Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy oceny pracy nauczyciela przywróconego do pracy wyrokiem sądu. W/w nauczyciel został zwolniony z pracy z dniem 01.09.2010. W dniu przywrócenia do pracy( kwiecień 2011) złożył podanie o ocenę swojej pracy. Ostatnia ocena 2006 r. Jaki okres mam brać pod uwagę przy ocenie jego pracy zawodowej?.
Jeśli nauczyciel był oceniany w 2006 r. należy objąć oceną właśnie ten okres pod warunkiem, że w tym okresie nie dokonano np. oceny dorobku zawodowego.
Przepisy prawa oświatowego nie określają, z jaką częstotliwością należy oceniać pracę nauczyciela.
Karta Nauczyciela z 26.01.1982 r. ze zm.
Art. 6a. 1. Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego, o której mowa w art. 9c ust. 6, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek:
1) nauczyciela;
2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) organu prowadzącego szkołę;
4) rady szkoły;
5) rady rodziców.
2. Dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem terminu określonego w ust. 1.
3. (uchylony).
4. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
1) ocena wyróżniająca;
2) ocena dobra;
3) ocena negatywna.
5. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego.
6. Oceny pracy dyrektora szkoły oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, dokonuje organ prowadzący szkołę w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
7. Organ, o którym mowa w ust. 6, dokonuje oceny pracy dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii rady szkoły i zakładowych organizacji związkowych działających w tej szkole. Przy ocenie pracy dyrektora przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
8. Ocenę pracy ustala się po zapoznaniu nauczyciela z jej projektem oraz wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń.
9. Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje:
1) nauczycielowi - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą;
2) dyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły - prawo złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny jego pracy do organu, który tę ocenę ustalił.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w Przedszkolu należy prowadzić księgę ewidencji dzieci?? Kto kontroluje obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego? Jak prowadzić księgę przedszkolaków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w postępowaniu rekrutacyjnym do klasy I szkoły podstawowej też mamy dwa etapy postępowania rekrutacyjnego (tak jak w przedszkolu i klasie zerowej) czy tylko jeden? Czy klasy pierwszej też dotyczą kryteria ustawowe (takie jak w art. 20c ust. 2- wtedy byłyby dwa etapy). Czy tylko organ prowadzący ustala swoje kryteria i wtedy jest tylko jeden etap postępowania rekrutacyjnego? Rozumiem, że wszystkie dzieci, które są z obwodu przyjmujemy z urzędu po złożeniu zgłoszenia przez rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do 31 sierpnia 2017 roku byłem dyrektorem Publicznego Gimnazjum nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi. Z mocy ustawy od 1 września 2017roku zostałem dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego. Uchwałą rady pedagogicznej w październiku 2017r. zostałem zobowiązany do podjęcia działań zmierzających do zmiany nazwy szkoły od 1 września 2018r. na Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi. Pozytywną opinię wyraziła Rada Rodziców i Samorząd uczniowski. Jest to zgodne z koncepcją rozwoju szkoły i poszerzeniem oferty programowo – edukacyjnej oraz konkurencyjności i zwiększeniem możliwości naboru zwiększeniem możliwości naboru w procedurze rekrutacyjnej szczególnie w roku szkolnym 2018/2019.
1. Czy jest podstawa prawna aby rada pedagogiczna dokonała zmiany nazwy od 1 września 2018r.?
2. Czy jest warunkiem koniecznym aby Rada Miasta dokonała zmiany nazwy od 1 września 2018r.?
3. Czy zmiana nazwy wiąże się z likwidacją Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego.
4. Czy taka zmiana spowoduje wygaśnięcia mojej kadencji dyrektora szkoły z dniem 31 sierpnia 2018r.
5. Czy w tej sytuacji organ prowadzący ma obowiązek przeprowadzenia konkursu na dyrektora Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy niepublicznego liceum. W obecnej klasie drugiej są jedynie trzy osoby, które wybrały język angielski i historię na poziomie rozszerzonym. Czy w przypadku historii można połączyć te grupę z klasą trzecią (6 osób). Oczywiście wymaga to zmian w rozkładzie materiału i kolejności realizowanych tematów. Historia ma być realizowana w wymiarze 7h tyg.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła prowadzi dwa oddziały integracyjne na poziomie klas drugich – w każdym jest dwadzieścioro dzieci, w tym po pięcioro z orzeczeniem. Według obowiązujących przepisów (§ 6 ust. 1 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli) nie mam możliwości przyjęcia kolejnego, zdrowego dziecka do żadnego z oddziałów – przekroczę ustawowy limit 20 uczniów.
Do szkoły zgłosiła się mama, która chce przepisać dziecko do klasy drugiej – uczeń bez orzeczenia z rejonu szkoły, który uczy się obecnie w szkole prywatnej i nie ubiegał się o przyjęcie podczas rekrutacji dwa lata temu, ale mama zmieniła zdanie co do szkoły.
Wydział Edukacji do którego zwróciłem się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu odpowiada, powołując się na przepisy (art. 130 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe), że dyrektor szkoły ma ustawowy obowiązek przyjęcia dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły. Informuje jednocześnie, że ustawa nie przewiduje, aby w zaistniałej sytuacji organ prowadzący mógł wskazać inną szkołę, w której uczeń będzie spełniał obowiązek szkolny.
Przywołane wyżej przepisy wykluczają się! Co mogę zrobić w tej sytuacji, aby nie działać wbrew prawu i nie rozwiązać oddziału integracyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe