Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Lekcje biblioteczne są jedną z podstawowych form dostarczania informacji o funkcjonowaniu, zbiorach i ofercie biblioteki. Uczą także korzystania ze źródeł oraz pozyskiwania...

PORADA PRAWNA

29 listopada 2016 Inne

Lekcje biblioteczne.Czy obowiązują tzw. lekcje biblioteczne ,które mają prowadzić nauczyciele bibliotekarze- jaka jest podstawa prawna?

Lekcje biblioteczne są jedną z podstawowych form dostarczania informacji o funkcjonowaniu, zbiorach i ofercie biblioteki. Uczą także korzystania ze źródeł oraz pozyskiwania potrzebnych informacji. Pomagają w przygotowaniu uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji i
mogą być wykorzystane jako pomoc na zajęciach z różnych przedmiotów i na poszczególnych
etapach kształcenia. Rozwijają i utrwalają podstawowe nawyki czytelnicze, kształtują umiejętność rozumienia tekstu, potrzebę i umiejętność pięknego czytania, rozumienia znaczenia mediów jako środków pośredniczących w procesie komunikowania się a także medialności jako oddziaływania społecznego.

Skuteczność procesu edukacyjnego rozumiana jako zdobywanie i pogłębianie wiedzy według założonego programu edukacyjnego wymaga systematycznego korzystania z wielu źródeł informacji, zarówno tych tradycyjnych takich jak książka, jak i z nowoczesnych źródeł multimedialnych. Dobrze ukształtowany nawyk korzystania z lektury w realizowaniu własnego warsztatu pracy poznawczo
- intelektualnej jest koniecznym warunkiem wspomnianej skuteczności. Niemniej ważne są umiejętności wyszukiwania, porządkowania, przetwarzania i rozsądnego zastosowania informacji pozyskanej z różnych źródeł z wykorzystaniem dostępnych technologii informacyjnych.

Nie ma przepisów, które regulowałoby zasady organizacji w szkole lekcji bibliotecznych. Szkoła sama ustala, czy i w jaki sposób będą one realizowane.
Statut szkoły określa zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z jej potrzebami (podstawa prawna dla szkoły podstawowej: § 8 ust.1 zał. nr 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz.624 z późn. zm.), w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
Statut szkoły powinien także określać zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.

Ponadto w podstawie programowej kształcenia ogólnego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012r. poz.977 z późn.zm.) w załączniku nr 2 określone zostały obowiązki nauczycieli w zakresie najważniejszych zadań szkoły podstawowej. Wśród nich wymienia się:

1) kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów,
2) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnych poprzez stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.

Realizację tych zadań powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.

Niektóre zajęcia mogą być przeprowadzane w bibliotece przez nauczyciela przedmiotu lub przez bibliotekarza, lub wspólnie. W planie dydaktycznym szkoły należy określić, czy (i ewentualnie na jaki temat oraz ile godzin w poszczególnych klasach) nauczyciel bibliotekarz prowadzi zajęcia dydaktyczne z uczniami.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT