Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moja koleżanka dyrektor nie może rozwiązać problemu, który dotyczy jej pracownika. Ma w swojej szkole zatrudnioną nauczycielkę w gimnazjum, która jest nauczycielem chemii oraz emerytką (pobiera świadczenie emerytalne). Jest to szkoła specjalna. Wykształcenie tej nauczycielki to: - dyplom Studium Nauczycielskiego na kierunku fizyka z chemią, - magister inżyniera rolnictwa w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Akademii Rolniczej, - studium kwalifikacyjne pedagogiczne z zakresu pedagogiki specjalnej, - studium podyplomowe z zakresu rehabilitacja dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Proszę o odpowiedź na pytanie: Czy nauczycielka z takimi kwalifikacjami może uczyć chemii w gimnazjum?
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (...) - § 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach spacjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami niewymienionymi w ust. 1, posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła:
1) studia wyższe na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
2) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów, lub
3) studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów.
Kwalifikacji do nauczania danego przedmiotu w gimnazjum nie posiada osoba, która ukończyła studium nauczycielskie. Studium Nauczycielskie daje kwalifikacje jedynie do prowadzenia zajęć w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego oraz w placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt. 3 Rozporządzenia, w gimnazjum może uczyć również osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne (tu ewentualnie można szukać pomocy na ukończonej przez nauczycielkę uczelni).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakich zasadach powinien byc zatrudniony nauczyciel powracający z urlopu zdrowotnego? Czy na cały etat? Czy można mu i kiedy ograniczyć zatrudnienie? Nie ma możliwości zatrudnienia go na cały etat po powrocie od 1 września.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma kwalifikacje do bycia kierownikiem/wychowawcą kolonii? Nadmieniam, że ma ukończone studia podyplomowe zarządzania w oświacie.
- Nauczyciel bibliotekarz zatrudniony w pełnym wymiarze godzin otrzymał 2 godziny rewalidacji w ramach nadgodzin. Z jakiego pensum powinno mu się liczyć rewalidację, z 30 czy z innego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele zatrudnieni w szkole prywatnej na umowę o pracę na 2/40, 15/40 podlegają ocenie pracy przeprowadzanej przez dyrektora szkoły?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Ocena pracy nauczyciela. Od 1.09.2019 r. zatrudnimy nauczyciela (w czerwcu br. została z nim podpisana umowa o pracę), któremu dyrektor szkoły chce powierzyć funkcję kierownika świetlicy szkolnej. Wobec powyższego, pracownik dostarczył ocenę swojej pracy zawodowej dokonanej w czerwcu 2019 r. w placówce, w której jest zatrudniony do 31.08.20019 r. Czy w związku z posiadaniem w aktach osobowych tego pracownika oceny, o której mowa wyżej, dyrektor obecnej placówki będzie zobowiązany dokonać kolejnej oceny pracy w ciągu 5 lat od daty uzyskania poprzedniej (w innej placówce), tj. w terminie do czerwca 2024 r.?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe