Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie jak powinna wyglądać prawidłowo prowadzona przez dyrektora księga inwentarzowa w szkole.
W przypadku ksiąg inwentarzowych brak jest odrębnej regulacji prawnej dotyczącej stricte inwentarza. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. tj. 2019, poz. 351), Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:
1) dziennik;
2) księgę główną;
3) księgi pomocnicze;
4) zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych;
5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
Tym samym księgi inwentarzowe nie zostały uregulowane w przepisach, stanowią one jedynie środek pomocniczy. Przepisy nie określają w jaki sposób księgi inwentarzowe winny być prowadzone, co powinny zawierać a czego nie. Jednak księga powinna zawierać informacje, które będą niezbędne do określenia elementów majątku szkoły.
Mając powyższe na uwadze podział ksiąg inwentarzowych, wskazanie w jaki sposób należy ewidencjonować składniki aktywów i pasywów należy do kierownika jednostki, oczywiście nie jest to żaden prawny obowiązek. Ze względów pomocowych przyjmuje się także, że księgi mogą być podzielone na działy lub konkretne pomieszczenia, jednakże decyzja o takim podziale leży w gestii dyrektora szkoły.
Praktyka prowadzenia ksiąg inwentarzowych, jako środków pomocniczych wypracowała formę sporządzania poszczególnych wpisów. Wyróżnia się w praktycznym ujęciu, że księga inwentarzowa powinna zawierać:
-liczbę porządkową, w ujęciu chronologicznym,
-datę nabycia konkretnego środka (aktywów lub pasywów),
-wskazanie odpowiedniego dokumentu na podstawie, którego nastąpiło nabycie środka, np. faktura VAT, rachunek,
-konkretną datę, w której nastąpiło przyjęcie środka do używania,
-symbol,
-wartość początkową środków nabytych,
- wskazanie miejsca użytkowania lub osobę odpowiedzialną,
- datę likwidacji środków wraz z podaniem przyczyny likwidacji albo datę sprzedaży środków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole niepublicznej o uprawnieniach publicznej można z subwencji pokryć opłatę za abonament za korzystanie z usług portali dla dyrektorów placówek oświatowych np. "Nadzór pedagogiczny"
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy zarządzenie dyrektora musi być podpisane przez członków rady pedagogicznej o zapoznaniu się z treścią?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w następującej sprawie. W mojej szkole (CKU dla dorosłych) jeden ze słuchaczy (obecnie słuchacz III semestru nauki) chciałby, aby uznano mu opinię psychologiczno-pedagogiczną, w celu zgłoszenia go do egzaminu maturalnego (w przyszłym roku szkolnym) jako dyslektyka. Z opinii wyraźnie wynika, że słuchacz ma zaburzenia o podłożu dyslektycznym, lecz moje wątpliwości budzi fakt, iż opinia ta została wydana, gdy uczeń chodził do szkoły podstawowej i miał 11 lat. Czy w takim układzie można uznać tego typu opinię? Czy fakt, że została ona wydana w roku 2011 nie ma (bądź też właśnie ma) znaczenia? Na jakiej podstawie można zgłosić słuchacza dorosłego do egzaminu maturalnego jako dyslektyka? O ile w ogóle istnieje taka możliwość.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o przykładowy IPET dla uczennicy klasy II. ze wskazaniem w opinii :pomoc psych. pedagogiczna w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, podnoszenie sprawności percepcji słuchowej jako podstawy do ćwiczeń w czytaniu i pisaniu, utrwalenie znajomości liter b-d;a-o, ćwiczenia techniki tempa i poprawności czytania, ćwiczenia w pisaniu z pamięci i ze słuchu ze zwróceniem uwagi na pisownię zmiękczeń.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola może wystąpić o ocenę swojej pracy i na jakich zasadach będzie oceniany wg nowego rozporządzenia nowych ,czy jeszcze po staremu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe