Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam ucznia w klasie 4 szkoły podstawowej, który jest bardzo zdolny. Wychowawca klasy twierdzi, że uczeń zdecydowanie przewyższa rówieśników z klasy poziomem wiedzy. Czy możliwe jest i w oparciu o jakie zapisy prawne umożliwienie mu takiej organizacji nauki, by zrealizował program klasy 5 i 6 w określonym czasie?
Na każdym etapie edukacyjnym uczeń może realizować tzw. indywidualny program nauki - z jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych. Nauczyciel tu: matematyki - tworzy program dostosowany do uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych ucznia. Realizacja takiego programu umożliwia rozwijanie wiedzy z matematyki, z której wykazuje wyższe od przeciętnych zdolności, ale jest on realizowany w czasie zajęć edukacyjnych w szkole przewidzianych w planie. Jest także inna możliwość: indywidualny tok nauki realizowany z jednego (matematyka), kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych wg systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy. Uczeń ten może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie. Może on realizować w ciągu 1 roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch klas lub więcej oraz może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego. Jest to zatem taka forma realizacji obowiązku szkolnego lub nauki, której celem jest przede wszystkim umożliwienie uczniom szczególnie uzdolnionym przyspieszonego ukończenia poszczególnych etapów kształcenia. Program dla indywidualnego toku może być jednym z programów nauczania objętych szkolnym zestawem programów nauczania funkcjonujących w danej szkole i zatwierdzonych przez dyrektora szkoły, ale może być także indywidualnym programem nauki utworzonym przez nauczyciela prowadzącego, bądź opracowanym we współpracy z innymi nauczycielami. Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić (w sytuacji opisanej w pytaniu): 1) rodzice/prawni opiekunowie niepełnoletniego ucznia, 2) wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców/prawnych opiekunów. Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy. Wychowawca klasy dołącza opinię o predyspozycjach, możliwościach oraz o dotychczasowych osiągnięciach ucznia. Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji ucznia. Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program lub tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku zezwolenia na indywidualny tok nauki, umożliwiający realizację w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Zezwolenia, udziela się na czas określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, z tym że uczeń realizujący indywidualny tok nauki, z wyjątkiem ucznia klas I—III szkoły podstawowej, jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego. Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela – opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44I, 44zb, 66; 2. Rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki; 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (obowiązujące od 1.09.2015 r.); 4. https://men.gov.pl/pl/zwiekszanie-szans/uczen-zdolny/indywidualny-tok-i-program-nauki
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Rodzice ucznia w czerwcu 2020 r. otrzymali opinię w sprawie odroczenia rozpoczęcia obowiązku szkolnego. Matka dostarczyła opinię do przedszkola integracyjnego, do którego dziecko uczęszcza od 4. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, ale nie dopełniła obowiązku złożenia wniosku o odroczenie w szkole. Szkoła poszukiwała ucznia, lecz przedszkole nie podało informacji o tym, że dziecko kontynuuje naukę w placówce. W styczniu 2021 r. dyrektor przedszkola skontaktował się ze szkołą, informując o posiadanej opinii. Zgodnie z prawem dyrektor szkoły może odroczyć realizację obowiązku szkolnego do 31 sierpnia w roku, w którym dziecko kończy 7 lat. Co można zrobić w przedstawionej sytuacji? Czy dyrektor szkoły powinien wydać decyzję o odroczeniu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w dwóch kwestiach. Obydwie dotyczą planów nauczania i liczby godzin. 1. Przygotowując siatkę planu nauczania dla Kwalifikacyjnego Kursu Zawodowego, chciałbym przeznaczyć więcej godzin języka obcego zawodowego. Zdaję sobie sprawę, że jest pewna minimalna liczba godzin przeznaczona na każdy przedmiot. Bardzo proszę o podanie podstawy prawnej, na której mógłbym się oprzeć, by móc przydzielić większą liczbę godzin na ww. przedmiot. Dodam, że minimum mówi, iż język obcy realizowany jest tylko w przeciągu dwóch semestrów w wymiarze jednej godziny tygodniowo, a ja chciałbym prowadzić zajęcia z języka przez wszystkie semestry nauki w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. 2. Kolejne pytanie natomiast jest bardzo podobne lecz dotyczy zajęć informatyki w klasach LO. Minimum mówi, że informatyka realizowana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo, ale tylko przez pierwszy rok nauki w LO. Ja natomiast chciałbym zachować tę liczbę (1h/tydz.), lecz przez cały cykl nauki, we wszystkich trzech klasach LO. Na jakiej podstawie mogę podjąć taką decyzję oraz czy wówczas lepiej jest, by podstawa programowa została zrealizowana w pierwszej klasie natomiast w późniejszym etapie nauczyciel realizuje materiał ponadprogramowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest forma usprawiedliwienia uczniów młodocianych nie mających 18 lat z zajęć lekcyjnych? Czy to ma być forma zaświadczenia lekarskiego czy zgłoszenie rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektorowi Zespołu Szkół kończy się kadencja w sierpniu 2017 r. W skład zespołu wchodzi przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum, które z mocy prawa zostanie włączone do szkoły podstawowej. Czy organ prowadzący może powierzyć obecnemu dyrektorowi dalej tę funkcję bez przeprowadzenia konkursu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
-
Mam uczniów w szkole , którzy mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Zorganizowałam dla nich grupę kontynuującą język niemiecki jako drugi w szkole. Diagnoza wstępna wykazała brak elementarnej wiedzy i umiejętności. Nie ma możliwości prowadzenia zajęć na wyższym niż początkowym poziomie. Czy w takiej sytuacji można prowadzić zajęcia z języka niemieckiego jako drugiego od podstaw pomimo tego ,że uczniowie mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Jeżeli nie, to proszę o informację co należy zrobić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe