Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel bez przygotowania pedagogicznego rozpoczął od września kurs kwalifikacyjny w zakresie przygotowania pedagogicznego. Czy nauczyciel może rozpocząć staż, jeżeli w szkole uczy 5 godzin historii i 19 godz. świetlicy.
Tak, może, pod warunkiem spełnienia wymagań, o których mowa niżej. Warunkiem nadania stopnia awansu zawodowego nauczycieli jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych oraz odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, o której mowa w art. 9c ust. 6 i w przypadku nauczyciela stażysty – uzyskanie akceptacji komisji. Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu ustala dyrektor szkoły po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela. Staż na nauczyciela kontraktowego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, bez składania wniosku o rozpoczęcie stażu, chyba że nawiązanie stosunku pracy nastąpiło po upływie 14 dni od rozpoczęcia zajęć. Wtedy - zgodnie z art. 9d ust. 2 - nauczyciel nie rozpoczyna stażu do końca roku szkolnego. Z osobą posiadającą wymagane kwalifikacje (z zastrzeżeniem ust. 3 art.10), i rozpoczynającą pracę w szkole stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia stażu wymaganego do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania pedagogicznego.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 10; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Arkusz organizacji szkoły i przedszkola na rok 2017/2018 opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych (parg. 17 ust 4 projektu z 20.01.2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli). Czy muszę zasięgać opinii związków zawodowych, jeśli żaden z nauczycieli, którego projekt dotyczy, nie jest członkiem związku zawodowego, ani nie złożył pisma o objęciu go ochroną związkową? Jeśli tak, do kogo mam skierować arkusz do zaopiniowania? Do którego związku? Do jakiej jednostki w strukturze organizacyjnej związku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy organizacji związkowej działającej w szkole. Czy organizacja związkowa, która liczy mniej niż dziesięciu członków, ma prawo opiniować np. sprawozdania dyrektora czy inną dokumentację związaną z prowadzeniem szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można drukować arkusze ocen w klasach IV-VI?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co powinno zawierać pismo do rodziców o braku realizacji obowiązku nauki przez ponad miesiąc przez ucznia liceum? Czy oprócz rodziców należy powiadomić jeszcze kogoś?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciela zwolnionego art. 20 ust.1 p.2 KN można zatrudnić od nowego roku szkolnego na kilka godzin i ewentualnie od kiedy najwcześniej to jest możliwe.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe