Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy ośrodkiem rewalidacyjno-wychowawczym, w którym obowiązek szkolny realizują m.in. osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Mam podopiecznego, który w grudniu 2020 r. skończy 25 lat. Do kiedy musi realizować obowiązek szkolny do 31.08.2021 r.?
Obowiązek szkolny dziecka zdrowego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia. Dziecko może iść do szkoły również w wieku 6 lat, ale jest to zależne od woli jego rodziców lub opiekunów prawnych.
Artykuł 40 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe konstytuuje obowiązek każdego rodzica lub opiekuna prawnego polegający na:
• dopełnieniu czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,
• zapewnieniu regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne,
• zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć.
Zgodnie z kolei z art. 36 ust. 9 ustawy Prawa oświatowego po ukończeniu szkoły podstawowej dziecko do 18. roku życia podlega obowiązkowi nauki, który spełnia się przez:
• uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadpodstawowej,
• realizowanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, przygotowania zawodowego u pracodawcy,
• uczęszczanie do szkoły wyższej lub na kwalifikacyjne kursy zawodowe (art. 36 ust. 12 ustawy Prawo oświatowe).
Bardzo ważne jest to, że zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe niespełnianie obowiązku wychowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Uprawniony organ może nałożyć na rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, które podlega tym obowiązkom, grzywnę w celu przymuszenia, której celem jest wyegzekwowanie rodzicielskiego obowiązku zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
Inne uregulowania dotyczą dzieci i młodzieży, którzy obowiązek szkolny i nauki realizują poprzez zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizowane przez placówki oświatowe w oparciu o zapisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 2013 r., poz. 529). Warunkiem koniecznym ich realizacji jest posiadanie przez ucznia lub wychowanka orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Organem, na którym ciąży obowiązek zorganizowania zajęć, jest dyrektor szkoły lub przedszkola, do którego wychowanek lub uczeń uczęszcza.
Zajęcia te organizuje się dla dzieci i młodzieży od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
Udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym lub obowiązkiem nauki uznaje się za spełnianie tych obowiązków. Co ważne, dzieci i młodzież upośledzoną w stopniu głębokim obowiązują takie same zasady dotyczące realizacji obowiązków jak dzieci i młodzież pełnosprawną. Nauka do ukończenia 25 lat jest ich prawem, a nie obowiązkiem.
W przedstawionej sytuacji uczeń kończy w grudniu 25 lat. Z brzmienia literalnego przepisu wynika, że edukację w ośrodku powinien zakończyć 26 czerwca 2020 r. (z końcem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym ukończy 25 lat).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik złożył wniosek o dokonanie oceny pracy z datą czerwcową br. Jakie kryteria zastosować przy ocenianiu? Czy w tym przypadku obowiązuje tryb nowy czy stary? Jak to przeprowadzić, aby było to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący ma prawo żądać od dyrektora kserokopii orzeczeń uczniów, którzy są w klasach integracyjnych? Jest to wymagane jako załącznik do projektu arkusza organizacyjnego, który został złożony przez dyrektora. Organ zaznaczył, że kserokopie orzeczeń mają być bez danych wrażliwych. Proszę o odpowiedź w tej sprawie gdyż uważam, że takie żądanie ze strony organu jest nieuprawnione. Pragnę dodać, że do arkusza organizacyjnego dołączyłam wykaz nazwisk z nr orzeczeń z zaznaczeniem na jaki okres zostały wydane.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 9 stycznia 2018 r. nauczyciel wystąpił do dyrektora szkoły z wnioskiem o udzielnie urlopu dla poratowania zdrowia na okres wskazany w orzeczeniu lekarskim z dnia 21 grudnia 2017 r. tj. od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r. Orzeczenie zostało wydane przez lekarza pediatrę, specjalistę medycyny rodzinnej.Co powinien zrobić dyrektor szkoły z wnioskiem o urlop zdrowotny, który ma rozpocząć się za kilka miesięcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie świadectwo należy wydać uczniowi gimnazjum trzeciej klasy, który nie zdaje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel nauczania zintegrowanego kończy zajęcia z dziećmi o godz. 11.35. Na godz. 11.40. pobliskie przedszkole zaprasza klasę wraz z opiekunem na coroczne przedstawienie dla kl. I. Nauczyciel odmawia pójścia z klasą, tłumacząc to zakończeniem swoich zajęć przewidzianych na ten dzień. Jak to wygląda w świetle prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe