Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kontynuując poprzednie moje pytanie – jest to uczeń, który miał zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, gdyż posiadał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim i miał obowiązek do nauki do 24 lat. Czy takiemu uczniowi przysługuje jakiś dokument, który potwierdzi ukończenie szkoły podstawowej? Jaka jest podstawa prawna?
Treść pytania niestety wprowadza w błąd co do problematycznego zagadnienia oraz dopiero teraz podano informację o rodzaju zajęć. Osoba uczestnicząca w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, zorganizowanych w szkole podstawowej na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 2013 r., poz. 529), nie jest przyjmowana do szkoły podstawowej, a więc nie może być jej uczniem, ani tym bardziej nie może ukończyć szkoły podstawowej. M.in. w § 8–12 ww. rozporządzenia prawodawca wyraźnie posługuje się określeniem „uczestnika” zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a nie pojęciem „ucznia”. Status ucznia posiada osoba z niepełnosprawnością intelektualną, która jest przyjmowana do szkoły (np. podstawowej) i jest obejmowana kształceniem specjalnym na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W ramach kształcenia specjalnego nie są prowadzone zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, które są realizowane na podstawie orzeczenia innego rodzaju, bez przypisania uczestników zajęć do klas szkolnych i w oderwaniu od podstawy programowej realizowanej w szkole.
W związku z dodatkowym pytaniem: „czy takiemu uczniowi przysługuje jakiś dokument, który potwierdzi ukończenie szkoły podstawowej”, odpowiedź jest negatywna, ponieważ skoro uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie jest uczniem szkoły, nie kończy szkoły (np. podstawowej), nie uzyskuje „wykształcenia podstawowego”, to okoliczność nieistniejąca w świetle prawa nie może zostać potwierdzona przez szkołę dokumentem i w konsekwencji nie jest możliwe podanie podstawy prawnej jego wystawienia. Dodatkowo ww. rozporządzenie, ani też rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r., poz. 1700 ze zm.), nie przewiduje obowiązku wydania przez szkołę dokumentu potwierdzającego zakończenie realizowania w niej zajęć rewalidacyjno-wychowawczych przez ich uczestnika.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń przeszedł do innej szkoły. W ciągu jakiego czasu należy przesłać potwierdzone kopie arkusza ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do księgi ewidencji dzieci i księgi uczniów w szkole podstawowej należy wpisywać 6-latki? Jeśli tak, to czy należy zamknąć dotychczasową księgę i od 1 września 2009 r. trzeba wpisać od początku wszystkich uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zespole szkół dla młodzieży w uczą się w technikum uczniowie na podbudowie gimnazjum oraz na podbudowie szkoły podstawowej. Aktualnie obowiązują trzy rozporządzenia:
a) rozporządzenie MEN z 10.06.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkole publicznej;
b) rozporządzenie MEN z dnia 3 grudnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
c) rozporządzenie MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Rozumiem, że rozporządzenie z 2015 r. obowiązuje uczniów, którzy uczą się w technikum na podbudowie gimnazjum. Które rozporządzenie dotyczy uczniów, którzy uczą się w technikum na podbudowie szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne, które od 1 stycznia 2015 roku staje się przedszkolem publicznym (forma własności się nie zmienia- dotychczasowy właściciel, osoba prywatna- zatrudnienie nauczycieli na podstawie umowy o pracę nie na podstawie KARTY NAUCZYCIELA) musi mieć Radę Rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia wychowania do życia w rodzinie mogą się odbywać w grupie międzyoddziałowej z podziałem na płeć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe