Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące daty podjęcia uchwały w sprawie ustalenia przez Radę Pedagogiczną sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego. 1) Do kiedy uchwała powinna być podjęta? Czy mogła być podjęta na radzie wrześniowej (do 15 września), czy musiała być podjęta na radzie sierpniowej? 2.Jak rozumieć ustalenie sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny? Czy rada powinna ustalić te sposoby dla wyników nadzoru sprawowanego przez dyrektora szkoły, czy również kuratora oświaty? (Raport kuratora dotyczący wyników nadzoru liczy kilkadziesiąt stron).
Prawo oświatowe nie reguluje szczegółów, o którym mowa w pytaniu. Oznacza to, że to szkoła decyduje w sprawach, o których mowa w pytaniu. Dyrektor szkoły w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustala plan nadzoru. W dokumencie tym powinny być uwzględnione wszystkie elementy wymagane ustawą oraz rozporządzeniem.Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy m. in. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.Wg mojej opinii uchwała powinna być podjęta po ustaleniu wyników nadzoru pedagogicznego uwzględniającego także wyniki wewnętrznej ewaluacji (lub zewnętrznej). Nie ma zatem znaczenia, czy będzie to sierpień, czy wrzesień.Ustawa precyzuje, że ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły dotyczy nadzoru pedagogicznego – jako dyrektora oraz kuratorium. Zatem, jeśli w szkole odbywały się kontrole zewnętrzne, ewaluacja zewnętrzna, wewnętrzna – należy ustalić sposoby wykorzystania ich wyników do doskonalenia pracy szkoły. Dyrektor szkoły bowiem we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze,w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;Wg definicji z rozporządzenia ewaluacja zewnętrzna jest ewaluacją przeprowadzaną przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, natomiast ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana przez dyrektora szkoły (lub placówki).Podstawa prawna:1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 41. 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 2, 24.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy interpretacji rozporządzenie MEN z dnia 13.08.15 w sprawie warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej: §2.1 5) uczeń przechodzący z klasy I lub II technikum może być przyjęty do klasy I publicznego LO. Pytanie: co oznacza słowo może, czy uczeń, który ukończył klasę pierwszą i uzyskał promocje do klasy II może być przyjęty do LO ale obowiązkowo do klasy I, czy może być przyjęty do klasy I ale nie musi bo dyrektor wzorem wcześniejszych lat może przyjąć ucznia do klasy drugiej i zorganizować ewentualne wyrównanie różnic programowych. Proszę o interpretacje zapisu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z nowym ramowym planem nauczania tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć edukacyjnych wynosi w gimnazjum: kl. I - 29, kl. II - 30, kl. III - 31. Czy ta liczba godzin może być zwiększona o 3 godz. tygodniowo przyznane przez organ prowadzący (paragraf 3.1 rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób należy ustalić ocenę i treść zapisu na świadectwie szkolnym oraz w arkuszu ocen w przypadku zwolnienia ucznia z odbycia praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne/praktyka zawodowa) w związku z odbytym przez ucznia stażem na podstawie art. 121a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe?
Przykład 1.
Uczeń zrealizował w pełnym wymiarze treści nauczania praktyk zawodowych w ramach stażu uczniowskiego (280 godzin). Otrzymał zaświadczenie na podstawie wzoru określonego w rozporządzeniu MEN z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1583).
Na tej podstawie Dyrektor może zwolnić ucznia z realizacji praktyk zawodowych, ale nie ma wiedzy w jaki sposób ustalić ocenę i w jaki sposób odnotować to w arkuszu ocen i świadectwie szkolnym?
Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemowego zagadnienia, które stanęło przed Dyrektorem szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy OP, po zaopiniowaniu arkusza przez zz oraz ko może teraz nakazć łączenia klas np. siódmych w arkuszu organizacyjnym? Jak się ma do tego art.117 pkt 2 uwpo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wyrazić zgodę na podział na grupy na zajęciach wychowania fizycznego w klasie trzeciej gimnazjum, jeżeli liczba uczniów w klasie wynosi 25?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe