Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem nauczycielką dyplomowaną z 35 letnim stażem pracy ocenianej przez dyrektora bardzo dobrze. Pracuję z dziećmi z klas 1-3. Niestety za sprawą jednego rodzica jestem u kresu wytrzymałości psychicznej. Rodzic demonstruje ogólne niezadowolenie z mojej pracy i podważa moje kompetencje. Prawie codziennie żąda rozmowy-wyjaśniania i tłumaczenia przebiegu i efektów zajęć. Ciągle krytykuje i kwestionuje wszelkie moje działania, podważa kompetencje, poucza, oskarża, rozkazuje. Wysuwa nierealne żądania i roszczenia. Poucza jak prowadzić zajęcia, jak realizować materiał nauczania, narzuca swoje pomysły i rady jak uczyć, jakich metod używać, jak odpytywać, kiedy i w jakiej formie udzielać informacji o postępach w nauce, itp. Dyktuje z kim ma siedzieć córka i ile czasu poświęcać jej córce i „bezwzględnie” żąda, aby potrzeby córki były na pierwszym miejscu.. Doszło do tego, że boję się każdego kolejnego dnia. Stałam się nerwowa i roztrzęsiona. Takie dokuczliwe postępowanie odbieram jako nękanie, które dezorganizuje mi pracę odbiera zdrowie i naraża moje dobre imię. Co powinien zrobić dyrektor szkoły w obronie nauczyciela, który czuje się nękany przez rodzica?
Zasady współpracy szkoły (w tym nauczyciela) z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki reguluje statut danej szkoły, który określa organizację i formy współdziałania w tym zakresie (art. 98 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Ponadto informowanie o postępach i trudnościach w nauce, czy uzasadnianie ocen jako elementy oceniania wewnątrzszkolnego również następują na zasadach określonych w statucie szkoły, zgodnie z art. 44b ust. 10 w zw. z ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2019 r., poz. 1481. W związku z tym dyrektor powinien sprawdzić, czy rodzic nie wykracza poza postanowienia statutowe, zwłaszcza dotyczące częstotliwości żądanych rozmów, informacji i wyjaśnień. Współpraca rodzica ze szkołą nie może dezorganizować pracy szkoły i nauczyciela, a więc jeśli postanowień tych rodzic nie przestrzega, dyrektor powinien zwrócić rodzicowi uwagę na konieczność stosowania się do nich. Można także próbować ustalić częstotliwość indywidualnych spotkań, gdy nie są one ściśle określone w statucie. Poza tym dyrektor powinien wskazać rodzicowi regulację art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, zgodnie z którą nauczyciel ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne i nie ma obowiązku stosowania się do wskazówek rodzica.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy konieczne są zmiany w statucie szkoły dotyczące prowadzenia konferencji RP online? Nie wprowadziłam ich, wychodząc z założenia, że nie narzuca się w statucie formy zebrań RP. Czyli w domyśle, może to być forma stacjonarna lub online.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ucznia, w stosunku do którego poradnia psychologiczno - pedagogiczna wystawiła orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w związku ze stwierdzeniem upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym , należy zwolnić z nauki języka obcego? Jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel prowadzi zajęcia z terapii pedagogicznej w ramach godziny "karcianej". Jest to terapia indywidualna (takie jest zalecenie). Czy nauczyciel zwolniony może być z realizacji tej godziny w momencie, kiedy uczeń jest nieobecny, czy należy te zajęcia odpracować?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź na moje pytanie, którą zamieszczam poniżej. Jednakże znalazłam wśród PORAD Prawnych odpowiedź na pytanie: Za jaki okres dokonuje się oceny pracy nauczyciela? (http://www.nadzór -pedagogiczny.pl/porada/za-jaki-okres-dokonuje-sie-oceny-pracy-nauczyciela/2514) Z tej porady wynika, ze jednak nauczyciel musi przepracować conajmniej rok, czy coś się zmieniło? Poniżej moje pytanie i uzyskana odpowiedź: Nauczyciel zatrudniony w szkole w wymiarze 3/26 etatu od 1.02.2017 wnioskuje o ocenę pracy. Czy dyrektor ma obowiązek dokonania takiej oceny? Czy nie ma ograniczeń w wymiarze zatrudnienia oraz okresie pracy?
Dyrektor ma obowiązek dokonać oceny, o której mowa w pytaniu bez względu na wymiar zatrudnienia nauczyciela. 1. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel. 2. W przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem zajmującym inne stanowisko kierownicze i sprawującym w tej szkole nadzór pedagogiczny. 3. W przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczyciela zajmującego inne stanowisko kierownicze i sprawującego w tej szkole nadzór pedagogiczny dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą. 4. W przypadku uzupełniania przez nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć na podstawie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela - oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia obowiązkowy wymiar zajęć.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zajęcia powinny odbywać się w przedszkolu niepublicznym w okresie wakacji? W jakim dzienniku powinno się je dokumentować, czy należy realizować obszary z podstawy programowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe