Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wystawienia duplikatu świadectwa Panu,który uczęszczał do mojej placówki tylko jeden rok 1992/1993 do klasy V. W pierwszym semestrze miał praktycznie w większości oceny niedostateczne, zaś w drugim semestrze praktycznie nieklasyfikowany. Moje pytanie brzmi czy powinnam mu wystawić świadectwo z wpisami nieklasyfikowany i na jakim wzorze?
Rozumiem, że chodzi o szkołę podstawową, więc nie można posługiwać się pojęciem: „semestr”, lecz rok szkolny. W przypadku utraty oryginału świadectwa, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, dyplomu lub zaświadczenia osoba, która otrzymała dokument, może wystąpić do szkoły z wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa. Szkoła, sporządza duplikat świadectwa na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania. Duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa, dyplomu lub zaświadczenia. Na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz "Duplikat", a na końcu dokumentu dodać wyrazy "oryginał podpisali" i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa lub stwierdzić nieczytelność podpisów oraz zamieścić datę wydania duplikatu i opatrzyć odciskiem pieczęci urzędowej szkoły. Na duplikacie nie umieszcza się fotografii absolwenta.Jeżeli szkoła posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest druku świadectwa według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału, duplikat wydaje się na przygotowanym przez szkołę formularzu zgodnym z treścią oryginału świadectwa.Duplikaty świadectw ukończenia szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectw dojrzałości i odpisów świadectw dojrzałości, aneksów do świadectw dojrzałości i odpisów aneksów do świadectw dojrzałości, świadectw potwierdzających kwalifikację w zawodzie, dyplomów i zaświadczeń, wydawanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, są wypełniane w postaci elektronicznej i drukowane łącznie z wizerunkiem pieczęci urzędowej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Na dokumencie, na którego podstawie wydano duplikat świadectwa, należy umieścić adnotację o wydaniu duplikatu i odnotować tożsamość osoby odbierającej duplikat, stwierdzoną na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. W przypadku przesyłania duplikatu pocztą doręczenie następuje listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, które dołącza się do dokumentu, na którego podstawie wydano duplikat. Duplikat ma moc oryginału i może być wydany ponownie.Jeżeli brak jest dokumentacji przebiegu nauczania albo dokumentacja nie jest wystarczająca do wydania duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa, może nastąpić na podstawie przepisów o odtworzeniu dyplomów i świadectw ukończenia nauki, w drodze postępowania sądowego. W tym przypadku szkoła, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że wydanie duplikatu nie jest możliwe.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 939), w szczególności § 22.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prowadzę niepubliczne przedszkole integracyjne. Do grudnia 2018 r. w ramach umowy z rodzicami finansowaliśmy z dotacji dzieciom niepełnosprawnym koszt wyżywienia bezglutenowego, czy w ramach nowych przepisów rozliczeniowych od stycznia tego roku nadal jest to możliwe w ramach nowego rozliczania dotacji na kształcenie specjalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie prawnej można wysłać na badania lekarskie nauczyciela mianowanego, wobec którego istnieją uzasadnione podejrzenia choroby psychicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ustalenie zakończenia stażu, w przypadku, gdy nauczyciel jest np. na urlopie dla poratowania zdrowia, jest obowiązkiem dyrektora czy odbywa się na wniosek zainteresowanego nauczyciela?
- Rodzice zainteresowani nauką dziecka w szkole branżowej zadają pytanie: Ich dziecko poszło do szkoły jako 6-latek. W roku szkolnym 2019/2020 rozpocznie naukę w BS I stopnia i po 3 latach nauki skończy ją jako 17-latek, czyli nie zrobi prawa jazdy jako kierowca mechanik za darmo w cyklu kształcenia, a jest to w programie, kończąc szkołę nie zrealizuje obowiązku szkolnego, bo jest do 18. roku życia, wreszcie nikt go nie zatrudni, bo skończy szkołę a będzie nieletni. Co mamy odpowiedzieć rodzicom?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z nowymi przepisami proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: 1. Czy uczniowie, którzy mieszkają na terenie obwodu szkoły, ale są zameldowani w innym obwodzie szkoły, należy wpisać do księgi ewidencji ze względu na miejsce zamieszkania i już nie potwierdzać w szkole gdzie są zameldowani na stałe? 2. Czy nadal szkoła wnioskuje do organu prowadzącego (tak jak to było dotychczas)
o wykaz osób urodzonych i zameldowanych w obwodzie szkoły, skoro przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji - dalej r.d.p.n., precyzują, iż wpisujemy adres zamieszkania do: - księgi ewidencji dzieci i młodzieży - § 4 ust. 2, - księgi uczniów - § 6 ust. 2, - dzienników lekcyjnych - § 10 ust. 2, - arkuszy ocen - § 15 ust. 2.;
3. Jak powinna wyglądać kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie z organu prowadzącego jako dzieci zameldowane w obwodzie szkoły? Skoro stosownie do przepisów oświatowych dotyczących realizacji i kontroli obowiązku szkolnego występuje termin miejsce zamieszkania dziecka. Oznacza, iż "obwodowy" jest adres zamieszkania dziecka, ponieważ określenie obwodu szkoły polega na wskazaniu jej zasięgu terytorialnego, tzn. określeniu miejscowości, ich części czy też ulic, które składają się na określony obwód. A zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. Natomiast adres zameldowania wynika z obowiązku meldunkowego, a adres zamieszkania oznacza miejsce, w którym osoba przebywa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe