Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kilkoro uczniów zrezygnowało z lekcji religii (pisma rodziców) na tydzień przed radą klasyfikacyjną na półrocze.Czy mam rację sądząc,że nie należy ich klasyfikować? Proszę o pilną odpowiedź.
Niestety nie, deklaracje rodzice powinni złożyć na długo przed rozpoczęciem roku szkolnego, np. podczas zapisu dziecka do szkoły, czyli w takim czasie, który umożliwi zorganizowanie etyki, tj. wówczas, gdy planuje się pracę na nowy rok szkolny -w tzw. arkuszach organizacyjnych.
W sytuacji, kiedy uczniowie uczestniczyli w nauce religii, realizowano program nauczania, a uczniowie otrzymywali oceny zgodnie z przepisami o ocenianiu oraz wymaganiami edukacyjnymi, muszą podlegać klasyfikacji. Co oznacza, że zgodnie z przepisami, uczniowie powinni być klasyfikowani za poprzedni semestr.
Natomiast - w zaistniałej sytuacji - proponuję rozpocząć starania w kierunku zwolnienia uczniów z nauki religii na 2-ie półrocze, ponieważ złożone deklaracje rodziów powinny być uwzględnione na nowy okres, a nie z mocą wsteczną.
Deklaracja (życzenie) może być wyrażona w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawianie w kolejnym roku szkolnym, może natomiast być zmienione. (Rozporz. MEN z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach- § 1 ust.1 i ust.2)
Obowiązkiem szkoły jest zapewnienie w czasie trwania nauki lekcji religii lub etyki opieki lub zajęć wychowawczych tym uczniom, którzy nie zdeklarowali chęci korzystania z nich.
Zajęcia, w zależności od liczby zgłoszeń, mogą być organizowane w różnych formach:
w klasie, grupie międzyoddziałowej, międzyklasowej dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów (wychowanków). Jeśli grupa zainteresowanych nauką religii w szkole jest mniejsza niż 7, organ prowadzący w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym, organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym, przy czym liczba tych uczniów (wychowanków) nie może być mniejsza niż 3.
W świetle obowiązujących zapisów prawnych religia i etyka są przedmiotami do wyboru.
W klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia z etyki może prowadzić nauczyciel humanista. Nowe rozporządzenie z dn. 12.03.2009 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli pozwala dyrektorowi wskazać nauczyciela – humanistę, który w ramach studiów odbył kurs filozofii lub etyki, uprawniający do realizacji tego przedmiotu. Można w ten sposób zatrudnić nauczyciela uczącego w szkole podstawowej i gimnazjum, natomiast w szkole ponadgimnazjalnej treści podstawy programowej są już wskazaniem do zatrudnienia nauczyciela – etyka.
Podstawa prawna:
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z 1993 z poźn. zm.)
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z poźn. zm.)
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkółi wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz.400).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prowadzę niepubliczne przedszkole integracyjne. Do grudnia 2018 r. w ramach umowy z rodzicami finansowaliśmy z dotacji dzieciom niepełnosprawnym koszt wyżywienia bezglutenowego, czy w ramach nowych przepisów rozliczeniowych od stycznia tego roku nadal jest to możliwe w ramach nowego rozliczania dotacji na kształcenie specjalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozumieć zamknięcie szkół z perspektywy dyrektora. Czy może przebywać w zamkniętej szkole? Co z obsługą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przyjąć ucznia do szkoły z dniem 1 lipca 2019 r. do klasy 3.? Czy do końca sierpnia jest on uczniem szkoły, do której uczęszczał w 2018/2019 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina może w każdej chwili zmieniać obwody dla dzieci przedszkolnych tzw. "0" ? Jakie obowiązują ją procedury? Czy musi zasięgać opinii w tej sprawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej chciałabym wprowadzić w roku szkolnym 2016/2017 nowy zawód w technikum - technik lotniskowych służb operacyjnych. Jakie kroki muszę zrobić w tym kierunku? Od czego zacząć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe