Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nasza szkoła prowadzona jest przez stowarzyszenie. W umowie przekazującej prowadzenie szkoły stowarzyszeniu jest zapis, że gmina przekazuje dotację w wysokości wydatków ponoszonych przez gminę na jednego ucznia w szkołach tego samego typu prowadzonych przez gminę. Pomimo, że od 1 września doszły klasy 7, dotacja udzielana stowarzyszeniu nie zmieniła się. Nasze pytanie dotyczy tego w jaki sposób uzyskać od gminy informacje nt. wysokości wydatków ponoszonych przez nią na utrzymanie ucznia w szkole prowadzonej prze gminę? Jakie wydatki ponoszone przez gminę powinny być uwzględnione w obliczeniu dotacji przekazywanej stowarzyszeniu?
Stowarzyszenie może zapoznać się z uchwałą budżetową gminy, która określa wydatki bieżące ogólnie zdefiniowane w art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez jednostkę samorządu terytorialnego szkół danego typu i rodzaju (art. 78b ust. 10 UoSO) albo może zwrócić się do gminy o udzielenie informacji publicznej odnośnie wysokości wydatków ponoszonych na jednego ucznia w szkole określonego typu oraz jakie konkretnie wydatki zostały wzięte pod uwagę (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 1764). W przypadku dotowania publicznych niesamorządowych szkół ww. wydatki zaplanowane w budżecie są one pomniejszane o kwoty wymienione w art. 78b ust. 3 UoSO (zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego opłaty za wyżywienie w szkołach, stanowiące dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego; sumę iloczynów odpowiednich kwot przewidzianych w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach danego typu i rodzaju, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatki bieżące finansowane z użyciem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na prowadzenie szkół; iloczyn kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w szkole danego typu i rodzaju, posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz statystycznej liczby tych dzieci w tych szkołach; iloczyn kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w szkołach danego typu i rodzaju, posiadającego orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz statystycznej liczby uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tych szkołach; zaplanowaną na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego kwotę dotacji podręcznikowej; zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatki bieżące na finansowanie działalności internatów w tych szkołach; zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego wydatki bieżące na programy pomocy socjalnej dla uczniów finansowane przez rząd).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kontynuując poprzednie zapytanie, jeśli chodzi o zajęcia rewalidacyjne co w ten sposób prowadzimy? Co powinno znaleźć się w arkuszu ocen dla ucznia klasy III z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, który miał wydłużony etap edukacyjny o 1 rok oprócz wpisu na pierwszej stronie gdzie podany jest nr uchwały Rady pedagogicznej? Co dalej zrobić z arkuszem, jeśli rodzice w sierpniu przynoszą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim i zostały zorganizowane zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co należy rozumieć przez inne świadczenia pracownicze w przypadku urlopu dla poratowania zdrowia dla dyrektora szkoły? (KN art.73 ust.5)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedawno zadałam pytanie Czy sekretarz szkoły (stanowisko pomocnicze), który pracuje w gimnazjum w momencie wejścia gimnazjum do szkoły podstawowej czyli przekształcenia szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi może zostać przeniesiony? Czy należy z nim rozwiązać umowę o pracę z przysługującymi mu odprawami, a w szkole podstawowej nawiązać z nim nową umowę o pracę ? otrzymałam odpowiedź:
Jeżeli projekt ustawy wprowadzającej ustawę - Prawo oświatowe wejdzie w życie w wersji aktualnie proponowanej, to na podstawie art. 239 tejże ustawy, pracownicy niepedagogiczni dotychczasowego gimnazjum, tak samo jak nauczyciele, z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, staną się z mocy prawa pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, ma poinformować na piśmie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o tej zmianie.
Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie pytania ponieważ przepisy weszły już w życie, a będąc na szkoleniu uzyskałam odpowiedź negatywną, czyli pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi nie zostaną przeniesieni do szkoły podstawowej w momencie włączenia gimnazjum do niej, a umowy zostaną im wypowiedziane i nastąpi rozwiązanie umowy o pracę z tymi pracownikami. Za odpowiedź serdecznie dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy ramowych statutów. Czy rozporządzenie z dnia 17 marca 2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli zastępuje rozporządzenie z 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół? Czy tylko w zakresie ramowych statutów przedszkoli publicznych, jak jest zapisane w przypisie 2 rozporządzenia z 2017 r., co oznaczałoby, że treści dotyczące przedszkoli straciły moc, ale treści dotyczące szkół nadal obowiązują w tym rozporządzeniu. Jakie są aktualne akty prawne dotyczące ramowych statutów szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel po teologii i przygotowaniu ped. oraz studiach podyplomowych z oligofrenopedagogiki może prowadzić zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim? Zatrudnienie w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe