Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy powrotu ucznia zza granicy. Uczeń w ubiegłym roku ukończył klasę III SP. Od września rozpoczął naukę w Anglii ( przyjęto go do kl. VI). Od następnego roku ponownie wraca do naszej szkoły. Czy mogę go przyjąć do kl. V ( bo do niej uczęszczałby), co z różnicą programową? ( nie realizował niektórych przedmiotów np. j. polski, historia). Czy powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne, czy założyć, że ma czas na opanowanie podstawy programowej do kl. VI? Po powrocie założyć mu nowy arkusz, czy wpisywać w tym już założonym wcześniej?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych:
§ 19. 1. Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej, gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej (wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, w przypadku przyjmowania:
a) do szkoły podstawowej lub gimnazjum ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
b) do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
c) do klasy programowo wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły albo przedmiot realizowany w zakresie rozszerzonym,
d) do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia przechodzącego ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej;
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
Ucznia można zatem przyjąć do klasy V na podstawie przedstawionego dyrektorowi szkoły świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce. Dyrektor szkoły podejmuje decyzję o przyjęciu danego ucznia do szkoły na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
§ 19. 3. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia.
Egzaminów klasyfikacyjnych uczeń nie zdaje. Dotyczą one jedynie uczniów:
a) spełniających obowiązek szkolny poza szkołą,
b) spełniającego obowiązek nauki poza szkołą
c) zmieniających typ szkoły albo przedmiot realizowany w zakresie rozszerzonym,
d) przechodzących ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej.
Arkusz ocen należy założyć nowy. W starym powinna zostać umieszczona informacja, że uczeń opuścił szkołę oraz informacja o sporządzeniu odpisu arkusza. Wolne miejsca powinny zostać wykreskowane. Informacja o opuszczeniu szkoły powinna się również znaleźć w księdze uczniów.
Powracającego ucznia wpisujemy na nowo do księgi uczniów i zakładamy nowy arkusz ocen.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji:
§ 4. 1. Szkoła prowadzi księgę uczniów.
2. Do księgi uczniów wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania ucznia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, a także datę przyjęcia ucznia do szkoły oraz klasę, do której ucznia przyjęto. W księdze uczniów odnotowuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.
2a. Do księgi uczniów prowadzonej przez szkołę dla dorosłych wpisuje się wyłącznie dane rodziców (prawnych opiekunów) słuchaczy niepełnoletnich.
3. Wpisów w księdze uczniów dokonuje się chronologicznie według dat przyjęcia uczniów do szkoły.
§ 12. 1. Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen ucznia. Wzór arkusza ocen ucznia określają odrębne przepisy.
2. Wpisów w arkuszu ocen ucznia dokonuje się na podstawie danych zawartych w księdze uczniów, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności, protokołach z prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, protokołach zebrań rady pedagogicznej, informacji o wyniku sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i wyniku egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum albo o zwolnieniu odpowiednio ze sprawdzianu lub egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, a także innych dokumentach potwierdzających dane podlegające wpisowi. Nauczyciel wypełniający arkusz ocen ucznia potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.
6. W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia szkoły, duplikatu świadectwa, udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, wydłużeniu etapu edukacyjnego oraz sporządzeniu odpisu arkusza ocen ucznia.
7. W arkuszu ocen ucznia wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.
8. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły lub wydaje, za pokwitowaniem, rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia albo pełnoletniemu uczniowi odpis arkusza ocen ucznia lub potwierdzoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem kopię arkusza ocen ucznia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel dyplomowany nabywa prawo do nagrody jubileuszowej 3 września 2019 r.. Czy w nagrodzie jubileuszowej uwzględniamy średnią z nadgodzin ponadwymiarowych? Jeżeli tak, to z jakich miesięcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako placówka wychowania pozaszkolnego chcemy w czerwcu przeprowadzić rekrutację na zajęcia pozaszkolne. Czy mogę je przeprowadzić jedynie elektronicznie, w związku z epidemią? Jaką podstawę prawną mam wpisać? Czy w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 25 marca 2020 mogę podać listę osób przyjętych na stronie placówki? W jaki sposób mam weryfikować dokumenty przesłane drogą elektroniczną?
Czy wystarczy oświadczenie rodziców kandydata o prawdziwości przesłanych dokumentów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien posiadać członek zespołu orzekającego w niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej?Chodzi raczej o pedagoga, ponieważ psycholog, lekarz czy logopeda to raczej jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany od przyszłego roku szkolnego ma obniżone pensum do 1/2 etatu. Zwrócił się do dyrektora szkoły z pismem w związku z powyższym, czy należy mu się dzień wolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, nauczyciel odwołał się od oceny pracy dokonanej na wniosek Kuratora Oświaty. Czy konieczność poinformowania nauczyciela na piśmie o dokonywanej ocenie, co najmniej na miesiąc przed tym faktem, musi być pismem konkretnie skierowanym do nauczyciela? Czy za formę pisemną można uznać sms-a, z krótka informacją o tej ocenie? Czy formą pisemną może być protokół z posiedzenia rady pedagogicznej, na którym dyrektor przedstawił plan nadzoru pedagogicznego, w którym zawarł informację o ocenie pracy nauczyciela na wniosek Kuratorium oraz wskazał termin jej dokonania oraz fakt, ze nauczyciel ów protokół podpisał? Czy jest to rażące naruszenie przepisów, jeśli nie dochowano innej formy pionformowania nauczyciela na piśmie? Czy przekazanie informacji drogą mailową o planowanym terminie zapoznania nauczyciela z projektem oceny pracy i wskazanie, ze swoje uwagi i spostrzeżenia może zgłosić na piśmie, jednak nie później niż 3 dni od daty zapoznania z projektem oceny oraz, że przy zapoznawaniu z projektem może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela zakłądowej organizacji związkowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe