Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Dodatek za warunki pracy przysługuje za każdą godzinę przepracowaną w ramach pensum (lub godzin ponadwymiarowych) w warunkach trudnych lub uciążliwych, zgodnie z art. 34...

PORADA PRAWNA

01 kwietnia 2020 Prawo oświatowe

Mam pytanie dotyczące wynagrodzenia nauczycieli w okresie zawieszenia zajęć. Pracownikowi poradni obcięto wynagrodzenie za czas, w którym nie przyjmowano klientów, ponieważ nie było to możliwe. W rozporządzeniu MEN z 11 marca poradnie nie były wskazane jako placówki, którym ma zostać ograniczona praca. Ograniczenie takie, za zgodą OP zostało wprowadzone w powołaniu się na przepisy o BHP. W okresie od 16 do 25 marca pracownicy pracowali zdalnie oraz w systemie stacjonarnym tzn. 2 dni w placówce i 3 dni w domu. Pracownik otrzymał zakres zadań, w dokumentacji miał odnotowywać jakie działania w danym dniu podejmował. Od 25 marca do 10 kwietnia również świadczona jest praca zdalna w wymiarze takim jak wynika z pensum tygodniowego - 1 dzień w placówce (telefoniczne porady- teleporady) oraz reszta dni w ustalonych godzinach w domu w taki sposób, aby wypracować 20h pensum tygodniowego. Proszę o informację, jakie przepisy rozporządzenia uzasadniają obcięcie dodatków za warunki nauczycielom zatrudnionym w poradni? Jak to się dzieje, że jeden OP wypłaca całość, a inny pomniejsza. Praca pracownika nie była gotowością do świadczenia pracy, pracownik został zobowiązany do stawiania się w poradni oraz wykonywania określonych w tym czasie obowiązków. Za czas pozostawania w gotowości przysługuje podstawa bez dodatków, ale jeśli pracownik fizycznie stawia się w pracy na polecenie pracodawcy i wykonuje zlecone przez niego zadania, to nie pozostaje już w gotowości, ale świadczy pracę.

Dodatek za warunki pracy przysługuje za każdą godzinę przepracowaną w ramach pensum (lub godzin ponadwymiarowych) w warunkach trudnych lub uciążliwych, zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 oraz § 8 i 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.), co podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 14 czerwca 2006 r., IV SA/Wr 696/05. W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia). Oznacza to, że gdy przed 25 marca 2020 r. nauczyciele zarówno zdalnie, jak i w siedzibie poradni wykonywali inną pracę niż prowadzenie badań i udzielanie pomocy wymienionych powyżej, zachowali prawo do wykonanej pracy na podstawie art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm., co dotyczy zadań służbowych wskazanych w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 KN. Natomiast w związku z tym, że nie zrealizowali zajęć w ramach pensum w trudnych warunkach z powodu zawieszenia zajęć za zgodą organu prowadzącego, w tym zakresie nie zachowują prawa do wynagrodzenia w formie dodatku za warunki pracy za niewykonaną pracę. Przykładowo nauczyciel pełnoetatowy, który tygodniowo przepracował zdalnie i w poradni 20 godzin w ramach innych zadań i czynności służbowych wymienionych w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 KN, zachowuje prawo do wynagrodzenia za ten czas ale bez dodatku za warunki pracy. W czasie zawieszenia zajęć za zgodą organu prowadzącego nauczyciele nie mieli możliwości zrealizowania pensum, a więc za 20 godzin zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 lp. 11 KN są uprawnieni jedynie do wynagrodzenia za przestój, które obejmuje wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny, natomiast nie obejmuje innych dodatków, w tym za warunki pracy – art. 81 § 1 KP, uchwała SN z dnia 30.12.1986 r., III PZP 42/86; wyrok SN z dnia 8 lutego 2018 r., I PK 347/16; wyrok SN z 2.02.2010 r., II PK 186/09.
Różne zasady wynagradzania na terenie poszczególnych organów prowadzących wynikają z tego, że nie każdy organ zgodził się na zawieszenie zajęć, a niektóre poradnie jeszcze przed 25 marca 2020 r. prowadziły stacjonarnie lub zdalnie zajęcia wymienione w § 8 pkt 19 ww. rozporządzenia. Dopiero od dnia 6 kwietnia 2020 r. działalność poradni została ograniczona przez MEN w skali kraju przez zobowiązanie ich do zdalnej realizacji zadań, co dotyczy tych placówek, które nie zawiesiły zajęć na podstawie regulacji dotyczących bhp - § 2 ust. 1a pkt 5 11.03.2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 410 ze zm.).
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT