Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem wicedyrektorem ds.pedagogicznych, dyrektorem naczelnym jest menager bez przygotowania pedagogicznego. Proszę o informacje, jakie są kompetencje dyrektora menagera. Kto jest przewodniczącym RP, kto podpisuje uchwały RP, komu powierza się ich wykonanie, kto otwiera ścieżkę awansu zawodowego nauczycielom?
Przepisy oświatowe dopuszczają możliwość pełnienia funkcji dyrektora szkoły przez osobę niebędącą nauczycielem. Osoba taka realizuje zasadniczo wszystkie zadania dyrektora, oprócz tych związanych z nadzorem pedagogicznym, w tym również w ograniczonym zakresie dokonuje oceny pracy nauczycieli, tj. w porozumieniu z nauczycielem zajmującym inne stanowisko kierownicze i sprawującym w tej szkole nadzór pedagogiczny (§ 2 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela...).
Z zapisów ustawy o systemie oświaty oraz innych aktów prawnych wynika, że dyrektor - nienauczyciel ma uprawnienia do pozostałych zadań określonych przepisami prawa. Nie zawierają one bowiem wyłączeń, tak jak w przypadku nadzoru pedagogicznego i oceny pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od roku 2017/18 klasy II i III gimnazjum zostały włączone do szkoły podstawowej. Dyrektorowi gimnazjum z końcem br. szkolnego kończy się kadencja. Nie ma dla niego godzin dydaktycznych na etacie nauczycielskim w szkole podstawowej, ani też w innej szkole podstawowej w gminie (wszystkie szkoły będą funkcjonować jako podstawowe, a oddziałami gimnazjalnymi). Dotychczasowy wicedyrektor gimnazjum zostanie wicedyrektorem w szkole podstawowej. Czy dyrektor może odejść z art.20 KN?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka posiadająca stopień naukowy doktora oraz zaświadczenie z uczelni o 5-letnim okresie pracy w szkole wyższej została zatrudniona w naszej szkole na umowę o pracę na podstawie art. 9a ust. 5 KN. Po uznaniu, że stopień nauczyciela mianowanego nauczycielka uzyskała z mocy prawa, a potwierdzenie tego faktu to tylko formalność, została zatrudniona od 1.09.2020 r. z uwzględnieniem stopnia nauczyciela mianowanego. Nauczycielka 2.09.2020 r. złożyła wniosek do organu prowadzącego o wydanie aktu awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Niestety zdaniem zarówno organu prowadzącego, jak i MEN, do którego zwróciła się również, powinna być zatrudniona na uczelni na podstawie umowy o pracę. Odpowiedź z MEN nauczycielka otrzymała 31 grudnia 2020 r., a organ prowadzący nie wydał decyzji do dnia dzisiejszego. W dniu 30.10.2020 r. nauczycielka została poinformowana przez szkołę pismem, że w związku z brakiem decyzji o nadaniu stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego będzie otrzymywała wynagrodzenie nauczyciela stażysty. W jaki sposób należy uregulować prawnie zatrudnienie nauczycielki? Czy w tym przypadku można zastosować porozumienie zmieniające z datą wsteczną od 1.09.2020 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Szkoły z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych organizuje dla pracowników szkoły zagraniczną wycieczkę, na którą wpisał się między innymi konserwator zatrudniony na czas określony - do końca lutego 2018r. Konserwator w styczniu dokonał odpowiedniej wpłaty - zgodnie z regulaminem ZFŚS pracowników szkoły. Umowa konserwatora wygasła 27 lutego 2018r. i następna nie została zawarta. Konserwator nadal jest zainteresowany wyjazdem na wycieczkę twierdząc, że dokonał wpłatę zaliczki będąc jeszcze pracownikiem szkoły. Czy były już pracownik ma prawo skorzystać z ZFŚS na takich samych zasadach jak czynny pracownik, choć umowa o pracę wygasła z końcem lutego 2018 a wycieczka odbędzie się w lipcu 2018? Czy powinien on dopłacić do 100% kosztów wycieczki.
- w nawiązaniu do poprzedniego zapytania nie rozumiem następującego zapisu cyt. Jeżeli będzie chciała dalej pracować na 1/2 etatu, to wymiar tej części urlopu oblicza się dzieląc długość części urlopu powstałej w wyniku proporcjonalnego wydłużenia (7 tygodni) przez różnicę liczby 1 i wymiaru czasu pracy (1 - 0,5 = 0,5), w jakim pracownik zamierza łączyć korzystanie z tej części urlopu z wykonywaniem pracy - 7 : 0,5 = 14 tygodni (do 11.06.2019).
całość odpowiedzi
Na podstawie art. 1821f kodeksu pracy, w przypadku łączenia przez pracownika korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu, wymiar urlopu rodzicielskiego ulega wydłużeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy wykonywanej przez pracownika w trakcie korzystania z urlopu lub jego części, nie dłużej jednak niż do 64 tygodni w przypadku nauczycielki opisanej w pytaniu. Okres, o który urlop rodzicielski ulega wydłużeniu, stanowi iloczyn liczby tygodni, przez jaką pracownik łączy korzystanie z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu i wymiaru czasu pracy wykonywanej przez pracownika w trakcie korzystania z urlopu rodzicielskiego.
Skoro nauczycielka ma przyznany urlop rodzicielski do 05.03.2019 r., a chciałaby od grudnia łączyć go z pracą, należy obliczyć ilość tygodni, np. 14 tygodni licząc od 28.11.2018 r. i pomnożyć przez 1/2 etatu, co daje 7 tygodni wydłużonego urlopu.
Część urlopu rodzicielskiego, o którą urlop został proporcjonalnie wydłużony, wydłuża część urlopu rodzicielskiego, podczas której pracownik łączył korzystanie z urlopu z wykonywaniem pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy u pracodawcy udzielającego urlopu. We wniosku, o łączenie urlopu z wykonywaniem pracy, pracownik określa sposób wykorzystania części urlopu rodzicielskiego, o którą urlop zostanie proporcjonalnie wydłużony (te 7 tygodni). Jeżeli podczas 7 tygodni wydłużonego urlopu nauczycielka nie będzie wykonywała pracy, to po prostu przebywa wtedy na urlopie rodzicielskim (do 23.04.2019). Jeżeli będzie chciała dalej pracować na 1/2 etatu, to wymiar tej części urlopu oblicza się dzieląc długość części urlopu powstałej w wyniku proporcjonalnego wydłużenia (7 tygodni) przez różnicę liczby 1 i wymiaru czasu pracy (1 - 0,5 = 0,5), w jakim pracownik zamierza łączyć korzystanie z tej części urlopu z wykonywaniem pracy - 7 : 0,5 = 14 tygodni (do 11.06.2019).
Zgodnie z art. 1821e § 1 KP, pracownik może łączyć korzystanie z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu w wymiarze nie wyższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy. W takim przypadku urlopu rodzicielskiego udziela się na pozostałą część wymiaru czasu pracy. Po złożeniu przez nauczycielkę wniosku o łączenie urlopu z pracą, zmiany należy dokonać angażem, a dalszego urlopu udzielić na 1/2 etatu.
Po zakończonym urlopie rodzicielskim należy udzielić zaległego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 42 dni w taki sposób, aby nie nakładał się na okres wakacji, które będą nowym urlopem za 2019 rok (urlop uzupełniający można udzielać w częściach w porozumieniu z nauczycielem).
Pracownik po łączonym urlopie praca na 1/2 etatu + urlop rodzicielski chciałby wrócić do pracy na całym etacie. Proszę o dokładniejsze wytłumaczenie powyższego zapytania.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy obecne przepisy prawa oświatowego zabraniają bibliotekarzowi (pensum 30/30)i pedagogowi (pensum 25/25) przyznać godziny ponadwymiarowe? Nauczyciele ci mają kwalifikacje do nauczania przyznanych godzin ponadwymiarowych.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe