić częstotliwość indywidualnych spotkań, gdy nie są one ściśle określone w statucie. Poza tym dyrektor powinien wskazać rodzicowi regulację art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, zgodnie z którą nauczyciel ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne i nie ma obowiązku stosowania się do wskazówek rodzica.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel pracujący w przedszkolu,który ukończył Studia magisterskie na kierunku pedagogika terapeutyczna z gimnastyką korekcyjno-kompensacyjną , Studia podyplomowe Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna z terapią i wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka oraz Studia Podyplomowe w zakresie Dydaktyka języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej może nauczać języka angielskiego w przedszkolu? Czy musi dodatkowo posiadać certyfikat z języka angielskiego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów ( roz. o ocenianiu paragraf 10 ;zmiana w sierpniu 2010 r.) uczeń z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim ma prawo być zwolniony z nauki drugiego języka w gimnazjum.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic dziecka pięcioletniego dostarczył dokumenty o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Takie zajęcia zgodnie z potrzebami zostały zorganizowane. Jednocześnie rodzic poinformował, że dziecko będzie wspomagane w innej placówce. Nadmieniam, że dziecko w ubiegłym roku szkolnym uczęszczało do oddziału przedszkolnego w swoim obwodzie i otrzymało pomoc psychologiczno - pedagogiczną zgodnie z potrzebami. Moje pytania czy nie muszę już organizować pomocy dziecku skoro otrzymuje ja w innej placówce, czy może uczęszczać na zajęcia ze wspomagania z innym dzieckiem ze swojej grupy wiekowej w przedszkolu, do którego uczęszcza na co dzień, a diagnozy potrzeb dzieci są niemal identyczne? Nie generuje też dodatkowych kosztów za wyjątkiem jednej godziny logopedii.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy realizacji nowej pp w klasie I. W jaki sposób nauczyciel powinien rozpisywać realizację wyodrębnionych edukacji w kl.1 w przypadku ucznia nauczanego indywidualnie (bez możliwości uczestniczenia w zajęciach na terenie szkoły). Uczeń realizuje treści nowej pp w wymiarze jedynie 6 godz. tygodniowo. Jak więc rozliczyć pp zgodnie z siatką godzin w przypadku j. angielskiego, ed. muzycznej, informatycznej, wf itd (Rozporządzenie określa minimalna liczbę godzin koniecznych do realizacji w 3 letnim okresie nauki) Dziecko z pewnością objęte zostanie naucz. indywid. przez kolejne lata edukacji. Pozdrawiam
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele, uczniowi z opinią, piszą dostosowania do przedmiotu? Czy tylko temu uczniowi, którego w opinii wyraźnie wskazano, aby dostosować wymagania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe